Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Bij pion cirkel re over lope over
K l i m a t e n Les 1 Bestaat uit 12 dia’s BK1 R. Hoijtink klik.
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Met mannetje tijd op stap
Rekenproblemen en Dyscalculie
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
INTERACTION DESIGN Week 3.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
VASTGOEDCOACH Ervaringsdeskundige + Assessment
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Kloklezen: een complexe vaardigheid
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Les 26 Eeuwen, jaren, seizoenen , maanden, weken, dagen, uren, minuten, seconden,…. tijd kan gemeten worden. Dit noemen we “ TIJDMETING.” We gebruiken.
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Complexe schakelingen
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Les 1: meten - tijdsbegrippen
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Van doelen naar reflectie
Wat gaan we leren in groep 5
Kilometer per uur.
Goedemorgen.
Goedemorgen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
de tijd.
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
Samenwerken Werken in Teams.
Historische vaardigheden
Tijd, afstand, snelheid.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Kunstonderwijs op maat
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Leerlijnen in de geschiedenisles
Plannen Doelen.
Telling the time in English.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Evaluatie Cursus.
Een dag in groep 4 11 september Inhoud  Werken in de klas  Vakgebieden -Rekenen -Alles-in-1 -Technisch lezen  Mentor overzicht.
De digitale klok.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Presentatie ouderbijeenkomst
Psychomotorische taxonomie
K l i m a t e n Les 1 Bestaat uit 12 dia’s BK1 R. Hoijtink klik.
Meten in de kleuterklas: tijd – enkele vragen
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Uitnodiging wijkavond
Keuzethema: differentiatie
Uitnodiging wijkavond
De Wiskanjers Tijd.
Meten & Meetkunde Les 2: Tijd
Hoofdstuk 13 klokkijken. Hoofdstuk 13 klokkijken.
Presentatie ouderbijeenkomst
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010 Tijd – dagelijkse tijd Ordenen van tijd De dag Delen van de dag associëren met activiteiten (KOjongste-L2) Vergelijken en associëren van zonnestanden: bij aanvang en einde schooltijd, middag. (KOoudste-L3) Vergelijken van tijdsgebruik en verwoorden van verschillen (KOoudste-L3) Uren associëren met dagmomenten (L1-L4) Aangeven dat wanneer het bij ons nacht is het elders dag kan zijn (L5-L6) Delen van de dag associëren activiteiten (KOjongste -L2) Verwoorden hoe een dag is ingedeeld (KOoudste-L3) Activiteiten beschrijven en chronologisch ordenen met(KOoudste-L2)/ zonder visuele ondersteuning (L1-L3) Omgaan met: daglijn, dagklok, zonnefiguurtjes De week Dagen van de week benoemen (KOoudste-L2) Onderscheiden, identificeren en vergelijken van de dagen met (KOoudste-L2) en zonder behulp van visuele ondersteuning (L1-L3) Onderlinge volgorde van dagen weergeven (KOoudste-L2) Gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen ordenen op weeklijn (KOoudste-L2) Tellend met tijd omgaan (KOoudste-L2) Omgaan met weeklijn, weekkalender De maand Chronologisch geordende dagen/ weken associëren met maand (L1-L3) Maanden benoemen, chronologisch ordenen en hun onderlinge volgorde weergeven (L1-L3) Gebeurtenissen en ontwikkelingen ordenen op maandkalender (L1-L3) Onderscheiden naar kenmerken en duur van gebeurtenissen, rubriceren en categoriseren van maanden (L1-L4) Het seizoen De seizoenen en hun onderlinge volgorde weergeven (L1-L3) Chronologisch geordende maanden en dagen associëren met begrip seizoen (L1-L4) Het jaar jaartal aangeven (L1-L3) Dag, week, maand situeren op jaarkalender (L1-L4) Datum correct weergeven (L1-L4) Chronologisch geordende dagen/ weken/ maanden/ seizoenen associëren met jaar (L1-L4) Verwoorden hoe het jaar is ingedeeld volgens maanden, weken, dagen (L1-L4) Schooljaar en kalenderjaar aanduiden op een meerjarenlijn (L2-L4) Hun leeftijd zeggen (JK-L2) Geboortejaar en –datum correct weergeven (L1-L3) Tijdsaanduidingen op uitnodigingen, openings- en sluitingstijden correct interpreteren (L3-L6) Gegevens als: feestaanduiding, zonsopgang, -ondergang, weeknummer, dagnummer op een kalender onderscheiden en interpreteren (L4-L6) Tijdsbestedingen vergelijken en Illustreren dat deze mee bepaald wordt door waarden, normen, gebruiken,…L3-L6) Omgaan met verjaardagskalender, maand-, jaar-, seizoenskalender Tijd meten- Klok lezen Tijd meten Duur van activiteit meten en vergelijken (KOoudste-L2) Aangeven dat tijd op verschillende manieren kan gemeten worden (KOoudste-L3) Uurtabellen, openings- en sluitingsuren correct interpreteren (L2-L6) Tijdsduur tussen 2 gegeven momenten berekenen in uren, minuten, seconden. (L3-L6) Tijd tussen 2 gebeurtenissen met een kalender correct bepalen(L3-L6) Tijd kunnen inschatten en voorspellen van een bekende bezigheid (L3-L6) Kunnen reflecteren over relatieve en subjectieve waarde van tijdsbegrippen (L2-L6) Voorbeelden van culturen geven die tijd anders meten (L5-L6) Kloklezen wijzerstanden/ digitale aanduidingen associëren met dagelijkse activiteiten (KOoudste-L2) Aangeven dat 1 uur= 2 x½ uur (L1-L4) en 4 kwartieren ((L2-L3) 1 uur = 60 min en ½ uur= 30min (L1-L4) 1 dag = 24 uren (L2-L4) Lezen en interpreteren van digitale (L1-L6) en analoge klok (L1-L6) Omgaan met zandloper, chronometer, speelklok, digitale klok, analoge klok, uurtabellen, tijdsaanduidingen… B E G R I P N van T IJ D S A U & L ZIE LIJST Plannen in de tijd Activiteiten plannen 2 opeenvolgende activiteiten plannen (KOoudste-L2) 4 opeenvolgende activiteiten plannen (L2-L6) op een Schoolagenda/ weekkalender (L1-L6) Maandkalender (L3-L6) Plannen lezen en uitvoeren Visueel voorgesteld plan uitvoeren (KOjongste-L2) volgens taakverdeling en tijdsplanning (L3-L6) Terugblikken op voorbije activiteiten (KOjongste-L2) Plan bijsturen Voorgesteld plan kunnen bijsturen en haalbaarheid inschatten (L3-L6) Nodige tijd kunnen inschatten (L4-L6) Omgaan met stappenplan, keuzebord, planningsbord, contractwerk, schoolagenda, week en maandkalender… Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010