E-government in de Belgische sociale zekerheid: best practice in Europa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Evolutie van de dienstverlening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Infosessie BVPI KSZ-BCSS 03/02/2005 Patrick Laureyns Programmaleider
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Elektronische dienstverlening: het kruispuntbankmodel
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Stromen tussen werkloosheid en OCMW. Sanctiebeleid van de RVA “een uitkeringsgerechtigde moet tijdens zijn werkloosheidperiode een aantal verplichtingen.
FAMIPEDIA, kennis on line
E-government in de Belgische sociale zekerheid: best practice in Europa.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
22/10/2002Dimona - niet-elektronische instellingen1 DIMONA.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Inkomen les 19a Begrippen & 95 t/m Begrippen AKW Algemene Kinderbijslagwet: wet die regelt dat mensen met kinderen tot 18 jaar een uitkering krijgen.
KSZ-BCSS E-government: doelstellingen, basisprincipes en realisaties en projecten in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
E-government in België, met klemtoon op de sociale sector
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
E-Government binnen de sociale zekerheid
Toetreding van de OCMW’s tot het netwerk van de sociale zekerheid Stand van zaken KSZ-BCSS OCMW’s - KSZ – 31/03/2003.
E-government in de Belgische sociale sector
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
E-Government Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg Brussel
RSZ-ONSS Studiedag Dimona - DMFA 8/01/ R. Van Lerberge, Sectiehoofd Contact Center E-Government binnen de sociale zekerheid Communicatiekanalen.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Elektronische gegevensuitwisselingen met de Directie-generaal Personen met een handicap.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Elektronische kennisgeving van geboorte
Sociaal statuut student-ondernemer
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Een re-integratiebeleid van de 21e eeuw
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Transcript van de presentatie:

E-government in de Belgische sociale zekerheid: best practice in Europa

Persconferentie 11/03/ Structuur van de uiteenzetting n doelstellingen n overzicht van de bestaande en geplande dienstverlening n gehanteerde principes n demonstratie: -Dimona -attesten

Persconferentie 11/03/ Participerende instellingen RSZ-ONSS KSZ-BCSS FAT-FAO

Persconferentie 11/03/ Deel 1 Doelstellingen Dhr. Frank Vandenbroucke Minister van Sociale Zaken en Pensioenen

Persconferentie 11/03/ Doelstellingen n een effectieve, efficiënte en gebruikersgerichte dienst- verlening aan sociaal verzekerden en ondernemingen n met een minimum aan administratieve lasten n door de herziening van alle processen en relaties -binnen elke instelling van sociale zekerheid -tussen instellingen van sociale zekerheid onderling -tussen instellingen van sociale zekerheid enerzijds en sociaal verzekerden en ondernemingen anderzijds n met een maximale inzet van moderne technologieën n uitgaande van een duidelijke visie inzake strategisch informatiebeheer

Persconferentie 11/03/ Effectieve dienstverlening n een dienstverlening die de sociale zekerheid toelaat haar doelstelling, zijnde het waarborgen van bestaanszekerheid voor elkeen, zo goed mogelijk te bereiken n o.a. door -het aanbod van nieuwe soorten diensten, bvb. maximale automatische toekenning van rechten automatische informatie over mogelijke rechten, die niet automatisch kunnen worden toegekend actief zoeken naar non-take-up via datawarehousingtechnieken rechtstreekse controle over de eigen gegevens gepersonaliseerde simulatie-omgevingen -de verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening juister gepersonaliseerder transparanter (motivatieplicht, begrijpbaar begrippenapparaat,...) veiliger en met een grotere bescherming van de persoonlijke levenssfeer -mogelijkheid tot kwaliteitscontrole op het dienstverleningsproces door de gebruiker, o.a. door de mogelijkheid tot elektronische raadpleging van de stand van zaken van het dienstverleningsproces

Persconferentie 11/03/ Efficiënte dienstverlening n de beschikbare middelen zo zuinig mogelijk inzetten voor een maximale dienstverlening -goedkoop: dezelfde diensten aan een lagere totale kost, bvb. eenmalige inzameling van informatie aan de hand van gecoördineerde begrippen en instructies zoveel mogelijk elektronische uitwisseling van gegevens van toepassing tot toepassing, zonder manuele herinvoer minder onnodige contacten achteraf -zoveel mogelijk: meer diensten aan een zelfde totale kost, bvb. de diensten zijn beschikbaar van overal en op elk ogenblik de diensten (informatie, transacties,...) zijn geïntegreerd op één portaal -snel: dezelfde diensten aan eenzelfde totale kost in minder tijd, bvb. vermindering van de reisduur en de wachttijd voor de gebruiker rechtstreekse interactie van de gebruiker met de bevoegde instelling van sociale zekerheid real time feed back voor de gebruiker

Persconferentie 11/03/ Overzicht van de bestaande en geplande dienstverlening Deel 2

Persconferentie 11/03/ Overzicht dienstverlening: back office n aantallen: in tussen zowat instellingen van sociale zekerheid -werden 242,5 miljoen berichten elektronisch uitgewisseld -die evenveel papieren aangiften of attesten hebben uitgespaard n performantie: on line opvragingen van elektronische informatie geschiedde in 99,3% van de gevallen met een end-to- end responstijd van minder dan 4 seconden n voordelen: deze elektronische gegevensuitwisseling zorgt voor: -een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten en kosten -de mogelijkheid tot automatische toekenning van bepaalde rechten -een betere ondersteuning van het sociaal beleid -een efficiëntere fraudebestrijding

Persconferentie 11/03/ uitgewisselde berichten in LATG en werkgeversrepertorium RSZ Rijksregister en KSZ-registers Aantal uitgewisselde berichten DIMONA Attesten bijdragebons Attesten fiscale franchise Toename verwijzingsrepertorium Attesten bijzondere bijdrage sociale zekerheid Attesten werklozen/loopbaanonderbrekers Attesten belastingvermindering/vrijstelling OASIS Attesten sociale franchise Nominatieve controlekaarten Attesten arbeidsongeschikten Inhoudingen op pensioenen Preventieve mammografie Raadpleging personenrepertorium SIS- en SAM-kaarten Attesten jonge werkzoekenden Automatische pensioenaanvraag Attesten chronisch zieken Attesten zorgverzekering Attesten zelfstandigen Attesten openbaar vervoer Attesten bestaansminimum Migrerende werknemers Attesten VMM Attesten gehandicapten Attesten dioxinecrisis 5.048

Persconferentie 11/03/ Overzicht dienstverlening: front office n sociaal verzekerden -informatie over de hele sociale zekerheid is via een vraag- antwoordsysteem beschikbaar op een portaal n ondernemingen -over de hele sociale zekerheid geharmoniseerde instructies zijn beschikbaar op een portaal -elke werkgever heeft een persoonlijke pagina op het portaal -alle transacties kunnen geleidelijk elektronisch gebeuren hetzij via de uitwisseling van gestructureerde elektronische berichten hetzij via het portaal

Persconferentie 11/03/ Operationele transacties n Dimona-aangifte n raadpleging van het eigen personeelsbestand n geïntegreerde elektronische melding van een bouwwerf n raadpleging inningsplicht n aanvraag tot detachering van een werknemer naar het buitenland n voorafgaande mededeling van tijdelijke werkloosheid n aangifte van een arbeidsongeval en maandelijks rapport n aangifte van de aanvang van deeltijdse arbeid met behoud van rechten in de werkloosheidsverzekering n maandelijkse aangifte van deeltijdse arbeid voor de berekening van de inkomensgarantie-uitkering n maandelijkse aangifte van arbeid als werknemer tewerkgesteld in een beschermde werkplaats n maandelijkse aangifte van arbeid in het kader van een activeringsprogramma n gemachtigde aanvraag van verwijdering van een zwangere werkneemster (privé-sector)

Persconferentie 11/03/ Nieuwe transacties 2003 n 1 januari veralgemening Dimona n 1 april RSZ-kwartaalaangifte -aangifte voor het vaststellen van het recht op jeugdvakantie -maandelijkse aangifte van de uren jeugdvakantie n 1 juli aangifte van een werkhervatting na een arbeidsongeval n 1 oktober jaarlijkse aangifte tijdelijke werkloosheid -maandelijkse aangifte van de uren tijdelijke werkloosheid

Persconferentie 11/03/ Nieuwe transacties 2004 n 1 januari aangifte van arbeidsongeschiktheid, moederschapsrust, volledige werkverwijdering als maatregel ter bescherming van het moederschap, gedeeltelijke werkverwijdering als maatregel ter bescherming van het moederschap, vaderschapsverlof en adoptieverlof -maandelijkse aangifte in geval van hervatting van aangepaste arbeid in de loop van een periode van arbeidsongeschiktheid -attest met het oog op de vergoeding van de borstvoedingspauzes -postnatale rust (verlenging) -aangifte van de vakantiedagen van een bediende -aangifte van werkhervatting na een arbeidsongeschiktheid

Persconferentie 11/03/ Nieuwe transacties 2005 n 1 januari aangifte einde arbeidsovereenkomst of voltijds brugpensioen -aangifte halftijds brugpensioen -gemachtigde aanvraag van verwijdering van een zwangere werkneemster (PPO-sector)

Persconferentie 11/03/ Schematisch overzicht DIMONA GOTOT ART. 30BIS WM RIP ASR 3 SC1 ASR 1 SC8 ASR 4 SC1 ASR 1 SC3 ASR 1 SC3B ASR 1 SC6 ASR 1 SC7 ASR 1 SC5 ASR 1 SC2 ASR 4 SC3 ASR 1 SC10 ASR 1 SC9 DMFA Productie 2003 Voorzien 2003 Na 2003 ASR 2 SC4 ASR 2 SC2 ASR 2 SC3 ASR 2 SC5 ASR 2 SC6 ASR 1 SC1 ASR 1 SC4 ASR 2 SC1 ASR 2 SC2

Persconferentie 11/03/ Ondersteuning van de gebruiker n bijzondere aandacht aan begeleiding van de gebruikers van de portaalsite zekerheid.be door -instructies -help on line bij de toepassingen -FAQ -permanente supervisie op functioneren van de portaalsite -ContactCenter Eranova: 24u op 24 uur bereikbaar via telefoon, fax, , contactformulier 7 dagen op 7

Persconferentie 11/03/ Plaats in globaal E-government n mogelijkheid tot integratie van alle informatie en transacties in andere portalen (federaal, gewesten, gemeenschappen, ziekenfondsen, vakbonden, …) n voor de identificatie, authentificatie en elektronische handtekening zijn met FEDICT, de gewesten, de gemeenschappen en de gemeenten afspraken gemaakt voor het gebruik van dezelfde middelen n aan de FOD Financiën is aangeboden op dit systeem verder te bouwen om te evolueren naar een vooringevulde belastingaangifte

Persconferentie 11/03/ Een gewaardeerd project n vermelding als best practice in recenste benchmark rapport inzake E-government van de Europese Commissie n model voor de ontwikkeling van E-government binnen de federale overheid n voorbeeld van een grondige business process re- engeneering doorgevoerd: -door alle openbare instellingen van sociale zekerheid, en -op eigen initiatief -in een perfecte onderlinge samenwerking -gedurende de voorbije 10 jaar