Apps en websites voor leerlingzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Groep 5 Kimm Maarten.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
IB, ICT en Directie samen in zee. De formule voor alle onderwijs vraagstukken Lp + Lm = Lr U+I = Lm2.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Werkwijze groep
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kan de pc het remediëren overnemen?
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Welkom.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Taal en rekenen in beweging!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Rekenen en Rekenproblemen
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Verlengde Instructie Groepen 3.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Welkom in groep 4.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Leerlijnen in een Wiki
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Afvinken of aanvonken.
Informatie-avond groep 4-5
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgen in de basisschool
Onderwerpen van deze avond
Zorgstructuur Mariaschool
Informatieavond Groep 4a
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
De weg van de leerling met specifieke
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
informatieavond groep 6
Workshop hele getallen 1
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Bijeenkomst September 2015
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Informatie avond Uitstroomprofiel Arbeid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Presentatie Inspectie - Bezoek
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Apps en websites voor leerlingzorg Wat zijn mogelijkheden in de klas ? Paul Veringa

Tijdens deze workshop wordt er stil gestaan bij de ondersteuningsmogelijkheden van APPS in het onderwijs en specifiek van APPS voor zorgleerlingen. Met de site www.nldata.nl/samendeskundiger worden ideeën rijp en groen die te maken hebben met het onderwerp ICT en Zorg verzameld. De focus ligt daarbij met name op de verbinding tussen de ICT er, de Intern begeleider en het management binnen het BAO en SBAO. Wat moet leiden tot een kwaliteitsverbetering van het onderwijs op school, waardoor kinderen meer op maat geholpen kunnen worden. Door: Paul Veringa, Lucas Onderwijs

Witte jas Nldata samendeskundiger Zorg apps controleren Invoegen apps op plekken Neem ik uitgangspunt de vakken of de problematiek Onderlinge uitwisseling ruilbeurs Schakelkastje voor beamer Laptop regelen en verlengsnoer

De formule voor alle onderwijs vraagstukken Lp + Lm = Lr Ict+ IB = Kw

Wie hebben we in de workshop? Directie IB ICT Anders

Is er overleg tussen IB, Directie en ICT? Ga allemaal is staan!

Wat bespreken we tussen IB, Directie en ICT? -Dyslexie en ICT -Autisme: Handreikingen voor Autisme, -Hoogbegaafden benutten van talenten -Concentratie, fysiotherapie en bewegen -Groepsplan maken met ondersteuning van ICT -Taal en Rekenen met ondersteuning van ICT -Opbrengsten: Toetsen en dan

Vandaag focus op Apps en de zorg Oefenprogramma’s

Apps en de zorg

Internet apps en de zorg

Overzicht nldata.nl/samendeskundiger

Groepsplan en ICT

Zelfstandig Maatwerk Zelfcorrigerend Adaptief Motiverend Concentratie

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer…

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer…

Doelgroep Voor kinderen die op de een of andere wijze rekenmoeilijkheden ondervinden en meer hulp nodig hebben dan een reguliere rekenmethode kan bieden…

Kleuren Maatwerk groen oranje blauw rood geel basisvaardigheden t/m 20 1. Oriëntatie in de getallen t/m 100 2. Optellen en aftrekken over het eerste tiental 3. Optellen en aftrekken t/m 100 1. Vermenigvuldigen (tafels 0 t/m 10) 2. Delen (uitkomsten t/m 100) 3. Oriëntatie en bewerkingen t/m 1000 1. Getallen en bewerkingen voor de bovenbouw (kolomsgewijs rekenen, grote getallen en kommagetallen) 2. Zakrekenmachine. cijferen, breuken, procenten en meten oranje blauw rood geel

De leerroute Instaptoets Score voldoende; Maatwerk niet nodig Diagnostisch gesprek (mondeling) Introductie en begeleid oefenen * 80% of aanpassen Even herhalen en zelfstandig oefenen Aanvullende instructie * Afsluitende toets Score voldoende; Maatwerk niet meer nodig * Alleen met map

Instaptoets

Diagnostisch gesprek

Klaarzetten oefeningen

Leerlingscherm

Oefenscherm leerling Ogen open/ ogen dicht

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer…

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer…

Kurzweil , Sprint plus en Flits Prizmo

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer…

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Meer….

gedrag QR codes Beelddenkers

Kansen ? Rekenen Taal Lezen Talenten Gedrag

Zorg voor een goede schoolbreed gedragen visie op onderwijs en op de rol die ICT daarbij kan spelen. Zorg ervoor, dat de inzet van ICT mogelijkheden één van de vaste aandachtspunten is binnen je handelingsplan. Bij het opstellen van een handelingsplan: Vraag de ICT-coördinator om advies en ideeën. Zorg voor structureel overleg tussen (locatie)directeur, intern begeleider en ICT-coördinator over de inzet van ICT in het onderwijs. In het algemeen, voor alle leerlingen, maar ook specifiek voor zorgleerlingen.

Zorg voor een goede inventarisatie van aanwezige software binnen de school. Schaf software aan, waarmee leerlingen niet alleen oefenen, maar waarbij ook de resultaten vastgelegd worden, de instellingen aangepast kunnen worden om maatwerk te leveren en waarbij de leerling ook feedback of uitleg krijgt van het programma. Zet de juiste middelen in op het juiste moment. Voor de ene leerling is dat oefenen op de computer en voor de ander een blad maken met rijtjes sommen of oefenen met een tastkast. Gebruik je ICT-middelen dus efficiënt.

pveringa@abzhw.nl www.abzhw.nl

Kansen…..