Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Deel 2 van de presentatie
Logical Framework Approach
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
presentatie sectorplan justitiescholen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Functiegesprekken in de praktijk.
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Structurele projectwerking in de Wingerd
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD SINT BAVOSCHOOL november 2010.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
WIJ DOEN MEE !. WIE ZIJN WIJ? -Een dynamische groep van enthousiaste mensen die zich, op vrijwillige basis inzetten om het leven op en om de school voor.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Kwaliteitsinstrumenten
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Kwaliteitsontwikkeling Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag! DIVO-studiedag 4 december 2015.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Zelfevaluatie GOK.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Presentatie werking ouderraad
Vakgroep Nederlands OK?
Transcript van de presentatie:

Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem I K Z Integrale KwaliteitsZorg

Zorg voor kwaliteit - uitgangspunten 1. Onze school is een lerende organisatie: zorg voor kwaliteit en lerend open staan = twee handen op één buik. 2. Goed werk moet maar één keer gedaan worden. 3. Verandering is de enige constante in onze school.

1. Lerende organisatie Onze leercirkel ABSTRACT CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN BESLISSEN PLANNEN ABSTRACT

Individueel lerend Functioneringsgesprek (2-jaarlijks) CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN PLANNEN BESLISSEN ABSTRACT 1. Lerende organisatie Individueel lerend Functioneringsgesprek (2-jaarlijks) Evaluatiegesprek Jaarlijks: tijdelijke personeelsleden 4-jaarlijks: vastbenoemde personeelsleden Periodiek: directie Feedback door de leerlingen (jaarlijks) Open bevraging: pluimen – aandachtspunten Gesloten bevraging: via modelvragen – lk. kiest Nascholingswerkplan (individueel – vakgroep)

Collectief lerend WIJ-leren: CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN PLANNEN BESLISSEN ABSTRACT 1. Lerende organisatie Collectief lerend WIJ-leren: 22 thema’s - 15 coördinatoren - 3 % van het lesurenpakket + 10 u. SG (ondersteuning SG) Jaarwerking  jaarverslag  jaarwerkplan Jaarverslag op smartschool  bevraging tijdens Algemene Vergadering juni

Collectief lerend Bevragingen (feedback): Metingen: CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN PLANNEN BESLISSEN ABSTRACT 1. Lerende organisatie Collectief lerend Bevragingen (feedback): Leerlingen over de schoolorganisatie (jaarlijks – KD) Leerlingen over de klassfeer (voorbereiding KR ) Ouders en lkn. over de schoolwerking (2-jaarlijks) Metingen: Eigen statistieken (attesten – opvolging studiekeuze) Deelname externe metingen (SERV – VAD – IDPBW) Opvolging van schooleigen projecten: Bij de leerlingen (ICT – FG met leerlingen - … Bij de leerkrachten (BZSL – gebruik rapport - ...

Collectief lerend Nascholingswerkplan: CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN PLANNEN BESLISSEN ABSTRACT 1. Lerende organisatie Collectief lerend Nascholingswerkplan: 1 x / jaar: met externe deskundige 1 à 2 x / jaar: interne nascholing (lkn. getuigen voor lkn.) of Gebruik Smartschool Vormen en evalueren van attitudes – vaardigheden Implementatie BZSL

Collectief lerend Overleg- en besluitvormingsmiddelen: CONCREET ACTIEF REFLECTIEF DOEN UITVOEREN BEZINNEN BEOORDELEN ANALYSEREN DENKEN PLANNEN BESLISSEN ABSTRACT 1. Lerende organisatie Collectief lerend Overleg- en besluitvormingsmiddelen: WIJ-leren: de coördinatoren + ‘geroepenen’ Wekelijkse denkgroep (1 à 2 lesuren): 5 pers. Wekelijks: IKZ-coördinator + directie (2 lesuren) Trimestriële denkgroep (schoolprojecten) : vrijwilligers – vrijstelling examentoezichten Waar het enigszins kan: iedereen (KD’s – secretariaat – vrijwilligers)

2. Goed werk moet maar één keer gedaan worden. Methode voor het aanpakken van aandachtspunten: Gebaseerd op onze leercirkel Geborgen in ons Schoolwerkplan: Verzamelplaats van alle uitgewerkte acties: doelen – werking – documenten (W W W W H - stroomdiagram) wordt jaarlijks aangepast en bijgewerkt

Integrale zorg voor kwaliteit

KWALITEITSVOL = Waardering voor alles wat goed loopt op onze school. d.m.v. observeerbare dingen: - inzet bij het werk aan sterke punten - geborgen in schoolwerkplan - iedereen is op de hoogte - bewaking: wat goed is wordt goed gehouden De wil om te verbeteren, te ontwikkelen, te optimaliseren. d.m.v. Actie: - bewust (expliciteren) - gezamenlijk (communiceren) - gewogen (evalueren)

Een zelfevaluatie-instrument moet kaderen binnen een totaalconcept. PROZA: ons instrument voor zelfevaluatie Een zelfevaluatie-instrument moet kaderen binnen een totaalconcept.