Marco Matthijsen – innovatieadviseur ondernemend & conceptueel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Pastoraal op school.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ludo Daems.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ondernemen(d) in het onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welkom op deze informatieavond
Competentiegericht leren vmbo
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Regie over eigen leven..
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Toekomstgericht onderwijs
Opdrachten en eindopdracht
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
23 maart 2017 profilering.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Een beetje menselijk doen, graag!
Werken met plezier en goed presteren
Heb jij ballen voor scrummen?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Marco Matthijsen Kernconcepten talentontwikkeling innovatieadviseur VBS

Marco Matthijsen – innovatieadviseur ondernemend & conceptueel Het begint met oog & gevoel krijgen voor talenten! Talentenontwikkeling is onderwijs ontwikkelen voor en van de toekomst. Met glundering voor leerling & leraar! Gedeelde motivatie: visies op hele kind. Mogelijkheden: ontwikkelingen in samenleving (ict) & scholen, informed vs. evidence based

Kernconcepten:

1a. Waarom: Als je er zelf niet toe doet, met al je interesses & talenten, waarom zou je toekomst er dan toe doen? Voorbeelden. Vroege lezer & gedemotiveerde leerling Kader - onderwijs, economisch, juridisch, pedagogisch

1b. Waarom: vooroordelen Weggelegd voor happy view en niet voor een leven gericht op vakkenvullen vs. Menselijk leven is te rijk voor vakjes. Onderwijs is onderwijzen. Het is daarom niet meer dan een leuk sausje vs. Vernieuwing van onderwijs, m.n. ped.did. We hebben al genoeg aan ons hoofd, denk aan hb kids & zorgkids vs. ontwikkeling naar breed passend onderwijs is voor ieder

2. Wat – is een talent, wat is bepalend? Subject Object Wie bepaald Eigen beleving, glunder-coefficient Anderen nemen waar Wat bepaald Talentvolle vermogens Excellente prestaties Definitie’s in dimensies Begrip = context Rol toekomst & glundercoeffient

Vraag: talenten van een kind, talenten van een volwassene? Christiaan Timner, 1859 Vraag: Welk talent had jij volgens je omgeving tussen je 7e en 10e? Over projectie, lineariteit, multidimensionaliteit, lateraliteit

3a. Hoe ontwikkelen talenten zich: orienterend Mixen= magie bedrijven in tijd & ruimte met beloften vd toekomst Mixen = uitdaging & voldoening. Waardering & verbeelding. Succeservaring & ontmoeting. Mogen zijn & bronnen gebruiken. Mixen = Glundering vermenig-vuldigen Wat krijg je Wat doe je Persoons-gericht Bagage krijgen & integreren. Goudklompjes vinden. Zelfsturings-vermogen. Mattheusmodel Omgevings/ Relatie-gericht Kansen & stimulering krijgen en benutten. Zaadjes ontkiemen (zelf)vertrouwen Glundercoefficient. Zaadjes zaaien, planten.

3b.Hoe – multidimensionaal vs. lineair Onderzoeksresultaten: Lineariteit?: 1) 9 vs. 25 jaar: 40 = 20+20. 2) Muzikale vaardigheden > metacognitie. 3)Fijne motorische ontwikkeling > exact & taal Verwachtingen & stimulering: gedrag 8% Samenhang ‘lichaamsystemen’: inoefenen (niet stampen maar spreiden); begrijpen (actief leren, naspelen & verbeelden). Keuzevermogen: 10.000 uren vs. statistiek, flow & kids van geniën. Consequenties: geen vaste samenstelling van bestanddelen brede ontwikkeling en specialisatie! optimale context voor ieder creeren

4.Welke – talenten vinden we belangrijk? Wachters op dit antwoordpad: Bestaat hierop een ultiem uniform antwoord? Besef transversaliteit van talenten, kwaliteiten! Bedenk multidimensionaliteit & lateraliteit! Hoe toekomst & diversiteitsbestendig? Kun je er gezamenlijk voor staan? Maar er is ook ook: Kerncompetenties voor levenslang leren, 2006 Visies SOVO scholen op brede vorming 21st Century Skills Doelen van leren: Kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming (modellerend vs. unicerend)

5a.Wat is het leerplan & leervisie voor al die talenten dan? Eigen visie, eigen betekenis Technieken gebruiken: consistent & levend maken door relateren van waarden & behoeften met activiteiten, resultaten, structuren, houdingen = cultuur maken. Bijv. vanuit een visie die waarden bouwt o.b.v. de leertalenten/vermogens van kinderen Eiken, controleren: komt de glunderfactor bijv. terug in beoordelingsinstrumenten. Zit de glunderfactor daarin? Zit die in de inrichting?

5b Plek in leerplan, 6 leerplan speelvelden Leerstof, kennis/ontwikkel-domein gericht Verwerkingsgericht (aanbieding & verwerking) Variatie 1. Breed aanbod, evt. facultatief 4. Pedagogisch-didactische variatie Differentiatie 2. Breed aanbod & met ruimte v tempo & facultatieve onderdln 5. Verschillende opdrachten & verwerkingen (groepjes/maatwerk Specialisatie 3. Basis & specialisatie & facultatieve delen. 6. Ruimte voor verschil in tempo (bij vast aanbod), in interesse & talenten bij flex. aanbod VRAAG AANBOD ZINVOL BETEKENISVOL

6a.Hoe realiseren we basis voor talentontwikkeling in onderwijs! Goed leerklimaat (positieve verwachtingen & veilig leerklimaat) Beheersing van leerdoelen/stof, open zijn voor je grenzen & talenten van leerlingen Eigenaar worden van de leerstappen, omvormen tot beheersing van leercirkel Begin eenvoudig, van stappen naar cirkel Routine beheersen is erboven staan = open staan = leren van anderen & jezelf in verschillende vakken Mixen voor structuur, actief leren, prikkeling

Didactisch vermogen verbreden en verdiepen met meer leercirkels 6b.Realiseren van professioneel meesterschap voor talentontwikkeling verdiepen! Didactisch vermogen verbreden en verdiepen met meer leercirkels Kennisontwikkelingsgerichte & kennis verbindende leercirkels In verschillende fasen van leren talenten & interesses van leerlingen ruimte geven, bij kennismaking, verdieping, oefeningen, automatisering, verbeelding, oplossing & presentatie. Betrek leerlingen erbij

6c.Professioneel meesterschap door spelen met wijzen van kennisverwerving x 4 Patronen beheersen Patronen maken Toepassings-gericht Kennis opnemen & verwerken (relatie met stimulering omgeving benutten). A: memorisering Ondernemend leren, experimenterend ontwerpend leren (relatie met zelfsturing ontwikkelen). Interdisciplinair oplossen. A: ruimte Kennis-gericht Onderzoekend leren & accepteren (relatie met bagage integreren). A: perspectieven Verbeeldend, dromend leren (relatie met perspectief & (zelf)vertrouwen ontwikkelen. Interdisciplinair verbeelden. A: Interdisciplinair, durven

6d.Professioneel meesterschap door spelen met kennisverbinding & transformering De 3 kennis transformerende leercirkels: Kwalificerend door wereldontdekkend & toerusting tot de wereld, de wereld en ik. Overal leren kunnen zien. Echte vragen & oplossingen. Interdisciplinariteit. Persoonsvormend door integer leren, ik en de wereld, wat zegt iets jou werkelijk (benutten niet verbale kennisbronnen), welke deugden heb je nodig! Sociaal wordend door leren van en met de ander, waarnemen, interactie&dialoog, samenwerken, presenteren, feedback (geven en) ontvangen

7a.Talentontwikkeling waarderen, als je weet wat het is Cultuur van waarderen = Vieren van leren, leerprestaties & beloften Leren borgen & verbinden door reflecteren Functie volgen ontwikkeling, Ondst > Vrw Waardering delen met leerling en ouder. Aandachtspunten Niet alleen waarderen wat objectief= te meten Observaties in samenhang & periodiek Externe verantwoording verbinden aan waarderings- en beoordelingsbeleid over verschillende ontwikkeldimensies

7b.Kennisontwikkeling waarderen: perspectieven Cultuur van vieren cultiveren door meer variatie, uitdagende opdrachten & momenten om de prestaties te vieren Perspectief met zelf/peer observaties/assessments, op basis van toegankelijke criteria maar met referentie naar geavanceerde volgstandaarden, criterium gerichte assessments (ict perspectief) Tijd en aandacht voor belang & waarde van reflectie maar niet te star

8.Als je weet waarom, hoe zet je dit dan in beleid om! Ga uit van eigen kracht Bewustworden als passieproject! Waar sta je? Wat en waarom spreken je andere praktijken aan? Waar wil je naar toe? Makkelijke succesfactoren (bijv. vieren van prestaties). Verbind slim, zoals met prestatiebox. Talentcoaches & talentcoordinatoren Talentontwikkeling als kern van onderwijs beleven, verbind het met sociale innovatie van organisatie van onderwijs.

8b: Handreiking Talentgerichte school: spiegels & perspectieven

14:30 uur - NEMO kettingreactie ter inspiratie - 1 verd. lager Talentontwikkeling = spel vh leven, alle aspecten doen ertoe! 14:30 uur - NEMO kettingreactie ter inspiratie - 1 verd. lager