‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Reflectievaardigheden en instrumenten
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie introductie BGL
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Workshop Onderzoeksontwerp
1 Verhalen vertellen Verhalen verbinden Verhalen voorbij Mieke Lunenberg VELON-werkgroependag 7 november 2008.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Aan de slag met competenties beoordelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Voortgangsgesprek fase 1
2. Eduscrum als activerende didactiek
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Professional Development Schools - Rijnmond
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Interactief oefenen, formatief toetsen
KA2 – "The Future Teachter 3
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
kenniscarrousel peerassessment
Actieonderzoek.
Cijferloos lesgeven bij talen
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen op het IJburg College’

Leerdoel U kunt in grote lijnen aangeven waarom het implementeren van Assessment for Learning mogelijk en noodzakelijk is.

Succescriteria Opletten tijdens de pp-presentatie. Aan het eind van de presentie vragen stellen over wat nog onduidelijk is.

Beoordelen anno 2013

De theorie - Summatief beoordelen Summatief beoordelen = Beoordelen dat gericht is op eindresultaten. Doel = beslissen over het niveau;

'Ik weet niet wat ik kan verwachten, ik hoop maar dat ik de toets goed maak....'

Mijn stelling: ‘C ijfers zijn zeer zwakke vormen van feedback en motiveren zeker de slecht presterende leerlingen nauwelijks tot beter leren.’

De Theorie - Formatief Beoordelen Formatief beoordelen = beoordelen tijdens het leren. Doel = om informatie te vergaren over wat leerlingen al kunnen en wat ze nog moeten leren.

Assessment for Learning Aanwezige kennis/vaardigh eden Verwachtingen Te ondernemen stappen

AFL cirkel Het introduceren van leerdoelen & succescriteria Het introduceren van leerdoelen & succescriteria Bewijzen verzamelen over het niveau tov de leerdoelen Feedback over de manier waarop er verbetering plaats kan vinden Volgende stap

Assessment for Learning methoden Leerdoelen & Succes Criteria Feedback Vragen stellen Self- and Peer Assessment

Waarom is het zo belangrijk om heldere leerdoelen en succescriteria te presenteren? AFL– Leerdoelen & Succescriteria

Waarom is ‘vragen stellen’ zo belangrijk? AFL– Vragen stellen

Waarom is feedback geven zo belangrijk? AFL– Feedback

Waarom is het zo belangrijk dat leerlingen van zichzelf en elkaar leren? AFL– Self & Peer Assessment

Het onderzoek – de praktijk 1. De praktijk van beoordelen op school: Nadelen Summatief beoordelen zijn onbekend; Docenten passen AFL hier en daar toe. Collega’s zijn geïnteresseerd in AFL. 2. AFL middels een ‘action research’: Negen collega’s: Engels, MIJ, KUA, Bio, GS, SB, AK, Frans, NL ‘Leerdoelen & Succescriteria’ – ‘Self- & peer assessment’ Uitproberen, data verzamelen, interviews, ervaringen uitwisselen & verbeterslag maken.

Een paar conclusies Collega’s en 85% van de lln ervoeren dat de AFL methoden hielpen bij het ontdekken wat van lln verwacht wordt. Collega’s ervoeren dat AFL lln hielp bij het ontdekken wat lln nog moesten doen. Met collega’s een actieonderzoek uitvoeren had een positief effect op het hele team. Hierdoor dacht ik ‘He, dat had ik moeten doen.’ of ‘Dat ga ik de volgende keer doen.’

AFL op het IJC AFL – de organisatie: Workshops voor docenten; Het Ontwikkel-Portfolio; Ontwikkelgesprekken; AFL – de lessen: Leerdoelen & succescriteria; Rubrics/Matrices; Generale/Finale; Studiewijzers;

‘Change in Education depends upon what Teachers do and think – it’s as simple and complex as that.’ (Fink D., Stoll L., 2005: 29)

Is het leerdoel gehaald? Kunt u in grote lijnen aangeven waarom het implementeren van AFL mogelijk en noodzakelijk is?