Leertafel rekrutering en bemiddeling Thema ‘werken in de dienstenchequesector anno 2014’ Gent, 28 januari 2014 Francisca Vandekerckhove Adviseur Jobkanaal, Gent stad in werking
Programma 13u00: Welkom ! 13u30: Presentatie door Thomas Aelbrecht, Vormingsfonds dienstencheques 14u15: Inleiding Leertafel ‘werken in de dienstenchequesector anno 2014’ 14u30: Start Leertafel in 3 teams per procesbegeleider 15u15: Pauze 15u30: Plenaire terugkoppeling leertafel (acties, engagement, samenwerking) 16u30: Einde
Wat is het probleem ? 1. Welkom Arbeidsbemiddelaar Bedrijf 24 089 werkzoekenden in Gent ? 3588 Jobs in Gent? Ik wil mensen aan het werk Ik wil werknemers aanwerven Wat is het probleem ? Arbeidsbemiddelaar Bedrijf
1. Welkom
2. Aanleiding en doelstelling ‘leertafel DCO anno 2014’ Vraag vanuit werkgevers om het netwerk van bemiddelaars beter te kennen Hoge nood aan meer toeleiding vanuit bemiddeling naar werkgevers Nood aan kennis van de wetgeving en procedure 60/40 regeling bij bemiddelaars Vraag vanuit bemiddeling om meer rechtstreeks contact te hebben met werkgevers Ervaringsuitwisseling ikv functie- en competentieprofiel huishoudhulp
2. Aanleiding en doelstelling ‘leertafel DCO anno 2014’ informeren 60/40 regeling wegwijs in procedures wegwijs in ondersteuning meet en greet tijdens rondetafelgesprek adhv 5 thema’s: Aanwervingsprocedure 60/40 Toeleiding en uitdaging vanuit bemiddeling Fuctieprofiel DCO en competentieprofiel kandidaat Black box’: verzuchtingen, knel- en aandachtspunten Ervaringsuitwisseling
4. Leertafel : rondetafelgesprekken in 3 teams
4. Plenaire terugkoppeling Verzuchtingen: Vanuit bemiddeling: Verwachtingen te hoog van de bemiddelaars naar werknemer Weinig feedback van werkgevers over kandidaten na verwijzing Negatieve beeldvorming/imago sector Nieuwe instroom van EU burgers zonder uitkering Hoge eisen van gezinnen/particulieren/werkgever 2 werkgevers als HHH niet evident voor werknemer Vanuit werkgever: De kandidaat wordt soms ‘verbloemd’ door AB om toch te k starten Absenteïsme blijft hoog Kandidaten met te beperkte kennis, nog veel opleiding nodig Motivatie te weinig bij verwijzing door AB’s ‘door het bos de bomen niet meer zien’: zo een hoog aanbod van toeleiders en toch veel werkzoekenden en te weinig toeleiding (lukt vaak wèl bij persoonlijker contact met Ab’s) Gezinnen betalen meer en willen meer voor hun geld 60% kandidaten te weinig goesting Kandidaten die niet in aanmerking komen èn wel goesting hebben (arbeidskaarten waren beter..)
4. Plenaire terugkoppeling Uitdagingen Vanuit arbeidsbemiddelaar: Werken aan imago van de sector Meer uitwisseling, communicatie en info delen van werkgevers naar AB’s en omgekeerd Meer stages genereren bij werkgevers Meer feedback opvragen bij werkgever na stage en sollicitatie (aan de slag met info) Werkgever zoekt opportuniteiten ifv kandidaat in plaats van omgekeerd (mogelijkheiden, beperkingen enz..) Loon… Vanuit werkgever: Betere communicatie en beter afstemmen met AB’s Continuïteit huishoudhulp (teveel stoppers) Stages meer op maat van particuliere schoonmaak Ab’s dienen meer op de hoogte te zijn van het statuut van de kandidaat (wep +, 60%, leefloon, enz..)
4. Plenaire terugkoppeling Engagement & Samenwerking: Vanuit arbeidsbemiddeling: STAGE Meer opleidingen, ook tijdens tewerkstelling Verbeteren van jobevents Meer communicatie bezorgen aan werkgevers over kandidaten, cursisten en werkzoekenden Meer realistisch beeld geven van kandidaat aan WG Vraag aan werkgever: meer professionele vertrouwen in de taak van arbeidsbemiddelaar als toeleider van kandidaten die gescreend en voorgesteld werden ! Project OCMW Gent en 8 bedrijven: meer intenser samenwerken ook met andere toeleiders ! Vanuit werkgever: Vraag aan VDAB om hhh niet als ‘rest job’ te zien Peilen naar de kennis en motivatie vooraleer te verwijzen om frustratie te voorkomen bij WN en WG Beroepsverkennende stages vanuit VDAB Beetere screening van kandidaten Meer toeleiding vanuit bemiddelaars en VDAB Vraag naar meer samenwerking met Vormingfonds en VDAB vanuit OCMW
5. Welk engagement nemen we op ? Betere screening huishoudhulp: motivatie + mogelijkheden Vertrouwen in elkaar als toeleider en werkgever Elkaar beter leren kennen en begrijpen ifv zijn/haar functie Communicatie bij vragen en niet ‘veronderstellen’ Meer en spontaan feedback aan elkaar Stagemogelijkheden voorstellen en aanbieden Samenwerking met overheidspartners inzake duurzame tewerkstelling intensifiëren (VDAB, Vormingsfonds, OCMW’s enz..) Samen werken aan beter imago van de sector
6. Bedankt ! Jij, als bemiddelaar Jij, als werkgever Dank je wel !! Speciale dank aan: Thomas Aelbrecht, Vormingsfonds Dienstencheques Lien Baes, Dienst Werk Stad Gent Janick Smessaert, Dienst Werk Stad Gent Interesse in een volgende leertafel ? Contacteer: Francisca.Vandekerckhove@gent.be Tel 09 266 84 61
7. Evaluatie Leertafel door de deelnemers Totaal aanwezigen: 31 (20 reacties op evaluatie ontvangen)
7.1 Waarde presentatie vanuit Vormingsfonds dienstencheques
7.2 Inleiding tot de leertafel
7.3 Welke waarde omtrent leertafel verzuchtingen/uitdagingen/engagementen
7.4 Tevredenheid samenstelling leertafel
7.5 Beantwoordde leertafel aan verwachtingen?
7.6 Tevredenheid over de organisatie
7.7 Timing van de leertafel
7.8 Suggesties? Meer duidelijkheid over de 60-40 regel Graag verdere opvolging ifv realisatie engagementen Volgende keer graag meer tijd om te netwerken Graag ook onderwerp industriële reiniging behartigen Volgende keer graag ook verwachtingen werkgevers tov anderstaligen (tips naar bemiddelaars toe in de aanpak en voorstelling hiervan) Misschien de kleine teams wisselen zodat je telkens in een ander team terecht komt en met iedereen die aanwezig is een kennis kan maken
7.9 Opnieuw deelnemen?
7.10 Opmerkingen? Ik was heel tevreden Zaal was te koud Graag meer tijd gehad om te netwerken met andere arbeidsbemiddelaars Erg tevreden over de inzet en betrokkenheid van Francisca De timing van de leertafel was te kort Vooral de intervisie van de kleine teams vond ik bijzonder interessant, dit zou zeker een nog groter deel van de namiddag mogen in beslag nemen Kwam te commercieel over Misschien best vooraf een enquete onder de deelnemers laten invullen met relevante vragen om dan tijdens de leertafel terug te koppelen