Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Leiderschap bij verandering
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
….een korte presentatie
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Implementeren doe je samen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Voordat we naar huis gaan. op weg naar een zieke smurf.
Deel anders, mijn organisatie
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Ken je kracht…Deel je kracht…
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Cursus voor PGB consulenten 2 en 3 juni Programma 2 juni ochtend.
Creatief Ketengericht Ondernemen 18 oktober 2012.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Draagvlak vergroten bij collega’s
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Passend onderwijs.
Talent in Ontwikkeling
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nelleke Gruijters Paul Ram
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Gesprekstechnieken Les 4.
Plaatjes uit ‘Hoe krijg je ze mee?’
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!

Kwaliteitsmanagement Hoe krijg ik mijn mensen mee?

Ervaring kwaliteitsmanagement

Ervaring kwaliteitsmanagement Kosten Baten

Wat krijgt u mee vandaag? U krijgt inzicht in kwaliteitsdenken U krijgt inzicht in het Waarom van kwaliteitsmanagement U herkent weerstanden U krijgt tips hoe een verander/kwaliteitstraject tot een goed einde te brengen.

Programma Korte inleiding op “Hoe krijg ik mijn team mee” Inleiding op opdracht 10 minuten Opdracht uitwerking 15 minuten Korte pauze 10 minuten Terugkoppeling 2 minuten per kracht 10 minuten Samenvattend en laatste tips 10 minuten Afsluiten rond 21.10 uur Borreltijd

Geen kwaliteitsmanagement

Waar draait kwaliteit om? Verbinding tussen mensen!

Blijvend continu proces

Weerstand hoort erbij, niet goed of fout Twijfel aan de noodzaak Twijfel aan de oplossing Twijfel aan het proces Het gaat om degene die moet veranderen!

Verschillende fasen van weerstand Ontkenning Weerstand Zelfonderzoek Verbinding

5 krachten om naar streefsituatie te komen Duwende kracht Drijvende kracht Trekkende kracht 3. planning 1. urgentie 4. interactie 2. ambitie 5. leiderschap

Opdracht In 5 groepen uiteen Iedere groep werkt 1 kracht uit in een kwartier Schrijf de uitkomsten op een sheet Per groep 2 minuten terugkoppelen van de uitkomsten aan de groep

Urgentie tot veranderen/ verbeteren Moeten of willen Wie zet de verandering in? Organisatieprobleem is geen probleem Prestatieprobleem vaak door organisatieprobleem

Ambitie Waar gaan we naar toe Wat betekent de verandering voor de doelgroep Voor- en nadelen voor de doelgroep Sluit aan bij het probleem

Planning Veranderstrategie : moeten, weten, willen of leren Veranderverhaal Veranderproces

Belangrijkste van het hele veranderproces! Interactie Belangrijkste van het hele veranderproces! Weten: informeren, uitleggen, overtuigen Moeten: mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Willen: inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren Leren& Ontdekken: ervaren, leren, feedback geven, vormgeven

Leiderschap Directief leiderschap (moeten/ mededelen) Expertrol (bij informeren, overtuigen) Coachend leiderschap (bij leren en ervaren) Inspirerend/waarderend/bemiddelend leiderschap (prikkelen, inspireren organisatiebelang –ind. belang)

Leiderschap, en interactievormen Mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Ervaren, Leren Feedback geven vormgeven Informeren, uitleggen, overtuigen, meedenken Inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren

Tips Urgentie: Waarom ga ik starten kom met feiten, Analyse van een probleem is belangrijk Ambitie: Stel de ambitie niet te groot en ver weg Oplossing van probleem Hak grote ambities op in kleinere verbeterplannen Wees zo vroeg mogelijk duidelijk over de ambitie

tips Planning: Kies een best passende veranderstrategie Betrek het team bij de planning Wees flexibel Zet samen stempelposten uit Interactie: Veranderen doe je samen Veel luisteren en doorvragen Sluit aan bij de persoon die moet veranderen Sluit aan bij de gekozen strategie Wissel ervaringen met collega’s uit

Leiderschap: Bezin je op je eigen leiderschap Begeleid interactie met ruimte voor verrassingen Blijf opbouwend in gesprek, waarderend, motiverend Stel een projectleider aan met tijd en gewicht Ga niet veranderen om het veranderen Flexibiliteit is geen doel op zich

Afsluitend: Heeft u vragen of wilt u met uw team starten en heeft u ondersteuning of advies nodig? BV. Koersbepaling, Advisering en begeleiding van de praktijk Neem contact op met ZorgImpuls, Caroline Zoon Adviseur, kwaliteit en leefstijl/preventie