Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kwaliteitsmanagement Hoe krijg ik mijn mensen mee?
Ervaring kwaliteitsmanagement
Ervaring kwaliteitsmanagement Kosten Baten
Wat krijgt u mee vandaag? U krijgt inzicht in kwaliteitsdenken U krijgt inzicht in het Waarom van kwaliteitsmanagement U herkent weerstanden U krijgt tips hoe een verander/kwaliteitstraject tot een goed einde te brengen.
Programma Korte inleiding op “Hoe krijg ik mijn team mee” Inleiding op opdracht 10 minuten Opdracht uitwerking 15 minuten Korte pauze 10 minuten Terugkoppeling 2 minuten per kracht 10 minuten Samenvattend en laatste tips 10 minuten Afsluiten rond 21.10 uur Borreltijd
Geen kwaliteitsmanagement
Waar draait kwaliteit om? Verbinding tussen mensen!
Blijvend continu proces
Weerstand hoort erbij, niet goed of fout Twijfel aan de noodzaak Twijfel aan de oplossing Twijfel aan het proces Het gaat om degene die moet veranderen!
Verschillende fasen van weerstand Ontkenning Weerstand Zelfonderzoek Verbinding
5 krachten om naar streefsituatie te komen Duwende kracht Drijvende kracht Trekkende kracht 3. planning 1. urgentie 4. interactie 2. ambitie 5. leiderschap
Opdracht In 5 groepen uiteen Iedere groep werkt 1 kracht uit in een kwartier Schrijf de uitkomsten op een sheet Per groep 2 minuten terugkoppelen van de uitkomsten aan de groep
Urgentie tot veranderen/ verbeteren Moeten of willen Wie zet de verandering in? Organisatieprobleem is geen probleem Prestatieprobleem vaak door organisatieprobleem
Ambitie Waar gaan we naar toe Wat betekent de verandering voor de doelgroep Voor- en nadelen voor de doelgroep Sluit aan bij het probleem
Planning Veranderstrategie : moeten, weten, willen of leren Veranderverhaal Veranderproces
Belangrijkste van het hele veranderproces! Interactie Belangrijkste van het hele veranderproces! Weten: informeren, uitleggen, overtuigen Moeten: mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Willen: inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren Leren& Ontdekken: ervaren, leren, feedback geven, vormgeven
Leiderschap Directief leiderschap (moeten/ mededelen) Expertrol (bij informeren, overtuigen) Coachend leiderschap (bij leren en ervaren) Inspirerend/waarderend/bemiddelend leiderschap (prikkelen, inspireren organisatiebelang –ind. belang)
Leiderschap, en interactievormen Mededelen, instrueren, aanspreken, uitwerken Ervaren, Leren Feedback geven vormgeven Informeren, uitleggen, overtuigen, meedenken Inspraak, onderhandelen, belonen, inspireren
Tips Urgentie: Waarom ga ik starten kom met feiten, Analyse van een probleem is belangrijk Ambitie: Stel de ambitie niet te groot en ver weg Oplossing van probleem Hak grote ambities op in kleinere verbeterplannen Wees zo vroeg mogelijk duidelijk over de ambitie
tips Planning: Kies een best passende veranderstrategie Betrek het team bij de planning Wees flexibel Zet samen stempelposten uit Interactie: Veranderen doe je samen Veel luisteren en doorvragen Sluit aan bij de persoon die moet veranderen Sluit aan bij de gekozen strategie Wissel ervaringen met collega’s uit
Leiderschap: Bezin je op je eigen leiderschap Begeleid interactie met ruimte voor verrassingen Blijf opbouwend in gesprek, waarderend, motiverend Stel een projectleider aan met tijd en gewicht Ga niet veranderen om het veranderen Flexibiliteit is geen doel op zich
Afsluitend: Heeft u vragen of wilt u met uw team starten en heeft u ondersteuning of advies nodig? BV. Koersbepaling, Advisering en begeleiding van de praktijk Neem contact op met ZorgImpuls, Caroline Zoon Adviseur, kwaliteit en leefstijl/preventie