`Onderwijsinnovatie die werkt …`

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
<Naam spreker en school/ gemeente
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Stichting RechtenOnline
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Van idee tot digitaal materiaal
Bestuurlijke relevantie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen.
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in het schrijfonderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT in het Onderwijs bij TBM
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Inrichten van een dienst Weblectures
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Leren in de beroepspraktijk
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?. De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Sieberdam/ROCS & KODOS
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

`Onderwijsinnovatie die werkt …` 10 jaar `Onderwijsinnovatie die werkt …` - welkom - dhr Heim Meijerink, beoogd dagvoorzitter, verhinderd wegens droeve familieomstandigheden. Ververs Foundation 10 jaar

Ververs Foundation 10 jaar Opgericht in 1999 op initiatief van Mijndert Ververs, vm voorzitter Raad van Bestuur Wolters Kluwer Maar eerste projecten in 2000 Ververs Foundation 10 jaar

Ververs Foundation 10 jaar Missie en Doelen (1999) Het bevorderen van het ontwerpen, ontwikkelen en gebruiken van innovatieve leermiddelen. Door waar mogelijk baanbrekende vernieuwingen op gang te helpen. Primaire doelgroep: het basisonderwijs en de lerarenopleiding vormen de van de activiteiten. Vooral belangstelling in de toepassing van multimedia en/of internet. Ververs Foundation 10 jaar

Uitgangspunt bij keuze van activiteiten: Het onderwijs van de toekomst kan door uitgekiend ICT-gebruik nieuwe vorm en inhoud krijgen, De docent daarin een centrale rol zal blijven spelen. - Missie, doelen en uitgangspunten gereflecteerd in het programma van het symposium/conferentie: Kort wijzen op onderwerpen gastsprekers. Programma doornemen – wijzen op postersessies Maar eerst kort overzicht van projecten Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Classificatiesysteem voor digitale leermiddelen (2000) Ellen van den Berg (UTwente, nu Edit Stein Pabo), Peter Blijleven & Leanne Jansen Zie digitale postersessies Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Onderzoek MILE-Nederlands (2001): Bijdrage aan multimediale leeromgeving voor taaldidactiek Harry Paus en John Bronkhorst (Expertise Centrum Nederlands, Radboud Universiteit) Bij het Expertisecentrum Nederlands werd een multimediale leeromgeving taaldidactiek ontwikkeld (MILE NL) ten behoeve van Pabostudenten. De Ververs Foundation heeft een bijdrage geleverd aan onderzoek met deze multimediale leeromgeving. Publicatie: MILE-Nederlands in de praktijk - Deel 3 in de serie MILE-Nederlands en de PABO Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Pabo-Meppel (2002 - 2005) Bijdrage aan ontwikkeling van een tool waarmee een homepage en krant on-line kunnen worden opgemaakt tbv publicatie van werk van leerlingen van basisscholen Deze Pabo is bij diverse ICT-projecten betrokken, zoals: Taalmedia, de Digitale Werkkast en Het Noordelijk Atlasproject. Bij alle drie de projecten staat publicatie van het werk van leerlingen van de deelnemende scholen centraal. Om dit proces van publicatie op het web zoveel mogelijk te vereenvoudigen werd met behulp van een financiële ondersteuning van de Ververs Foundation gewerkt aan de ontwikkeling van een tool waarmee een homepage en de krant on-line kunnen worden opgemaakt Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Webquest-project (2002-heden) ‘educatieve speurtocht voor zelfstandig (samen)werkende leerlingen, waarbij web-based informatie centraal staat’. Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Webquest-project (2002-heden) projectleider Peter Blijleven 150 webquests op http://www.webquests.nl/ voor bovenbouw BaO Ontwikkeld door studenten UTwente, Marnix Pabo, Hogeschool Domstad, Fontys Pabo, Haagse Hogescool en individuele leerkrachten ±30.000 bezoekers per maand Zie digitale postersessies ‘eigen’ project van de VF – geïnitieerd vanwege potentiële belang van webquests voor onderwijs in kennissamenleving Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl WIT-project (2002-2006) ‘Wereldoriëntatie, ICT, Taalonderwijs’ Multimediale leeromgeving: CD-Rom met webquests en videofragmenten voor bovenbouw BaO Eliane Segers & Mienke Droop (Expertise Centrum Nederlands, Radboud Universiteit). Bijdrage VF voor ontwikkelen en onderzoek naar bruikbaarheid en effectiviteit Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl WIT-project (2002-2006) In de multimediale leeromgeving o.a. aandacht voor input: begrijpelijkheid taalaanbod leerkracht output: taalproductie (zowel spreken als schrijven) vorm: feedback op accuratesse sociale interactie, samenwerkend leren. Zie digitale postersessies Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Rekenen-wiskundeproject (2006-2009) Doel: voorbeelden ontwikkelen van dynamische samenhang tussen getallen (variabelen) Doelgroep: leerlingen en leerkrachten bovenbouw Bao Frans van Galen (Freudenthal Instituut, UUtrecht) Supervisie Koeno Gravemeijer, nu ESoE Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Rekenen-wiskundeproject (2006-2009) In kennissamenleving behoefte aan nieuwe basisvaardigheid: het vermogen om te redeneren over veranderingen Maw: Reasoning naast traditionele 3Rs belang van ‘mathematics of change’, dwz het redeneren over kwalitatieve veranderingen. Ververs Foundation 10 jaar

Projecten www.verversfoundation.nl Rekenen-wiskundeproject (2006-2009) Beoogde opbrengsten in kader 4e R: didactische kennis praktisch uitvoerbare onderwijsactiviteiten bijdrage aan de discussie over wat op de basisschool aan de orde moet komen. Aantal webquests met ondersteunend materiaal Zie digitale postersessies Tot nu toe is een aantal webquests ontwikkeld gebaseerd op deze ideeen, nl webquests treinmachinist, vissen en konijnen, groeien – deze zijn toegankelijk via de websites van het Freudenthal Instituut. Zie het voortgangsrapport voor de websites waarop de webquests kunnen worden bekeken. Ververs Foundation 10 jaar

Ververs Foundation 10 jaar Programma Frans de Vijlder (HAN) Leren innoveren in een dynamische kennissamenleving Postersessies VF-projecten Joke Voogt (UTwente) Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten GEU feliciteert VF Postersessies herhaald + borrel Ververs Foundation 10 jaar