Meer resultaat met dezelfde mensen Openingsdia Jean Paul Westheim en Erwin Dohmen
Erwin (3 minuten) We kunnen veel leren van deze muis Waar we vroeger lekkere kaas en op een makkelijke plek vonden, zien we dat deze nu steeds lastiger te vinden is. Er worden andere nieuwe kwaliteiten van ons gevraagd. In 2010 staan velen van ons voor de nieuwe uitdaging om nieuwe kaas te vinden, en de ambitieuzen onder ons zoeken graag nog een groter stuk kaas. Anderen blijven bij de oude kaas maar moeten daarvoor andere kwaliteiten inzetten om het onderscheid te maken. Dat zal niet altijd van een leien dakje gaan. Trapt u toch in de val ? Geen nood Het gaat niet om hoe vaak u valt, maar meer om hoe vaak u weer opstaat en wat u leert van de valpartij. En vervolgens weer met deze nieuwe inzichten aan de slag gaat. Ga het krachthonk in en blijf u ontwikkelen.
Meer resultaat met dezelfde mensen Groei vraagt om Feedback Erwin Dohmen Jean Paul Westheim Feedback Limburg Erwin (30 sec, 3,30) Goeiemorgen, wij zijn Jean Paul Westheim en Erwin Dohmen van Feedback Limburg. Consultancy, training en coaching organisatie die bedrijven helpt hun resultaat te verbeteren door middel van ontwikkeling van mensen in het verlengde van hun natuurlijk gedrag In de komende 45 minuten geven wij u inzichten en bewustwording waarmee u vandaag aan de slag kunt gaan om uw resultaat voor 2010 te verbeteren.
A JP (2 min, 5,30) Trainersinstructie “Wat is de korte weg van A naar B?” Haal reacties op uit de groep. “Je kunt de kortste weg pas bepalen wanneer je weet waar B ligt. Vandaar dat je samen met de klant op zoek gaat naar de door hem gewenste situatie.”
Resultaatdoelstelling JP ( 1 min, 6,30) Van A naar B (flop over) Wat is uw resultaatdoelstelling voor 2010 ? Dit situeert mooi waar we naar toe willen.
Resultaat en leervoorkeuren (bron Manon Ruijters) Op welke manier leert en ontwikkelt iemand zich graag? Kunst afkijken Participeren Kennis verwerven Oefenen Ontdekken Erwin (2 min, 8.30) Als we het resultaat hebben bepaald gaan we met elkaar bekijken hoe we onze resultaatdoelstelling gaan behalen. Om vaardigheden bij te brengen hoe we dit kunnen doen onderscheiden we verschillende leervoorkeuren: Kunst afkijken: wat werkt ? Meeliften bij iemand die het eerder heeft gedaan, overnemen, meelopen Kennis verwerven: u neemt objectieve kennis tot u, literatuur, Oefenen: veilige omgeving, herhaling, leren van fouten Ontdekken: In diepe springen, zelfsturing Participeren: Dialoog, met elkaar leren, vertrouwen Hoe de mensen dusdanig te ontwikkelen dat ze in het verlengde van het doel werken? Gedrag is een factor, maar iedereen heeft ook andere leervoorkeuren.
Hoe dit resultaat te bereiken Wat ga je aanpakken ? Wat betekent dit voor mijn medewerkers ? Wat betekent dit voor mij ? Feedback Erwin (10 min, 18.30) Leren van elkaar en feedback geven Stoelen tegenover elkaar, 2 rijen van 20 personen 2 minuten de tijd: wat ga je aanpakken om resultaat te behalen ? Wat betekent voor medewerkers ? Wat betekent voor mij ? ½ minuut tijd voor feedback Omwisselen
Resultaat en klantcontact JP (3 min, 21.30) Vervolgens bepalen we onze gouden momenten. Waar liggen de aandachtspunten.
Resultaat en gedrag (DISC, Jung) Taakgericht, denken C D Introvert Extravert S I Erwin (6 min, 27.30) Wat heeft klantcontact met gedrag te maken Alles Prof Jung, zwitserse gedragswetenschappers onderscheid 2 soorten mensen Introvert en Extrovert Meetlat Wat vindt de introverte van de extroverte (blaaskaak, zichzelf bewijzen, spreken voor te denken) Wat vindt de extroverte van de introverte (denkt lang na, langzame besluitvorming) Wat vind de middengroep Door het gedrag van uzelf beter te leren begrijpen begrijpt u ook de ander beter. Het begin van een betere samenwerking. Mensgericht, voelen
Resultaat en belemmerende overtuigingen JP (5 min, 32.30) Maar nu hebben we een medewerker die alle vaardigheden in huis heeft tot een uitmuntend resultaat. Toch laat hij niet het gewenste gedrag zien ? Herkent u deze medewerker ? Hoe gaat u hier mee om ? Weer op training sturen ? Nee ……………………………….
Resultaat en samenwerking (Teamrollen van Belbin) Plant Monitor Vormer Brononderzoeker Voorzitter Groepswerker Bedrijfsman Zorgdrager Specialist Erwin ( 4 min, 36.30) Als we er in geslaagd zijn om belemmerende overtuigingen van collega’s weg te nemen kunnen we bekijken hoe we ons resultaat kunnen verbeteren dmv een betere samenwerking. Om hiermee aan de slag te gaan is Belbin een mooi instrument om teamrollen in kaart te brengen Wie kent Belbin ? Korte uitleg Herkent u het ook dat er heel veel goede ideeen worden gelanceerd, maar veel op het einde weinig ideeen tot een goed einde komen Herkent u ook dat uw voorzitter tijdens een vergadering het meeste aan het woord is Door te zorgen dat de verschillende teamrollen toebedeeld zijn komt het besluitvormingsproces ten goede.
Accountteam Team Wat je wilt is een team waarbij de handen ineen gaan
Resultaat en situationeel leiderschap JP (4 min, 40,30) Dit wetenede, blijkt dat niet iedereen gelijk is en dat je als manager vele stijlen moet kunnen hanteren. Welk type leidinggevende ben jij?
Resultaat en belonen Criteria complimenteren: Kijk persoon recht aan Geef gedetailleerd aan wat iemand goed deed Voor wie was het goed en waarom Bewaar kort de stilte zodat wordt gevoeld hoe goed je het vindt Moedig aan om zo door te gaan Raak medewerker aan en/of schud hem de hand Erwin ( 7 min, 47.30) Of u nu leidinggevende, manager of coach bent ,,,,,,,,,,,, Om gewenst gedrag van uw medewerkers te stimuleren zult u mensen moeten complimenteren Tweetallen; maak compliment naar elkaar naar aanleiding van eerste gesprek Instructie trainer: voorbeeld
Aangeboren Competenties Aangeleerd Commitment Gedrag Context Resultaat DISC gedragsanalyse Leervoorkeuren Assessments Salestraining Managementtraining Communicatietraining Commitment Gedrag Context JP (3 min, 50,30) Via de 4SA alles nog eens samenvatten. EN komen tot een eind conclusie. Teamcoaching Individuele coaching Func. en beoordelen Feedbackvisits Cultuurmeting Resultaat
ED (1 min, 51,30)
Leervoorkeuren in kernwoorden Leren door… Kernwoorden Kunst afkijken Rolmodellen, best practice, in het echte leven, druk en complexiteit, impliciet leren, imiteren en observeren. Participeren Dialoog, samen(werken) met anderen, gesprek, vertrouwen, werkgemeenschappen. Kennis verwerven Objectieve kennis, overdracht, feiten, kennis, van experts, theorie. Oefenen Veilige omgeving, herhaling, vaardigheden, houding, realistisch maar niet reëel, expliciet leren, uitproberen. Ontdekken Betekenis geven, zelf reguleren, inspireren, kenniscreatie, doorgronden, produceren. Trainersinstructie De ene voorkeur effectiever dan de andere Geen van de voorkeuren is in de basis beter dan een andere. Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Bepaalde doelen zijn in de ene voorkeur gemakkelijker te bereiken dan in de andere: het leren van vaardigheden kan bijvoorbeeld gemakkelijk in de context van het oefenen organisatiespecifiek handelen – zo doen we dat hier – (bijvoorbeeld rond leidinggeven en klantgerichtheid) is heel effectief te leren in context van kunst afkijken teamwerk, samenwerken, heeft de gemakkelijkste fit met participeren alle kennisintensieve trajecten passen goed bij kennis verwerven meer innovatieve en creatieve trajecten vinden het gemakkelijkst hun weg in een ontdekkende leervoorkeur.