Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
De ontwikkeling van de 7 competenties
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Presentatie introductie BGL
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Vormgeving van onderwijs
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Beoordelen van docenten loont de moeite!
het organiseren van interactie
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Basis communicatieplan
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Ondernemendheid in het vmbo
Workshop “Beoordelen”
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Aan de slag met vakmanschap
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Rollen binnen het werkplekleren
Coaching in regioleren
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Menukaart Gespreksleidraad
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Regiobijeenkomst Praktijkopleiders AV en PET Bergen op Zoom 18 september 2008

Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld, praktijkleren is onontbeerlijk in het beroepsonderwijs. Wat? Competenties zijn combinaties van kennis en vaardigheden, effectief gedrag, houding en motivaties die bijdragen tot het succesvol functioneren van werknemers. Aanleren van competenties om te komen tot een goede persoonlijke performance met uitzicht op verdere ontwikkeling (leven lang leren).

Praktijkleren: competenties ontwikkelen Praktijkleren: competenties ontwikkelen. (kennis, vaardigheden, gedrag en houding) Hoe? Vormen van praktijkleren: Werkplekoefening: leren door observatie en zelf uit laten voeren taken, de werkzaamheden bepalen het programma. Werkplekinstructie: via taakanalyse en opleidingsplan worden taken onder begeleiding met feedback aangeleerd. Werkplekstudie: leerling krijgt opdracht en voert deze tamelijk zelfstandig uit en maakt gebruik van handboeken of andere informatie. De begeleider bespreekt achteraf het resultaat met aandacht voor de werk-en leerstrategie die tot dat resultaat hebben geleid.

Competenties praktijkopleider ??? Als mens: Inlevingsvermogen Inspirator Stimuleren Overtuigen Motiveren Communiceren Voorbeeld Prestatie : Afspraken maken Ondersteunen Luisteren Feedback geven Feedback ontvangen Feedback vragen Vragen stellen Discussiëren Communiceren via een 'ik-boodschap' Persoonlijke effectiviteit: Visie Analyseren Flexibiliteit Problemen oplossen

Rol praktijkopleider Begeleider/coach: Organisator: Opleidingsklimaat Motiveren en enthousiastmeren Belemmeringen wegnemen Corrigeren Beoordelaar: Gegevens verzamelen Criteria vaststellen Werk en opdrachten beoordelen Beoordelingsgesprek voeren Vastleggen en rapporteren Organisator: Randvoorwaarden creëren Doelen, acties,tijd in opleidingsplan Introductie Onderhouden contacten Opleider: Voorbespreken Instructies geven Kennis en vaardigheden overdragen Feedback Beroepshouding bijbrengen

GOC helpt praktijkopleiders bij bevordering kwaliteit BPV. Informatiemap praktijkopleiders Training praktijkopleiders Regiobijeenkomst praktijkopleiders http://www.goc.nl/praktijkopleiders.aspx Persoonlijk advies

Basistraining Praktijkopleider De belangrijkste competenties verwerven die een praktijkopleider nodig heeft om stagiairs in de toekomst goed te kunnen coachen. 3 avonden voor € 131,00 in de regio GOC-getuigschrift Inschrijving kan nu plaatsvinden.

Succes met het coachen van de studenten van: