Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Advertisements

Meten en weten: de keerzijden Lezing voor IKR Symposium, Bergen op Zoom, Margo Trappenburg USBO (UU)
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Ondernemen in de praktijk
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Evidence Based Management
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Chronische Ziekten. Wat moet de Aios erover leren?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Dossieranalyse vermijdbare sterfte Prof. dr
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Huisartsenzorg & integrale zorg
Welkom bij Maastricht University.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Communicatie is de basis
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
Disclosure belangen NHG spreker
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Integriteit Dilemmatraining.
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
Zonder context geen bewijs
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
Toetsing Vakdidactiek 2.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Eigenaarschap.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme? Ben Crul, arts/hoofdredacteur MC/AiS/MCtv

Goede arts voor eigen familie?

Goede arts voor eigen familie? Waarop gebaseerd?

Goede arts voor eigen familie? Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd!

Goede arts voor eigen familie? Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten?

Goede arts voor eigen familie? Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten? Aanrommelen of het daglicht verdragend?

Grote variatie in medisch handelen

Grote variatie in medisch handelen Authority-based medicine

Grote variatie in medisch handelen Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis

Grote variatie in medisch handelen Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine

Grote variatie in medisch handelen Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine Rol (vervolg)opleiding cruciaal

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten

Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten Afrekenen – lijstjes – taarten en tranen

Cijferfreaks grijpen macht

Cijferfreaks grijpen macht Middel is doel geworden

Cijferfreaks grijpen macht Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie

Cijferfreaks grijpen macht Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie

Cijferfreaks grijpen macht Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie Kiezen? Verbeteren zorg? Verantwoording? Selectief contracteren? Imago? Inspectie?

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood!

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal

Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal Onterechte imagoschade

Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?

Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria? 40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen

Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria? 40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen Elders idem

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomstindicator statistisch significant

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel

Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit? Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel Eerste lijn indicator ≠ kwaliteit zorg

Is er wel verschil?

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis

Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis Onbedoelde schade en perverse prikkels wegen zwaarder dan beoogde consumenteninfo

Correctie faalt altijd

Correctie faalt altijd Zal toenemen (> 75 jr)

Correctie faalt altijd Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit

Correctie faalt altijd Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep

Correctie faalt altijd Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep Lokt pervers gedrag uit

Terug naar oorspronkelijk doel

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet > intern, < extern

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten

Terug naar oorspronkelijk doel Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten Zet niet elke stap op schrift

Artsen voortouw

Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen

Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013?

Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken

Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1

Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1 Geen ‘top’zorg en ‘top’dokter. Goed is beter

Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren

Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren Voorbeeldfunctie gezaghebbende

Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen

Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Er is niet zo veel mis in de zorg als de lijstjes suggereren Wat echt mis is in de zorg blijkt niet uit de lijstjes

Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?