POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Competenties bij de Vlaamse overheid
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Doelstellingen formuleren
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hogescholen in Dialoog
COMPETENTIEONTWIKKELING
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Functieprofiel en beoordeling
Ho 8: Portfolio.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Doelstellingen formuleren
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Aan de slag met vakmanschap
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Coachen op competentie-ontwikkeling
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Persoonlijk Leiderschap
Reflector Big Five Personality
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO De wind waait gunstig voor hen die weten welke haven zij zullen aandoen. POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO

Programma Workshop POP binnen de personeelscyclus Wat levert POP’s op? Zijn wij/ben ik er klaar voor? Stappen om tot een POP te komen Opbouw van een POP gesprek (DVD)

Voorbeeld personeelscyclus Taakafspraken POP-gesprek Beoordelingsgesprek Coachen, begeleiden taak- en ontwikkelafspraken Coachen, begeleiden taak- en ontwikkelafspraken Maatwerk in dialoog medewerker/ leidinggevende Functioneringsgesprek

Persoonlijk OntwikkelPlan (POP) Concrete afspraken over de persoonlijke ontwikkeling op lange en korte termijn. Afspraken gebaseerd op: Ambities en gekozen ontwikkelrichting van de medewerker na overeenstemming met leidinggevende. Functieprofiel en competentiewoordenboek. 360° feedback: competentiescan en/of mondelinge feedback

Wat leveren POP’s op? Zicht op (te onwikkelen) talenten; Het beste uit jezelf halen en juiste mens op juiste plek (afstemmen vraag en aanbod); Blijvende inzetbaarheid door blijvende ontwikkeling; Flexibele inzetbaarheid en daardoor gezonde doorstroom en ontkokering organisatie; Aantrekkelijke werkgever.

Zijn wij/ben ik er klaar voor? Huis op orde: heldere visie en organisatiedoelen? zicht op noodzakelijke kennis en competenties? basis van p-cyclus staat? Management: draagvlak? sfeer van vertrouwen? visie op ontwikkelen? creativiteit, flexibiliteit, innovatiekracht?

Hulpmiddelen Competenties: persoonlijke vaardigheden en gedrag (woordenboek en competentieprofielen) (Competentiescan: talenten inventariseren.) POP- formulier: persoonlijk ontwikkelplan gericht op loopbaan en ontwikkelen competenties en kennis. POP- handreiking: tips en aandachtspunten (Mobiliteitsfonds HBO)

Stappen hele POP proces Ontwikkelrichting? Informatie verzamelen: competentiescan, feedback, huidige kennis/skills, testen etc.. Ontwikkeldoelen en-acties? Concrete ontwikkeldoelen en acties benoemen. Het gesprek: keuzes maken en commitment. Afspraken vastleggen: POP definitief maken. Acties uitvoeren, leidinggevende: coachen en faciliteren en samen tussentijds monitoren en evalueren.

Stap 1: Waar staat de medewerker nu? Kennisniveau? Ervaringsniveau? Talenten: competentieniveau? Overige interesses en kwaliteiten? Ontwikkeling tot nu toe in deze functie?

Stap 2: Waar kan/wil de medewerker naar toe? Kennisniveau? Ervaringsniveau? Talenten: competentieniveau? Ontwikkelrichting: Versterken? = zwakke competenties versterken; Verdiepen? = sterke competenties verder verdiepen; Verbreden? = breder ontwikkelen; Veranderen? = richting andere functie.

Stap 3: Hoe komt de medewerker daar? Welke kennis en/of competenties ontwikkelen? Ontwikkeldoelen bepalen.

Aanpak formuleren ontwikkeldoelen Denken Is het verstandig? Is het haalbaar? Normen Waarden Identiteiten Kwaliteiten Bezieling Voelen Voelt het goed? Geeft het mij energie? Doel Wat wil ik ervaren voor mijzelf, in relatie tot anderen, in de organisatie? Kiezen voor het doel en de aanpak Willen Realiseert het wat ik wil doen, wie ik wil zijn, in welke omstandigheden ik wil zijn? Aanpak en doel Welke aanpak past bij de doelen, bij mij en bij de situatie? Wat ga ik doen?

Stap 4: Welke acties ondernemen? Benoemen: Concrete acties. Concrete termijn. Concrete steun/begeleiding. Tijd en geld die nodig zijn om acties uit te voeren.

Voorbeelden ontwikkelacties Training on the job: Oefenen in huidige werksituatie. Creëren oefensituatie. Stage. Begeleiding door collega, mentor en/of leidinggevende. Collegiale ondersteuning. Training off the job: Opleidingen Trainingen Zelfstudie

Stap 5: Hoe monitoren/evalueren? Evaluatiemomenten benoemen. Concreet aangeven wanneer ontwikkelactie succesvol is verlopen.

Insteek POP gesprek + Potentieel - + - Ambitie Motivatiegesprek Loopbaangesprek Potentieel Bijblijven in functie Doelen bijstellen - + - Ambitie

Waar wil ik naar toe? Waar sta ik? Hoe daar komen? Wat concreet doen? Het POP- gesprek is het hart! Hoe daar komen? Wat concreet doen? Hoe evalueren?

SMART(I) Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Ik ga mijn overtuigingskracht verder ontwikkelen en zal komend jaar minimaal twee keer een presentatie houden in een groep. Ik weet of dit gelukt is door na afloop schriftelijk feedback te vragen aan de aanwezigen. Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden (Innovatief)

Ik ga komend jaar ….. resultaat/gedrag bereiken/ontwikkelen. : zo simpel kan het ook! Ik ga komend jaar ….. resultaat/gedrag bereiken/ontwikkelen. Ik ga dit doen door: Ik weet dat het is gelukt als: Ik wil dit bereikt hebben op: Ik rapporteer de voortgang (tussendoor) aan… op….. Ik wil graag de volgende steun: Van: Wanneer: