Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
Een regionaal team een taak
De Huisartsopleiding in Nederland
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Presentatie introductie BGL
Landbouwbreed Klaaswaal
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Workshop Onderzoeksontwerp
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Voortgangsgesprek fase 1
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
Naam workshopbegeleider
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Bijeenkomst September 2015
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Professionalisering en intervisie
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Intensief begeleidingstraject
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Opleiden voor de toekomst
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Inspelen op innovaties
ADL Les 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer

2 Belangrijke Wijzigingen Kaderbesluit Hoofdstuk B. De opleiding − Opleidingsplan − Toetsing en beoordeling : Naast de introductie van nieuwe verplichte toetsinstrumenten CAT, KPB en kennistoets zijn de geschiktheidsbeoordelingen verhoogd naar jaarlijks. Daartegenover staat dat er een geïntensiveerd begeleidingstraject is opgenomen wanneer twijfel bestaat over de geschiktheid van de aios. − Portfolio: Omschreven is aan welke criteria het portfolio moet voldoen. Hoofdstuk C. De Erkenning − Lokaal opleidingsplan: De opleider dient de opleiding te hebben beschreven in een lokaal opleidingsplan waarin is aangegeven hoe op lokaal (regionaal) niveau invulling wordt gegeven aan het landelijke opleidingsplan. − Enkele eisen en verplichtingen van de opleider zijn verschoven naar de opleidingsgroep. Daarmee wordt onderscheven dat de feitelijke opleiding verzorgd wordt door de hele opleidingsgroep.

3 Gevolgen voor het opleiden Opgeleid worden niet alleen meer taak voor opleider maar voor de hele opleidingsgroep. Iedere supervisor draagt zorg voor een stuk opleiden van de AIOS. Ontwikkelen vaardigheden op gebied van begeleiden en coachen Kennis hebben en kunnen toepassen onderwijskundige principes Kunnen organiseren van een optimaal leerklimaat Leden van de opleidingsgroep moeten de nieuwe toetsinstrumenten op een juiste manier leren gebruiken. Opleiders hebben als taak het organiseren / inplannen van toetsmomenten, implementeren van het nieuwe toetsplan op de werkvloer Enz.

4 Implementatie modernisering: hoe regel je dat?

5 Wat gaat er goed, wat kan er ……..? Goed: OSATS Lokale opleidingsplannen Stages Beter: Methode van feedback Algemene competenties feedback en toetsen Betrokkenheid opleidersgroep (?) ……….. “niet te ingewikkeld over doen”

6 Vademecum: lokale implementatie SCHERP Hoe ga je starten met een 1e jaars AIOS: het opleidingsschema? maak een stage indeling, zodat de niveaus in de verplichte thema’s in ieder geval gehaald kunnen worden Hoe weet je of de AIOS op schema ligt? Lijst verplichte thema’s / schema’s Hoe zorg je dat de AIOS werkt aan de thema’s? geef aan dat de Typische Klinische Situaties gebruikt kunnen worden om getoetst te worden op competenties (KPB en OSATS) Wanneer en hoe vaak moet je feedback geven en toetsen? feedback en toetsen heeft tot doel groei in competenties te volgen en inzichtelijk te maken (we noemen dit “formatief” toetsen), dus: het is geen examen / afrekening: AIOS krijgt spiegel voorgehouden waar hij/zij staat, wat goed gaat en waar wellicht extra aandacht nodig is. dus de nadruk moet liggen op de feedback;

7 Hoe moet feedback en toetsing werken?  Waar gaat het om?  Feedback en niet de formulieren!  Formatieve begeleiding  Toetsing in dagelijkse praktijk op werkvloer geleid door AIOS (waar, wanneer, wat)  Bespreek per periode / stage leerdoelen en eindtermen  Gebruik portfolio en logboek als reflectie-instrument

8 Paar aanwijzingen over feedback Laat de ontvangende partij eerst te spreken goed voor zelfkritiek en zelfrespect Niet globaal, maar specifiek "oncollegiaal“ is minder goed dan ”toen niet bereid om dienst over te nemen” Weeg positief met negatief Bij overwegend positief minder kans op verbetering, alleen negatief ontmoedigend Geef terugkoppeling op verbeterbare gedragingen Geef feedback ook in aanwezigheid derde Stop met feedback geven als het “klaar” is als overdrachten goed lopen, is het goed

9 Waar beginnen we mee? Hetgeen ons het meest aan het hart ligt: Alle operaties nabespreken: feedback!!! OSATS invullen duurt dan slechts 20 seconden Pitfall …..

10 Tips?  Bedenk activiteiten geschikt voor feedback / toetsing  Verrichtingen  Visite  Overdracht  Verdeel toetsing over de opleidersgroep: beter voor kwaliteit en beperking last  Toetsing in opleidingsplannen is minimum: hoe meer, hoe beter

11 Opleidersgroep motiveren….

12 Kwaliteit opleiding en supervisoren

13 CAT (critically appraised topic) Moet je wel even leren!

14 bottomline Het gaat goed, volhouden … Lokale opleidingsplannen: Compact houden! Blijf praten met de AIOS Maak toetsing niet te ingewikkeld Motivatie opleidersgroep