Hoe moet je het vooral NIET doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Hoera, een oudergesprek!
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Doel: rekening met elkaar houden
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De man die Jezus wilde zien Over Zacheüs geen twijfel mogelijk: FOUT! Rijke hoofdtollenaar – de oppergraaier dus… Toch een leegte, een gemis,
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Masker.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Personeelsessie LOKO.
Leerdoelen SMART maken
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Keuzes maken.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
de tennis reglementen kwis
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Gesprekstechnieken Les 5.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Jonge Mantelzorgers Welkom Wie? (naam) ik ben jonge mantelzorger
Loopbaan en burgerschap les 2
Voorlichting: Jonge Mantelzorgers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
NAH-Kennisnetwerk gewoon bijzonder
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
Slotconferentie RIS-K Kracht van waarderen
Transcript van de presentatie:

Hoe moet je het vooral NIET doen? Geef het liefst feedback als de ander haast heeft of er veel mensen aanwezig zijn (pauzes bijv.) Oordeel en interpreteer Speel op de man niet op de bal Haal zoveel mogelijk oude koeien uit de sloot Laat het de ander goed merken als je hem of haar niet mag. Haal zoveel mogelijk informatie erbij die je van anderen hebt gehoord Richt je op de persoon, geef hem veel advies en houd jezelf erbuiten Geef zoveel mogelijk ongevraagde feedback

Regels voor feedback Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat belangrijk en waardevol is? Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat niet acceptabel is? Beschrijf het effect: waarom is dat zo goed en belangrijk, welke bijdrage levert het? Geef jouw verwachting aan: wat vind je dat er moet veranderen? Bedank de ander voor zijn goede prestatie. Beschrijf het effect: waarom is dat gedrag onacceptabel, wat zijn de gevolgen, wat betekent het voor anderen? Beschrijf het resultaat: wat gebeurt er als de ander wel/niet verander?

Waarom zou je geen kritiek geven? Goede sfeer behouden Geen kritiek terug Geen conflict Het kost je geen tijd en energie Het lucht op voor het moment Je hoeft jezelf niet bloot te geven Je maakt geen fouten Je wordt niet als lastig gezien

Geen kritiek geven: Wat zijn de nadelen op langere termijn? Je blijft je ergeren en spanning voelen Er verandert niets De ander krijgt geen kans zich te verbeteren De relatie wordt op den duur verstoord Op termijn raakt de sfeer verziekt Je krijgt niet wat je wilt