Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Welkom op de Julianaschool
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Groep 5/6 De duiven. Dit is ons dagprogramma We beginnen de dag met lezen.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Workshop creatief brainstormen
Informatie avond Groep 4\5
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Werkmancollege Dalton i.o.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Lesgeven en begeleiden
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
om deze presentatie uit te voeren
Voortgezet technisch lezen
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Hoe ik paddenstoel word
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Voorlichtingsavond groep 3
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
blij,boos,bang,verdrietig.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Brikki Informatiedocument voor het workshoptraject van Stichting Cinekid i.o.v. Stichting KUVO Woerden 2014.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Basisschool Op De Horst
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Je sectorwerkstuk presenteren
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voor de leerkracht INLEIDING
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Welkom! Neem plaats in de kring.
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Muzische opdracht: CLIP - AWARDS Liesbeth Mathay Caro De Schrijver Laura Delodder Dorien Masschelein

Inleiding Een clip-award? ◦ In groepjes ◦ Eigen clip ◦ Bestaand lied ◦ Awards uitreiken

Verloop: ◦ Beschouwen  Because of you – Kelly Clarkson  Kvraagetaan – De Fixkes  Beat it – Michael Jackson  Marcel – Yevgueni ◦ Lied kiezen  Het is een nacht – Guus Meeuws  Mijn moeder is een stresskip – Kinderen voor Kinderen  Help, ik krijg tieten – Kinderen voor Kinderen  Op een onbewoond eiland – Kinderen voor Kinderen  S.O.S – Jonas Brothers  Zeppe en Zikki song – Zeppe en Zikki  VTM Kzoom lied – VTM Kzoom  When you’re gone – Avril Lavigne  Casanova – Clouseau  Jong – Spring  Jan zonder vrees – Spring  Te min voor Anja – Spring  De juf van Fysika – Spring  Frans liedje – K3  Hart Verloren – K3  Ali Baba – K3  Toveren – K3

◦ Volgen van 5 Workshops  Drama  ICT  Zang  Liedje ontleden  Kledij en locatie ◦ Maken van de clip op school ◦ Clip-Awards  Creativiteit en inbreng van de kinderen  Uitreiken van awards  Receptie  Uitbreiden tot project?

Workshops en hun organisatie Liedje ontleden Duur: 2 uur Doel: De leerlingen kunnen de betekenis van een muziektekst begrijpen en beroep doen op hun creativiteit om deze betekenissen in een aantal beelden weer te geven.

Workshops en hun organisatie ◦ Lied kiezen: De leerlingen kiezen, vooraleer we beginnen met de workshops, een lied. Keuze uit: Guus Meeuws – het is een nacht Kinderen voor kinderen – mijn moeder is een stresskip Kinderen voor kinderen – help ik krijg tieten Kinderen voor kinderen – op een onbewoond eiland Jonas Brothers – S.O.S Zeppe en Zikki – Zeppe en Zikki song VTM KZoom – het vtm KZoom lied Avril Lavigne – When you’re gone Clouseau - Casanova Spring – Jong Spring – Jan zonder vrees Spring – te min voor Anja K3 – Frans liedje K3 – Hart verloren De Fixkes –‘k vraag et aan opmerking: Wanneer kinderen niet alle liedjes kennen kan het handig zijn om als leerkracht alle liedjes te laten beluisteren.

Workshops en hun organisatie Organisatie: - De klas wordt in vier groepen verdeelt van vijf leerlingen. Elke groep heeft op voorhand een lied gekozen. Op die manier kan deze workshop snel beginnen. - Tekst lezen of vertalen - Tekst in beelden/bewegingen weergeven: bespreken en noteren. - Beelden zoeken of maken Leerkracht: Deze workshop wordt begeleidt door de leerkracht. Hij/zij neemt hier de rol van begeleider op. De leerkracht helpt de leerlingen waar het fout loopt.

Workshops en hun organisatie Materiaal: - Liedjesteksten (+ vertalingen) - Cd-speler - Extra lokaal (waar leerlingen kunnen oefenen) - Tijdschriften - 4 computers met internet

Workshops en hun organisatie Kledij en locatie Duur: 2 uur Doel: Lln. Worden zich bewust van sfeerscheppers en leren ermee omgaan en ze gebruiken. Contactpersoon: Luk Van Cleemput, (Chef make-up en kostuum van “Aspe”)

Workshops en hun organisatie Voorbeeldclip laten zien: Michael Jackson!  Licht, sfeer, weer, accessoires, kledij, locatie,.... Eigen lied analyseren  Benodigdheden?!  laptop, tekst liedje, ideeënpapier, materialen lijst per groepje = handig!  Karton, schaar, verf, … = knustelgerij

Workshops en hun organisatie Kledij en locatie: voorbeelden van sfeerscheppers

Workshops en hun organisatie Zang Duur: 3 uur (voormiddag) Doel: De leerlingen kunnen, door rekening te houden met: lichaamshouding, stemexpressie, ademhaling, ritme, sfeer, klank en tekst, een opname van een lied tot een goed einde brengen. Contactpersoon: Koen Vereertbrugghen (operazanger en zangleerkracht)

Workshops en hun organisatie Organisatie: - Enkele oefeningen:  Ademhaling verbeteren: - Sta rechtop en buig al uitademend voorover. Denk aan een opblaasbare pop die leegloopt. Daarna terug langzaam overeind komen al inademend. - Denk aan een verwelkte bloem, neem een doorgezakte houding aan. Geef de bloem water en het richt zich op. Adem in en kom recht. - Doe een autoband na die leegloopt (sss…) - Boots een slang na (ss, ss, ss, ss,…)  Stembeheersing verbeteren: - glissando’s (=glijdende klankenreeksen) uitvoeren, naar boven en naar onder, bvb.: een vallend voorwerp: zoooooooeeeeeeef; miauwen als een poes; … - Dieren nabootsen (slang = ssssssss; bij = zoooeeem; kikker = kwaaaak;…) - een lokgroep bvb.: joooooooeehoooe; koooeekoek;…)  Articulatie verbeteren: - een vis hapt naar lucht (lipknallen) - we horen het paard van, de sint op het dak lopen (tongklak) - spelletjes waarbij er met de lippen geknald, gesist, geflopt,… (telefoon laten rinkelen, bakken van het vlees in een pan,…) - De laatste 2 uur houdt de professional zich (afwisselend) bezig met de groepjes. Samen oefenen ze op hun zang en samenzang totdat het een mooi geheel is. - De zang wordt opgenomen op een recorder.

Workshops en hun organisatie Materiaal: - Opneeminstallatie met computer - Extra lokalen (voor elke groep) - Cd-spelers - Gekozen liedjes op cd

Workshops en hun organisatie Drama Duur: 3 uur + 2x 10min. pauze Doel: los komen voor de camera Contactpersoon: Eva De Mulder

Workshops en hun organisatie Enkele oefeningen: ◦ Typetjes ◦ In een kring/lijn: ‘Ik ben…” ◦ Dialoog zonder situatie ◦ 2 groepjes: playbacken ◦ Halve cirkel – deur ◦ … Toepassen op hun clip Clip opnemen ◦ Materiaal clip: zelfgemaakt, gezocht, bij elkaar geraapt, …

Workshops en hun organisatie ICT Duur: 4 uur + 3 x 15min. pauze Doel: filmpjes leren monteren Contactpersoon: Sander De Schrijver Benodigdheden: computerklas / liefst met laptops

Workshops en hun organisatie Eerst krijgen de kinderen uitleg overh et programma. Vervolgens: werken de kinderen met kleine voorbeelden Nadien gaan ze met hun eigen filmpje aan de slag.

Waarom deze opdracht? Het idee voor de opdracht is er gekomen door Dorien en Caro Waar een actualiteitsopdracht al niet goed voor kan zijn!

Onze clip Onze clip is gebaseerd op heel wat voorbeeldfilmpjes. Het liedje: « Rood » Van Marco Borsato We hebben gewerkt met heel wat foto’s (die bij de tekst horen) en gebruik gemaakt van « Windows movie maker »

Bedankt voor uw aandacht!