Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van Omix het onderwijs en de basisvaardigheden
Advertisements

Van, voor én door het onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Onthaalbediende in gezondheidszorg
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Samenwerking werkveld - HAN
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Van, voor én door het onderwijs.
Titel presentatie Subtitel presentatie Titel presentatie Subtitel presentatie Nieuw kwalificatiedossier FD Guus Tomassen, lid PC FD Bianca Boerop, secretaris.
Bedrijfsverzamel-gebouw WIZZ
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
11 juni 2008 Infosessie DSKO's1 Toelichting en bespreking voorstel 0-niveau DSKO’s 11 juni 2008.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De Praktijkschoolleerling en het MBO
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Enterprise Document Management Fase
Een blik op de Kwalificatiedossiers
KD en voorbeeldcurriculum
Van, voor én door het onderwijs.
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Van, voor én door het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Stichting Praktijkleren Wijnand Kieft en Harke van der Wal Studiedag leraren economische vakken in het vmbo 13 maart 2015.
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Evaluatie Cursus.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
In gesprek over raakvlakken vmbo -mbo Economie & Ondernemen BB en mbo Ondersteunende administratieve beroepen niveau 2 Studiedag Vmbo Economie 14 juni.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
Stichting Praktijkleren
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Stichting Praktijkleren
ZORPLAN MAKEN!!!.
Examen SPL kerntaak 3 CM JAM
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN

Beroepenveld signaleert grote verschillen tussen de opleidingen van verschillende roc’s Kwalificatiedossiers laten veel ruimte voor interpretatie van kennis- en niveau Bouwstenen maken het mogelijk om vanuit kwalificatiedossiers invulling te geven aan opleidingsdossiers Waarom bouwstenen?

Een samenhangend geheel van beroepshandelingen die door het beroepenveld (h)erkend worden als een afgebakende set van taken, gebaseerd op arbeidslogica. Deze beroepshandelingen zijn gebaseerd op competenties, kennis-, kunde- en vaardigheidsaspecten Wat is een bouwsteen?

Voorbeeldcurriculum gebouwd met bouwstenen Secretariële beroepen Niveau 3 -4  Secretaresse  Juridisch secretaresse  Medisch secretaresse  Directiesecretaresse  Managementassistente

Kerntaken secretariële beroepen 1. Verzorgt de correspondentie 2. Verzorgt bijeenkomsten 3. Verzorgt de post en het archief

S1A: Algemene communicatie NE S1C: Algemene en zakelijke communicatie in 2 e MVT S1B Algemene communicatie in 1e MVT S2A: Communicatie ‘secreta- resse als spin in het web’ S3A: Onderhouden interne en externe contacten S3: postverwerking en afhandeling S4: dossiervorming en archivering S5A: voorbereiden plannen, uitvoeren, vergaderingen incl. calculatie S7B: directiesecretaresse werkzaamheden S7B: Ondersteunen managementwerkzaamheden S5b: voorbereiden plannen, uitvoeren, evalueren bijeenkomsten S6: financiële afhandeling S8: Juridisch secretaresse S9: Medisch secretaresse Extra S8 of S9 Extra 2 e MVT Uitstroom Directie- secretaresse Uitstroom secretaresse Uitstroom Managementassistente Uitstroom Juridisch secretaresse Uitstroom Medisch secretaresse

Voorbeeld Telefoneren BasisniveauTelefoon opnemen, boodschap aannemen OpleidingsspecifiekTelefooncentrale bedienen OpleidingsspecifiekBeslissen of gesprek wordt afgekapt, doorverbonden of zelf afgehandeld In- en externe contacten  face-to-face  telefonisch

 secretarieel medewerker werkproces 1.6 Handelt telefoongesprekken af  telefoniste/receptioniste werkproces 1.5 Bedient telefoon(centrale) en intercom en handelt telefoongesprekken af  directiesecretaresse Is aan de telefoon intermediair en buffer Beschrijving: telefoneren (concept)telefoneren (concept) Uitwerking telefoneren

Dwarsdoorsnede opleidingen

 Basisactiviteiten in alle opleidingen  Opleidingsoverstijgende activiteiten in sommige opleidingen  Beroepsspecifieke activiteiten in een bepaalde opleiding Basis Vakdeskundige

1.Samenwerken in teamverband 2.Informatie verzamelen 3.Klantcontacten hebben 4.Algemeen communiceren in het Nederlands 5.Algemeen communiceren in moderne vreemde taal 6.Zakelijk communiceren (intern/extern) 7.Contacten leggen in een moderne vreemde taal 8.Verrichten van eenvoudige administratieve handelingen, rekenen 9.Werken met behulp van ICT-toepassingen 10.Werken met kennis van eenvoudige wet- en regelgeving 11.Archiveren, dossiers vormen 12.Proactief zijn, kunnen anticiperen Basisactiviteiten

Hulpmiddel  meer flexibiliteit en maatwerk binnen het curriculum  hoger rendement door switchmogelijkheden inzichtelijk te maken  eenduidige eisen t.a.v. kennis en diepgang (advies SPL)  optimaal gebruik van personeel en leermateriaal  hulpmiddel bij het ontwikkelen van producten Voordelen bouwstenen voor het onderwijs

Hulpmiddel  beschrijving van herkenbare taken in het beroepenveld  organisatie weet wat zij van haar werknemer kan verwachten  toekomstige werknemer komt goed voorbereid op zijn werk  versterkt het civiel effect Voordelen bouwstenen voor het beroepenveld

Hulp bij uitwerken Stichting Praktijkleren zoekt materiedeskundigen die mee willen werken aan  De ordening van de bouwstenen per opleiding  Beschrijving van de bouwstenen (de inhoud)  Het vaststellen van kennis-, houdings- en vaardigheidsaspecten binnen de bouwstenen (beschrijving van)

Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg AR AMERSFOORT T: (033) E: W: Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!)