van, voor én door het onderwijs
Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN
Beroepenveld signaleert grote verschillen tussen de opleidingen van verschillende roc’s Kwalificatiedossiers laten veel ruimte voor interpretatie van kennis- en niveau Bouwstenen maken het mogelijk om vanuit kwalificatiedossiers invulling te geven aan opleidingsdossiers Waarom bouwstenen?
Een samenhangend geheel van beroepshandelingen die door het beroepenveld (h)erkend worden als een afgebakende set van taken, gebaseerd op arbeidslogica. Deze beroepshandelingen zijn gebaseerd op competenties, kennis-, kunde- en vaardigheidsaspecten Wat is een bouwsteen?
Voorbeeldcurriculum gebouwd met bouwstenen Secretariële beroepen Niveau 3 -4 Secretaresse Juridisch secretaresse Medisch secretaresse Directiesecretaresse Managementassistente
Kerntaken secretariële beroepen 1. Verzorgt de correspondentie 2. Verzorgt bijeenkomsten 3. Verzorgt de post en het archief
S1A: Algemene communicatie NE S1C: Algemene en zakelijke communicatie in 2 e MVT S1B Algemene communicatie in 1e MVT S2A: Communicatie ‘secreta- resse als spin in het web’ S3A: Onderhouden interne en externe contacten S3: postverwerking en afhandeling S4: dossiervorming en archivering S5A: voorbereiden plannen, uitvoeren, vergaderingen incl. calculatie S7B: directiesecretaresse werkzaamheden S7B: Ondersteunen managementwerkzaamheden S5b: voorbereiden plannen, uitvoeren, evalueren bijeenkomsten S6: financiële afhandeling S8: Juridisch secretaresse S9: Medisch secretaresse Extra S8 of S9 Extra 2 e MVT Uitstroom Directie- secretaresse Uitstroom secretaresse Uitstroom Managementassistente Uitstroom Juridisch secretaresse Uitstroom Medisch secretaresse
Voorbeeld Telefoneren BasisniveauTelefoon opnemen, boodschap aannemen OpleidingsspecifiekTelefooncentrale bedienen OpleidingsspecifiekBeslissen of gesprek wordt afgekapt, doorverbonden of zelf afgehandeld In- en externe contacten face-to-face telefonisch
secretarieel medewerker werkproces 1.6 Handelt telefoongesprekken af telefoniste/receptioniste werkproces 1.5 Bedient telefoon(centrale) en intercom en handelt telefoongesprekken af directiesecretaresse Is aan de telefoon intermediair en buffer Beschrijving: telefoneren (concept)telefoneren (concept) Uitwerking telefoneren
Dwarsdoorsnede opleidingen
Basisactiviteiten in alle opleidingen Opleidingsoverstijgende activiteiten in sommige opleidingen Beroepsspecifieke activiteiten in een bepaalde opleiding Basis Vakdeskundige
1.Samenwerken in teamverband 2.Informatie verzamelen 3.Klantcontacten hebben 4.Algemeen communiceren in het Nederlands 5.Algemeen communiceren in moderne vreemde taal 6.Zakelijk communiceren (intern/extern) 7.Contacten leggen in een moderne vreemde taal 8.Verrichten van eenvoudige administratieve handelingen, rekenen 9.Werken met behulp van ICT-toepassingen 10.Werken met kennis van eenvoudige wet- en regelgeving 11.Archiveren, dossiers vormen 12.Proactief zijn, kunnen anticiperen Basisactiviteiten
Hulpmiddel meer flexibiliteit en maatwerk binnen het curriculum hoger rendement door switchmogelijkheden inzichtelijk te maken eenduidige eisen t.a.v. kennis en diepgang (advies SPL) optimaal gebruik van personeel en leermateriaal hulpmiddel bij het ontwikkelen van producten Voordelen bouwstenen voor het onderwijs
Hulpmiddel beschrijving van herkenbare taken in het beroepenveld organisatie weet wat zij van haar werknemer kan verwachten toekomstige werknemer komt goed voorbereid op zijn werk versterkt het civiel effect Voordelen bouwstenen voor het beroepenveld
Hulp bij uitwerken Stichting Praktijkleren zoekt materiedeskundigen die mee willen werken aan De ordening van de bouwstenen per opleiding Beschrijving van de bouwstenen (de inhoud) Het vaststellen van kennis-, houdings- en vaardigheidsaspecten binnen de bouwstenen (beschrijving van)
Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg AR AMERSFOORT T: (033) E: W: Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!)