Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
WELKOM BIJ DE PRESENTATIE Basiskwalificatie onderwijs (BKO) aan de Nederlandse universiteiten Hanno van keulen, Centrum voor Onderwijs en Leren, UU.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Internationale mobiliteit
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
VTB Technasium Vakcollege
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Gepersonaliseerd leren
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Portfolio Faculteit der Letteren
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Pensioenverzekeren over de grens
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Een project van de Korengroep
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Honoursonderwijs in HBO
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Eerstejaarsproblemen
Loopbaanontwikkeling OOP
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Social work Week 2.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Informatievoorziening waterveiligheid Erik Kraaij Hoogwaterbeschermingsprogramma Jan Strijker Informatiehuis Water.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong

Opbouw Basiskwalificatie Wederzijdse erkenning Stand van zaken in Nederland Internationale vergelijking Internationale ontwikkelingen Discussie

Wederzijdes erkenning Universiteiten erkennen de basiskwalificatie van elkaar want deze voldoet aan een aantal kenmerken Achtergrond Aandacht voor kwaliteit opleidingen en docentschap, Meer geobjectiveerde verantwoording van kwaliteit personeel Mobiliteit docenten

Kenmerken basiskwalificatie regeling inhoud Er is een regeling die op instellingsniveau gewaarborgd wordt proces Inhoud, omvang en vorm traject afgeleid van competentieprofiel

toetsing Toetsprocedure is beschreven, Getoetst wordt op alle onderdelen van het profiel/regeling Bij toetsing zijn belanghebbenden van de personeelslijn betrokken

Stand van zaken landelijk 6 initiatiefnemende universiteiten allen willen meedoen Nog niet alle voldoen aan kenmerken Regelingen van kracht voor nieuw personeel Trajecten hebben overeenkomstige omvang en invulling ( uur)

Regelingen zijn op universitair niveau vastgesteld, feitelijk zijn ze net van start gegaan of wil men per 1 januari starten

Internationale situatie VS, Autralie Europa: UK, scandinavische landen, initiatieven elders (Portugal, Zwitserland) Nettle project, Unesco

Dimensies waarop regelingen verschillen verplicht of niet (systeem van onderwijskwalificatie) nationaal verbonden met standaard (wettelijk geregeld - niet), ingebed in personeelsbeleid (verplicht – vrijwillig) inrichting traject (werken en leren geintegreerd – cursussen)

(vervolg) toetsing (portfolio, essay,aanwezigheid)

UK Nestor Standaard ontwikkeld door beroepsvereniging SEDA, accreditatie van prof. programma’s, register wettelijk vastgelegd Substantieel aspect van kwaliteitsbeoordeling (Teaching Qual. Enhancement Fund, Center’s of excellence in teaching & learning)

Zweden, Noorwegen Standaard wettelijk vastgelegd, nadat vele universiteiten actief waren met onderwijskwalificatietrajecten Invulling: vrijheid van de universitaire instelling Nieuw personeel, innovaties Afronding traject: product:onderzoek, artikel.

Duits sprekende landen Initiatieven van onderaf, Veelal vanuit jonge, nieuwe docenten, ondersteund door enkele faculteiten of individuele hoogleraren Inhoud traject en toetsing Voorbeeld Vraagbaak functie

Nettle netwerk (EC project) A framework and a metaframework for European/Global standards for teaching in higher education Professionalisering, accreditatie Zichtbaar maken van docentkwaliteit, naast onderzoekskwaliteit, opleidingskwaliteit etc.

Invalshoeken: –Kennis (discipline, leren, studenten, regelingen en kaders) –Waarde oriëntatie (doorleefde ervaring, samenwerking, diversiteit en talent,reflectie&ontwikkeling, vertrouwen, bewustzijn van de machtsdimensie in onderwijs)

–Competenties (onderwijsontwikkeling), (onderwijsuitvoering), beoordeling & toetsing, onderwijsorganisatie, innovatie van onderwijs en leren van studenten.

Meta-framework Context, Doelen Kennis Waarden competenties In welke setting vindt onderwijs plaats? Wat zijn eindtermen, resultaatgebieden? Kennis over leren en onderwijs (wat werkt?) Welke waarden, uitgangspunten, werkwijzen horen ten grondslag te liggen aan onderwijs? Wat heeft de docent nodig om effectief te zijn in het onderwijs?

discussiepunten