Trends vrijetijdseconomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Workshop Mensen in beweging
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
“Smash sportief op weg naar 2020”
Schoolwatersport. HUIDIGE SITUATIE HUIDIGE SITUATIE 130 watersportverenigingen CWO- systeem 44 daarvan organiseren nu schoolwatersportdagen zeilen / surfen.
ACTIVITEITENPLAN EEN TERUGBLIK. Activiteiten De doelstelling van de gemeente Simpelveld is: -> Het aantrekken van meer verblijfstoeristen.
Update Rivierenproject Commissie M&W Westervoort, 11 april 2013.
Stichting Positieve Sportbeleving Nationaal Symbool Positieve Sportbeleving 1.
Marco Oving Projectleider
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
WELKOM.
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Bedrijvencontactmiddag 1 december 2011 Vergrijzing als kans Vernieuwen en verbinden.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
[Groepsnummer + -naam] [groepsleden] Happy Aging IAD.
Zorg als volwaardige partner in het buitengebied
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
4 jaar Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg evaluatie advies toekomstige samenwerking Evaluatie Commissie: Mr. Chris Rutten, Voorzitter Drs. Chris Wouters,
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Bevlogen “Zes Flevolanders typerend voor een groep, ieder met hun eigen beleving van de uitbreiding van het vliegveld. Maar één ding hebben ze gemeen:
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Door: Rixt Wibiër Branding (middengebied) Twekkelerveld.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
 1. In wat voor soort woning zou je willen leven?  2. Hoe zou je willen dat jouw straat er uit ziet ?  3. Welke voorzieningen/activiteiten verwacht.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Heeze-Leende in beweging!? Bijeenkomst MM 29 februari 2012.
Rondom Colijnsplaat Stand van zaken 14 januari 2016.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Bezoekersonderzoek Staatsbosbeheer Amersfoort, 16 juni 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Sneeuwpoppen Kies een leuk spel
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Proef Lekker Geel ter inspiratie VVSG Proef Lekker Geel.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Verblijfsrecreatie in het Vechtdal
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Zitvolleybal Tilburg.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
De toekomst van toerisme… Limburgse lessen
Traject De Beleverij WELKOM!.
Bewonersavond 20 maart 2019.
Molenhoek Doorkijk naar de toekomst
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Transcript van de presentatie:

Trends vrijetijdseconomie Mogelijkheden voor watertoerisme in de toekomst

Trends Vergrijzing Meer alleenstaanden Individualisme op einde, groepsgevoel komt terug Allochtone bevolking groeit Digitalisering rukt op Grote vraag naar tweede woningen Verwachtingen t.a.v. vrije tijd liggen hoog

Trends Toeristen en recreanten willen ervaring die bij hun leefstijl past Vele interpretaties door vele recreanten die allemaal hun eigen verhaal hebben.

Cijfers over leefstijlgroepen In Noord- en Midden-Limburg hebben we 6,3 milj. toeristisch overnachtingen per jaar. Het merendeel van deze toeristen zijn ‘groen’ en ‘geel’. In Noord- en Midden-Limburg hebben we 51,6 milj. aantal uitstapjes per jaar. Het merendeel van deze toeristen zijn ‘groen’ en ‘geel’. Mbt watertoerisme – vermoeden we dat de groepen vnm ‘blauw’ en ‘rood’ zijn.

Definitie watertoerisme en recreatie Waterrecreatie behelst activiteiten als kleine recreatievaart (zeilen, kanoën, roeien, sloepvaren, fluisterboten), surfen, zwemmen, waterskiën, hengelsport en sportduiken. Watertoerisme omvat activiteiten met een grotere economische impact. Hierbij moet men denken aan grote motor- en zeilboten, jachthavens, zeecruises, (motor) chartervaart (‘boat and bike’), bruine vloot.

Voorbeeld Bestedingen Onderdelen Bestedingen in mln Pleziervaart Cruise en chartervaart Watersporten Kleine recreactievaart Bron: Actieprogramma Watertoerisme en waterrecreatie 2013-2015 | Provincie Noord-Holland € 473 - € 609 € 190 – € 205 € 160 – € 200 € 15 - € 20

Wat is nodig? om de watertoerist en recreant aan te trekken Fysieke infrastructuur, bijvoorbeeld aanlegplaatsen Vaardoelen (Horeca) vaarroutes ontsluitingen naar achterland Voldoende kritische massa Diversiteit binnen de sector Provinciale, bestuurlijke prioriteit

Wat is nodig? imago opbouwen als waterprovincie het verbeteren van de informatievoorziening over de aanwezige watersportvoorzieningen evenementen organiseren rondom water niet vaarders betrekken bij activiteiten op het water dmv aanleg terrassen, strandjes, routes niet vaarder verhuurmogelijkheden aanbieden logistiek van verschillende vaartuigen in goede banen leiden

Wat wordt al gedaan? Trends De traditionele doelgroep wordt steeds kleiner. - Vergrijzing bij bootbezitters (gemid. ouder dan 55 jr.) Verouderde vloot Botenverkoop staat onderdruk Weinig vaardagen ivn druk leven Kans voor verhuurmarkt Groei in riviercruises

Wat wordt al gedaan? Limburger was er eerder dan het water Marketing Maasplassen Limburger moet ambassadeur worden aantrekkelijke arrangementen (Navenant) Int. en nationale markt bekend maken met de Maasplassen d.m.v. Crossmediale marketing.

Wat wordt al gedaan? www.maasplassen.com Ondersteund door inzet social media.

Wat wordt al gedaan? Maasplassenmagazine

Wat wordt al gedaan? TV prog. zoals RTL Vaart en koppeling met bijv de Maasstadjes fietsroute in Go Cycling.

Wat wordt al gedaan? Freepublicity in dagbladen, tijdschriften , online magazine van het watersportverbond

Wat wordt al gedaan? Beurs participatie via partners BOOT Dusseldorf, HISWA, Belgian Boat Show.

Wat wordt al gedaan? Vragen?