Stevige basis voor een goed functionerende en integere organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
STRATEGISCHE PLANNING
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Efficiënt besturen in de social profit
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Integriteit en Preventie: U in de hoofdrol!
Identificeren van kwetsbare functies
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Risico inventarisatie bij projecten
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Laat je netwerk werken.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
16 september 2003 Risico-analyse IVW/DL & Inspectieprogramma Luchtvaart Paul Terpstra Projectleider Risico-Analyse IVW/DL Cluster O&P.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
2014 EVALUATIES N+1.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Integriteit en Preventie: leidinggevenden in de hoofdrol
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
Wat met integriteit in een veranderende Vlaamse overheid? Josefien De Wachter - AgO Kristien Verbraeken - AgO Dieter Vanhee - DKB 26 mei 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Integriteitsrisicoanalyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Zelfevaluatie lokale besturen
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Informatiegestuurd voor de gemeente Den Haag
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Stevige basis voor een goed functionerende en integere organisatie Integriteitsrisicoanalyse Stevige basis voor een goed functionerende en integere organisatie Dieter Vanhee Beleidsmedewerker organisatieontwikkeling Afdeling HR- en Organisatiebeleid Departement Bestuurszaken Integriteitsevent 10 april 2014 Leuven

Inhoud 1. Belang 2. Stappenplan 3. Succesfactoren 4. Meer informatie

1. Belang Organisatiebeheersing VO Zicht op risico’s en maatregelen Leidraad interne controle/organisatiebeheersing Handreiking integriteit Zicht op risico’s en maatregelen Fundament voor het integriteitsbeleidsplan

2. Stappenplan Stap 1: Samenstellen van een werkgroep Projectleider Multidisciplinaire werkgroep met kennis rond functies en processen binnen de organisatie, organisatiebeheersing, communicatie en integriteit

2. Stappenplan Stap 2: Integriteitsscan: verzamelen van relevante informatie en gegevens Lijst van functies Lijst van kwetsbare functies Lijst van processen Eventueel eerdere (integriteits)risicoanalyses  Samenbrengen relevante bestaande info en checken correctheid

2. Stappenplan Stap 2: Integriteitsscan: verzamelen van relevante informatie en gegevens Integriteitsrisicoanalyse kan starten obv functies of processen in de organisatie  evenwaardig! IRA obv functies IRA obv processen Gemakkelijker om voor bepaalde functiegroepen concrete maatregelen / afspraken te maken Geeft een beter beeld over het verloop en de verschillende onderdelen van de processen Eenvoudig om extra aandacht te geven aan kwetsbare functies Geeft een beter beeld over welke processen kwetsbaar zijn Geeft een beter beeld over welke processen bij risico’s een grotere impact kunnen hebben

2. Stappenplan Stap 2: Integriteitsscan: verzamelen van relevante informatie en gegevens Keuze voor functies of processen hangt af van: Wat er al beschikbaar is in de organisatie Context van de organisatie. Bvb. organisatie in verandering baseert zich best op wat meest stabiel blijft. Is informatie niet beschikbaar, dan zelf info verzamelen, bijvoorbeeld door interviews van mensen in organisatie, brainstorm, workshop, zelfevaluatie, checklists, …

2. Stappenplan Stap 3: Risico’s binnen kwetsbaarheidsmatrix Opmaak potentiële risico’s. Voorbeeld: Kwetsbare werkgebieden / processen Kwetsbare handelingen/ situaties Verlenen Uitkeren Uitbesteden Innen Handhaven Beoordelen Inspecteren … Contact met derden   Belangenvermenging Contact met belangrijke/ gevoelige / persoonsgebonden informatie of geld Gebruik van middelen Ongewenste omgangsvormen Machts- of gezagsposities Monopolieposities

2. Stappenplan Stap 4: Maatregelen oplijsten en kritisch bekijken In kwetsbaarheidsmatrix per risico maatregelen aanvullen Drie types maatregelen: Preventief Detectief Reactief

2. Stappenplan Stap 4: Maatregelen oplijsten en kritisch bekijken Preventieve maatregelen (niet-exhaustief): Regelgeving Charters en codes Arbeidsreglement Eedaflegging HR-beleid Voorbeeldig leiderschap Informatiebeheer Specifieke maatregelen per type proces bvb. vier-ogenprincipe, dubbele handtekening, functiescheiding

2. Stappenplan Stap 4: Maatregelen oplijsten en kritisch bekijken Detectieve maatregelen (niet-exhaustief): Meldkanalen binnen entiteiten: leiddinggevende, personeelsvertegenwoordiger, vertrouwenspersoon, klachtenmanager Meldkanalen op VO-niveau: Audit Vlaanderen, Spreekbuis, Vlaamse Ombudsdienst Externe meldingskanalen: politie, procureur Audit en controle: onderzoek door Audit Vlaanderen, Rekenhof, externe auditfirma’s Opvangen signalen via personeelspeiling Processpecifieke detectieve maatregelen

2. Stappenplan Stap 4: Maatregelen oplijsten en kritisch bekijken Reactieve maatregelen (niet-exhaustief): Opstart integriteitsbeleid indien dit ontbreekt: preventief, detectief en reactief Remediëringsbeleid: training, begeleiding Intern sanctiebeleid: waarschuwing, berisping, overplaatsing, schorsing, ontslag Extern sanctiebeleid: vervolging

2. Stappenplan Stap 4: Maatregelen oplijsten en kritisch bekijken Maatregelen kritisch bekijken Kwaliteitscheck: Duidelijk? Transparant? Open? Volledig? Tegenstrijdig? Actueel? Duurzaam? Efficiënt? Toepassingscheck: Gekend? Toepasbaar? Aanvaardbaar? Toegepast?

2. Stappenplan Stap 5: Prioriteiten bepalen Kans op risico’s. Voorbeeld: Klasse Kans Waarschijnlijkheidsgraad 1 0% Totaal onwaarschijnlijk 2 0 tot 5% Onwaarschijnlijk 3 5 tot 25% Mogelijk 4 25 tot 50% Waarschijnlijk 5 50 tot 100% Vrijwel zeker

2. Stappenplan Stap 5: Prioriteiten bepalen Impact bij voordoen risico. Voorbeeld: Voorbeeld: Klasse Impact 1 Klein 2 Beperkt 3 Behoorlijk 4 Ernstig 5 Ramp

2. Stappenplan Stap 5: Prioriteiten bepalen Weging van scores: Kans x impact = risicoscore Voorbeeld: Risicoscore Aanvaardbaar (1-5) (=laag inherent risico) De waarschijnlijkheid dat het risico leidt tot een aanzienlijke tot hoge impact is zeer beperkt tot nagenoeg onbestaande. Ongewenst/schadelijk (6-12) (=matig inherent risico) De waarschijnlijkheid dat het risico leidt tot een aanzienlijke tot hoge impact is beperkt tot groot. Kritiek (13-25) (=hoog inherent risico) De waarschijnlijkheid dat het risico leidt tot een aanzienlijke tot hoge impact is zeer groot.

2. Stappenplan Stap 5: Prioriteiten bepalen Risicoafdekking door bestaande beheersmaatregelen. Voorbeeld: Risico afdekking Voldoende (=laag residueel risico) Het risico wordt door de bestaande beheersmaatregelen beperkt tot een aanvaardbaar niveau. Gedeeltelijk (= matig residueel risico) Het risico wordt door de bestaande beheersmaatregelen gedeeltelijk afgedekt. Aanvullende beheersmaatregelen zijn wenselijk, zij kunnen leiden tot een betere beheersing van het risico. Onvoldoende (= hoog residueel risico) Het risico wordt door de bestaande beheersmaatregelen onvoldoende afgedekt of er zijn geen beheersmaatregelen aanwezig. Aanvullende beheersmaatregelen zijn noodzakelijk om het risico tot een aanvaardbaar niveau te herleiden.

2. Stappenplan Stap 6: Actieplan Klemtoon op matige/hoge risicoscores met gedeeltelijke/onvoldoende risicoafdekking Principes van projectmanagement Acties op korte, middellange en lange termijn Periodieke controle en bijsturing Integriteitsrisicoanalyse regelmatig herhalen

2. Stappenplan Voorbeelden: ingedeeld volgens: http://www.bestuurszaken.be/integriteitsrisicoanalyse/voorbeelden ingedeeld volgens: De omvang van de entiteit (0-100, 101-200, 201-500, 501-1000, +1000) Departement/agentschap Toegepaste methodiek risicoanalyse integriteit Zijn beschikbaar: Audit Vlaanderen, dept. EWI, dept. OV, Dept. WVG, ALV, VAPH, De Scheepvaart, W&Z, Dept. MOW, VLM.

3. Succesfactoren Draagvlak en steun binnen ganse organisatie; Positief voorbeeldgedrag van het management; Communicatie over het doel van de integriteitsrisicoanalyse; Multidisciplinaire werkgroep; Kwetsbaarheidsmatrix; Het oplijsten en kritisch bekijken van maatregelen; Zorgvuldig wegen van de risico’s en de impact van mogelijke risico’s; Objectieve risicoafdekkingsgraad maatregelen; Maken en uitvoeren van een actieplan; Tijd, mensen en middelen; Regelmatig de cyclus van integriteitsrisicoanalyse herhalen.

4. Meer informatie Websites en contact? http://www.bestuurszaken.be/integriteit http://www.bestuurszaken.be/integriteitsrisicoanalyse http://www.bestuurszaken.be/organisatiebeheersing dieter.vanhee@bz.vlaanderen.be kristien.verbraeken@bz.vlaanderen.be Ondersteuning? Het agentschap voor overheidspersoneel (AgO) biedt u begeleiding bij uw risicoanalyse: agoadviseert@vlaanderen.be