OBK gegevensmodel Jos van der Arend 10 mei 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overgang van PO naar VO Let op!
Advertisements

Overgang van PO naar VO Let op!
L&B in het MBO.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
OBK tooling Jos van der Arend 28 juni 2012 Mogelijk gemaakt door:
Overgang van PO naar VO Let op!
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Kennis borgen Kennis integreren
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
De Regionale Educatieve Agenda
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuw Nederlands 4e editie
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Ontwikkelingsperspectief
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Informatie voor ouders groep 8 over:
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden in het VO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO De Overstap Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden.
Kwalificatiestructuur met competenties
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Informatie voor ouders groep 8 over:
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
Informatie voor ouders groep 8 over:
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
VUK’s: Vakinhoudelijke uitwerking van keuzevakken
Transcript van de presentatie:

OBK gegevensmodel Jos van der Arend 10 mei 2012 Nadere informatie: J.vanderArend@Kennisnet.nl Mogelijk gemaakt door:

Onderdelen Begrippen, met per begrip Begripstype Aanduiding (voorkeur) Alternatieve aanduidingen Omschrijving Andere eigenschappen als inhoudelijk beheerder, geldigheidsperiode, wettelijke status & opmerkingen Relaties, met per relatie (triple): Subject (=begrip) Predicaat (volgens OBK vocabulaire) Object (=begrip)

PO en VO niveau niveau inhoud inhoud inhoud inhoud doel doel onderwijssector schoolsoort niveau leerniveau referentieniveau isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud leergebied vak / thema programma inhoud vakkern inhoud subkern inhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan Alle mogelijke soorten begrippen en relaties voor PO en VO Gestippelde begrippen en relaties zijn nu nog niet in aangemelde begrippensets doel kerndoel eindterm doel tussendoel

PO voorbeeld PO PO groep 8 niveau onderwijssector schoolsoort PO niveau leerniveau referentieniveau PO groep 8 isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud leergebied vak thema programma Aardrijks-kunde Duur-zaamheid inhoud vakkern inhoud subkern inhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan PO Voorbeeld Onderwijssector: PO Leerniveau: PO groep 8 Vak: Aardrijkskunde Vakkern: Duurzaamheid Kerndoel: PO Kerndoel 39: Milieu met omschrijving: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. PO Kerndoel 39: Milieu doel kerndoel eindterm doel tussendoel

VO voorbeeld Havo Havo 4 Aardrijks-kunde Duur-zaamheid Draag-kracht niveau onderwijssector schoolsoort Havo niveau leerniveau referentieniveau Havo 4 isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau Aardrijks-kunde inhoud leergebied vak thema programma inhoud vakkern Duur-zaamheid Draag-kracht inhoud subkern inhoud Draag-kracht en bevolking isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan VO Voorbeeld Schoolsoort: Havo Leerniveau: Havo 4 Vak: Aardrijkskunde Vakkern: Duurzaamheid Subkern: Draagkracht Inhoud: Draagkracht en bevolking Tussendoel: Draagkracht overschrijdende factoren abstraheren uit een casus. Eindterm: Domein E1/E1: Leefomgeving; Eindterm 11/9 Nationale en regionale vraagstukken: actuele vraagstukken van overstromingen en wateroverlast in Nederland. Hij betrekt daarbij aspecten van duurzame ontwikkeling en plannen voor de ruimtelijke inrichting van Nederland. Domein E1: Leefomgeving Eindterm 11/9 doel kerndoel eindterm Draagkracht overschrijden-de factoren abstraheren uit een casus. doel tussendoel

MBO

MBO (Aangepast) niveau niveau inhoud inhoud inhoud inhoud inhoud schoolsoort onderwijssector niveau leerniveau referentieniveau isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud opleidings- domein inhoud studierichting inhoud domein- overstijgend vak inhoud vakkern (domein) inhoud subkern (subdomein) inhoud onderwerp taak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isInhoudVan heeftInhoud inhoud competentie inhoud gedrags-component inhoud kwalificatie- dossier inhoud kwalificatie inhoud kerntaak inhoud werkproces inhoud vakkennis vakvaardig-heid heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan doel prestatie- indicator

MBO voorbeeld domeinoverstijgend vak MBO niveau schoolsoort onderwijssector niveau leerniveau referentieniveau isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud opleidings- domein inhoud studierichting Burgerschap inhoud domein- overstijgend vak Economisch burgerschap inhoud vakkern (domein) inhoud subkern (subdomein) Budgettering inhoud onderwerp taak Besluit-vormings-vaardigheden isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isInhoudVan heeftInhoud MBO Voorbeeld 1. Domeinoverstijgend vak Onderwijssector: MBO Vak: Burgerschap Vakkern: Economisch burgerschap Subkern: Budgettering Inhoud (onderwerp/taak): Besluitvormingsvaardigheden inhoud competentie inhoud gedrags-component inhoud kwalificatie- dossier inhoud kwalificatie inhoud kerntaak inhoud werkproces inhoud vakkennis vakvaardig-heid heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan doel prestatie- indicator

MBO voorbeeld kwalificatiedossier MBO niveau schoolsoort onderwijssector niveau leerniveau referentieniveau MBO, niveau 2: Basisberoeps-opleiding isDeelniveauVan heeftDeelniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud opleidings- domein Voedsel, natuur en leefom-geving inhoud studierichting Dier inhoud domein- overstijgend vak inhoud vakkern (domein) inhoud subkern (subdomein) inhoud onderwerp taak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isInhoudVan heeftInhoud MBO Voorbeeld 2. Kwalificatiedossier dierverzorging Onderwijssector: MBO Domein: Voedsel, natuur en leefomgeving Studierichting: Dier Dossier: Dierverzorging Kwalificatie: Medewerker dierverzorging Prestatie-indicator: Hij overlegt tijdig en regelmatig met zijn collega’s en leidinggevende over het voeren en de watervoorziening zodat de werkzaamheden zijn afgestemd en hij meldt afwijkingen bij zijn leidinggevende, zodat er actie kan worden ondernomen. inhoud competentie Samenwer-ken en overleggen Afstemmen inhoud gedrags-component inhoud kwalificatie- dossier Dier-verzorging inhoud kwalificatie Mede-werker dier-verzorging inhoud kerntaak Voert en verzorgt dieren Draagt zorg voor voer- en water-voorziening inhoud werkproces inhoud vakkennis vakvaardig-heid Interactief spreken heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan Hij overlegt tijdig en regelmatig met collega’s en … doel prestatie- indicator

Eigenschappen van een begrip Begrip “MBO” SKOS concept (dit begrip) heeftId isIdVan “480f2736-a71d-48cf-b7e5-ec53c3084dd2” heeftAanduiding isAanduidingVan “MBO” heeftAltAanduiding isAltAanduidingVan “middelbaar beroepsonderwijs” heeftOmschrijving isOmschrijvingVan “Secundair of middelbaar beroepsonderwijs. Het …” heeftType isTypeVan “sector” heeftType isTypeVan “niveau” heeftGeldigheid isGeldigheidVan “1995-10-31/ 2099-12-31” heeftInhBeheerder isInhBeheerderVan “MBO raad” heeftWetStatus isWetStatusVan “true” heeftOpmerking isOpmerkingVan “”