VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… 2002-2005 HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Welkom op de informatieavond
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Informatie avond groep 8
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Meervoudige intelligentie
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het cito-leerlingvolgsysteem
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Sociale media op school
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Netwerkbijeenkomsten
Kennis - Intelligentie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Leerling ? Een leerlingrapport.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Met groep 8 op weg naar de brugklas
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stagecoördinatie op De Rank
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
VSO Het Mozaïek Almelo.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Op de informatiebijeenkomst CITO
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Mijn Ogen.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Matteüs 1:18-25 Jezus brengt vreugde.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Onderzoeksvaardigheden 3
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Van rapport naar portfolio
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Transcript van de presentatie:

VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…

DAT IS SCHRIKKEN AMSTERDAM - De Montessorischolen voor voortgezet onderwijs halen slechtere eindexamenresultaten dan scholen van andere richtingen. Er slagen minder leerlingen en het percentage uitvallers en zittenblijvers is hoog. bron | 25 oktober 1997

OF TOCH NIET? Brengt het Trouw-onderzoek inderdaad de 'werkelijke prestaties voortgezet onderwijs' in beeld, zoals zonder enige bescheidenheid werd beweerd? bron | 1 november 1997

TOELICHTING Uiteraard zijn ook onze scholen erop gericht leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op maatschappij en vervolgonderwijs. Dit weerhoudt ons er (gelukkig) niet van daarnaast ruimschoots aandacht te besteden aan de creatieve, sociale en persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. bron | 1 november 1997

IDEAAL Het ontwikkelen van bewustzijn, identiteit, zelfrespect en wil van de leerling, het verwerven van bekwaamheden voor vervolgstudie en maatschappij door de leerling en het leren vervullen van een creatieve, onafhankelijke en verantwoordelijke rol in de samenleving door de leerling. CB 6 van 11 november 2013

METEN IS WETEN? Proeven maken CITO-toetsen Taaltoets Rekentoets Schoolexamens EINDEXAMENS  RESULTATEN

UITSPRAAK LEERLING Ik heb gisteren vier uur zitten leren en als nu de proef niet door gaat heb ik alles voor niks geleerd. COMMENTAAR

UITSPRAAK LEERLING Ik werk heel hard voor dit vak, maar ik haal nooit meer dan een 'z'. Andere leerlingen doen niks en halen een 'g'. Dat klopt toch niet? COMMENTAAR

UITSPRAAK LEERLING Als ik pas over 4 weken kan herkansen dan ben ik toch alles al weer vergeten? COMMENTAAR

UITSPRAAK LEERLING Waarom moet ik dit leren? Dat heb je toch nooit meer nodig? COMMENTAAR

ARME DOCENTEN Ligt dat aan mij dat het soms lijkt dat leerlingen na een paar weken alles alweer vergeten zijn? Komen leerlingen naar school om iets te leren of om een diploma te halen? Sommige leerlingen stellen alles uit tot het laatste moment. Dan moeten ze blokken, maar werkt dat wel?

TOETSVORMEN

FUNCTIES VAN CENTRALE EXAMENS de selectiefunctie de allocatiefunctie de kwaliteitsbewakingsfunctie de prognostische functie de communicatiefunctie de operationalisatiefunctie de didactische functie de kwalificerende functie

TOETSEN OM TE LEREN De docent en de leerling hebben er meer aan als de uitslag van een toets laat zien in welke onderdelen een leerling goed is en welke onderdelen hij onvoldoende beheerst. Dan kan er een plan worden gemaakt om ontbrekende kennis en vaardigheden weg te werken. Uiteindelijk kan de leerling dan zijn toets herkansen en weten beiden of de stof beheerst wordt. Zo voorkom je dat achterstanden zich opstapelen en leerlingen blijven zitten.

LEERLINGVOLGSYSTEEM Vanaf schooljaar zijn scholen verplicht een leerlingvolgsysteem te gebruiken. Een LVS heeft alleen nut heeft als de docent de toetsresultaten gebruikt om een leerling verder te helpen en hier ook bewust tijd voor vrij maakt. Slechts bijhouden of een leerling de stof beheerst of niet beheerst, daar wordt de leerling niet wijzer van.

IN DE PRAKTIJK In de praktijk verschilt de kwaliteit van proefwerken nogal, afhankelijk van de docent. Soms worden alleen methodetoetsen gebruikt, die zich vaak beperken tot reproductie.

DILEMMA Ontwikkelingsgericht Bewustzijn, identiteit, zelfrespect Verwerven van bekwaamheden voor vervolgstudie en maatschappij Leren vervullen van een creatieve, onafhankelijke en verantwoordelijke rol in de samenleving Resultaatgericht Doorstroming, slagingspercentage, diploma’s Taal en rekenen

WIE IS WAT? Ontwikkelingsgericht Ouders? Leerlingen? Docenten? Schoolleiding? Resultaatgericht Overheid? Inspectie? CITO?

VRAAG Als scholen worden afgerekend op de harde resultaten is dat dan wel goed voor de leerlingen? Kan je wel ‘eerlijk meten’? Kan je scholen wel vergelijken met elkaar? Zouden scholen de ‘neiging’ krijgen moeilijk lerende kinderen te gaan weigeren? Vanwege de resultaten? Moeten ouders niet zelf bepalen wat ze goed vinden voor hun kinderen?

DOEL VAN TOETSEN