Extra les maken verpleegplannen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Visie op verplegen  .
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens OverdrachtProblemen (v1.0)
De stappen van het methodisch werken
STRATEGISCHE PLANNING
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Preventief Verzuimmanagement
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Debriefing 24 januari 2012.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Doelstellingen formuleren
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
© de vries business consultancy, 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
Een schot voor open doel?!
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het zorgproces in de VVT Het zorgleefplan. Programma Les voor de vakantie: theorie Huiswerk en college Opdracht.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Gezondheid en gezond gedrag
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Probleemomschrijving/PES
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Voorlichting, advies en instructie
Plannen en optimaliseren
Formuleren van verpleegkundige diagnose
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Extra les maken verpleegplannen Maandag 15 januari 2007 Deze presentatie en het aangeboden lesmateriaal behoren bij de opdracht het maken van een verpleegplan.

Maken verpleegplan Wat is verplegen Wat is een anamnese, aan de hand van een classificatiemodel Wat is een verpleegprobleem of verpleegkundige diagnose, Waarom PES als structuur Wat is een doelbepaling, resultaat Wat is een actie, verpleegkundige interventie Wat is een rapportage Wat is een evaluatie Wat is de relatie tussen die onderdelen Classificaties, verpleegkundige theorieën, EBN

Verpleegplan Over het verpleegplan kunnen we het volgende stellen: Het plan is een waarborg voor individuele, verpleegkundige zorgverlening Door het verpleegplan wordt de continuering van de gewenste zorg mogelijk gemaakt Het vergemakkelijkt het stellen van prioriteiten in de zorgverlening zowel voor een individuele cliënt als een groep cliënten Het biedt mogelijkheden voor de evaluatie van de zorg. Verpleegkundige verantwoording van de zorg

Nut verpleegplan in praktijk voor ervaren verpleegkundigen

Praktijk naamgeving Verpleegplan Maar ook: Zorgplan Dossier Multidisciplinair dossier Patiënten dossier zorgdossier

Wat is verplegen? Beroepsmatig verplegen is: het herkennen, analyseren, alsmede advies en bijstand verlenen ten aanzien van: feitelijke of dreigende gevolgen van: lichamelijke en/of geestelijke ziekteprocessen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling voor de fundamentele levensverrichting van het individu. Verpleegkundig handelen houdt tevens in het zodanig beïnvloeden van mensen, dat menselijke vermogens worden benut met het oog op het in stand houden en bevorderen van gezondheid. (Bakker, J.H. le Grand-van den Boogaard M.J.M. verpleegkundig beroeps­profiel. nationale raad voor de Volksgezondheid, Zoetermeer, 1988).

Historische basis Florence Nightingale Dorothea E. Orem Betty Neuman Madeleine Leininger Martha E. Rogers Sister Callista Roy Virgina Henderson Linda Carpenito Zie ook www.verpleegkunde.net

Verpleegproces Anamnese, gegevensverzameling Verpleegkundige Diagnose, conclusie Doelstelling Interventies Evaluatie

Anamnese De anamnese is een gegevensverzameling die het best kan worden gemaakt aan de hand van een structuur of classificatiemodel.

Classificatiemodel De inhoud van een damestas is te onderscheiden in dropjes, pepermuntjes, kam, zakdoek, lipstick, een losse 50 euro cent en een portemonnaie. Groepen: snoep, geld en verzorgingsmiddelen. Zijn deze klassen, behalve dat ze van elkaar te onderscheiden zijn, ook nog in verschillende lagen gerangschikt en zijn er principes en procedures die de onderlinge verhouding regelen, dan spreken we van een taxonomie.

Botanische analyse

Verpleegkundige classificaties Voorbeelden Gordon Neuman ICIDH, ICH

Gordon

De patronen Patroon van gezondheidsbeleving en -instandhouding Voeding/stofwisselingspatroon Uitscheidingspatroon Activiteitenpatroon Slaap/rustpatroon Cognitiepatroon Zelfbelevingspatroon Rollen/relatiespatroon Seksualiteit/voortplantingspatroon Stressverwerkingspatroon Waarden/overtuigingenpatroon

Verpleegkundige diagnostiek Verpleegkundige diagnose Is een primair verpleegkundig gezondheidszorgprobleem; Een vaststelling van: iemands feitelijke of dreigende gevolgen van: lichamelijke en/of geestelijke ziekteprocessen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling voor de fundamentele levensverrichting van het individu, op grond waarvan verpleegkundige zorg kan worden verleend

De meest gehanteerde definitie van een verpleegkundige diagnose: "een verpleegkundige diagnose wordt opgesteld door een [professionele] verpleegkundige en beschrijft actuele of potentiële gezondheidsproblemen, ten aanzien waarvan de verpleegkundige op grond van haar/zijn opleiding hulp en bijstand kan en mag verlenen." Gordon, 1982

PES-stuctuur PES structuur Geeft de opbouw aan volgens welke de diagnose wordt samengesteld.

Pes-structuur, diagnose P: Probleem Een korte, heldere beschrijving van: iemands feitelijke of dreigende gevolgen van lichamelijke en/of geestelijke ziekte processen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling voor de fundamentele levensverrichting van het individu. Onderverdeeld in: A: Het label B: De omschrijving van het label

PES-structuur etiologie E: etiologie Een opsomming van factoren die: een oorzakelijke- of samenhangende factoren zijn en bijdragen aan het ontstaan of in stand houden van de feitelijke of dreigende gevolgen van lichamelijke en/of geestelijke ziekteprocessen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling

PES-structuur, S&S S: signs and symptoms Deze bepalende kenmerken zijn: aanwijzingen die als samenhangend geheel het klinisch beeld vormen waarin een verpleegkundigen diagnose zich uit. (Gordon) Een beschrijving van kenmerken als een complex van bijbehorende klachten en verschijnselen en gedragingen. ‘Signs' zijn de objectieve, voor de verpleegkundige waarneembare bevindingen, verschijnselen dus. 'Symptoms' zijn de subjectieve, voor de patiënt waarneembare bevindingen, klachten dus.

PES-structuur, inhoud diagnose Naast de structuur van de formulering worden er eisen gesteld aan de inhoud van de diagnose t.w. de omschrijving moet vallen binnen het verpleegkundige domein het moet duidelijk zijn of het gaat om een actueel danwel potentieel probleem

Het formuleren van doelen Doelbepaling Een doel is datgene wat een verplegende samen met de cliënt in de toekomst wil bereiken. Het is een concrete beschrijving van waar­neembaar cliëntgedrag waaruit moet blijken dat de cliënt een situatie bereikt heeft waarbij: het probleem opgelost is het probleem opgelost wordt het probleem voorkomen is of niet opgetreden is een oplossing niet mogelijk is, maar dat de cliënt de situatie aanvaardt en ermee om kan gaan.

Inhoud doelstelling Verpleegdoelen worden in samenspraak met de cliënt opgemaakt. De doelstelling is vanuit de cliënt geschreven De doelstelling zijn SMART Gebruik de NOC ter ondersteuning van je formulering

Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden

Relatie Signs en Symptoms met doelen De Signs en Symptoms zijn een beschrijving van het huidige gedrag en de doelen zijn een beschrijving van het gewenste gedrag.

Actie/interventie Bij het plannen van de interventie, gaat het om het uitstippelen van activiteiten voor de realisering van de geformuleerde doelstellingen. Gebruik de NIC ter ondersteuning van je formulering

Relatie Etiologie met Actie De actie baseert zich op de etiologische factoren

PES Schema Label Etiologie Doelstelling S & S interventie

De voortgangsrapportage De voortgangsrapportage vormt de schakel tussen het denkproces (probleem‑ en doelbepaling en planning) en het feitelijk handelen. De functie van voortgangsrapportage is dan ook drieledig: De voortgangsrapportage ondersteunt de fasen informatieverzameling en evaluatie van het verpleegproces De voortgangsrapportage heeft een functie in de informatie­overdracht naar de eigen discipline als naar andere disciplines De voortgangsrapportage biedt de mogelijkheid om continuïteit in het verpleegproces te waarborgen

Evaluatie Belangrijk is het verpleegproces als een kwaliteitcirkel te zien Plan = diagnose en doelstellingen Do = concrete acties Check = volgen van de acties (rapportage) Act = Bijstellen van de acties

Verpleegplan voorbeelden Documentatie beschikbaar op N@TSCHOOL www.verpleegkunde.net

Voor verpleegkundige diagnoses en uitleg over het maken van verpleegplannen, het gebruik van verpleegkundige theorieën WWW.verpleegkunde.net