Interculturele aspecten bij studieloopbaanbegeleiding Interculturele aspecten → Etnische diversiteit Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit Faculteit Natuur en Techniek
Casuïstiek 2 meisjes met buitenlandse achtergrond spreken moedertaal in bijzijn van een niet-assertief meisje Studievertraging door ongewenst gedrag van medestudent
Diversiteitbeleid Alle onderdelen van onderwijs inclusief studieloopbaanbegeleiding Student voorbereiden op multiculturele samenleving/samenwerking (werkveld/school) Omgeving: gebouw, kantine, enz. Uitnodigende omgeving, niet alleen Hollandse hap HRM beleid Zittend personeel Nieuw personeel
Studieloopbaanbegeleiding 3 thema’s: (Zelf)sturing van het eigen leerproces en de voortgang van studie. Inzicht krijgen in de ontwikkeling van en het verwerven van de beroepscompetenties. Oriëntatie op de studie en het beroep en het maken van keuzes. Diversiteit in alle 3 de thema’s.
Diversiteit in SLB (1) Twee aspecten: SLBers trainen in interculturele competenties SLB materiaal geschikt voor bi-culturele student
Voorbeeld interculturele competenties Diversiteit in SLB (2) Training interculturele competenties o.a. Interculturele sensitiviteit ontwikkelen: het vermogen zich in te leven in studenten met andere culturele achtergrond Interculturele communicatie: b.v. laag context versus hoog context culturen Monochrome versus polychrome tijdsbeleving Basiswaarden Nederlandse cultuur: b.v. ‘doen’ en ‘zijn’ culturen Casuïstiek bespreken met deskundige Voorbeeld interculturele competenties
Diversiteit in SLB (3) SLB materiaal geschikt voor bi-culturele student : Goed Nederlands schrijven, niet te veel metaforen Vakjargon vermijden of toelichten Voorbeelden en afbeeldingen toevoegen
3 thema’s SLB (Zelf)sturing van het eigen leerproces en de voortgang van studie Bi-culturele student minder zelfsturend Sensitief opstellen t.o.v. student Inzicht krijgen in de ontwikkeling van en het verwerven van de beroepscompetenties Projectonderwijs: bi-culturele student toont minder initiatief, minder eigen mening Oriëntatie op de studie en het beroep en het maken van keuzes Keuzes cultureel bepaald, student weet niet wat hij/zij zelf wil.
Casuïstiek 2 keer per jaar overleg decaan, vertrouwenspersoon, diversiteitmedewerker, SLB-coördinator Casussen: 2 meisjes met buitenlandse achtergrond spreken moedertaal in bijzijn van een niet-assertief meisje Studievertraging door ongewenst gedrag van medestudent
Conclusie Door onveilig gevoel functioneren studenten slecht Studenten moeten veilig, zonder belemmerende factoren, kunnen studeren Vooral SLBers, maar ook tutoren en vaardighedendocenten (dus bijna alle docenten) hebben een signalerende functie.
Acties Handleiding SLBer: Onderdeel ‘Verwijzen’ up to date maken Poster maken met functie en taken decaan, vertrouwenspersoon en diversiteitmedewerker SLBers in individuele gesprekken vragen naar veilig voelen en doorvragen Training Interculturele competenties: voor nieuwe docenten en opfriscursus voor zittende docenten
Literatuur Interculturele communicatie: van ontkenning tot wederzijdse integratie, Nunez e.a., Van Gorcum Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief, Claes e.a., Coutinho Allemaal andersdenkenden, Hofstede, Business Contact Interculturele communicatie, Pinto, Bohn Stafleu