Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Gedragsproblemen
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
ODD en CD, wat is dat?.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Kinderen en hun sociale talenten
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
De gezonde school en genotmiddelen
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Pedagogische interventie PEP-poli
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Alcohol, roken en opvoeding
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Wjk.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Welkom op onze thema-avond
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Anne-Mieke Kruuk Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk

Preventief aanbod Voor kinderen met gedragsproblemen die in een negatieve spiraal terecht gekomen zijn Dus niet voor kinderen met gedragsproblemen die al een lange hulpverleningsgeschiedenis hebben

Start van het project • Eerste pilot, twee basisscholen • Tweede pilot, vijf basisscholen • Voortgang 2000/2004 * basisscholen * een school voortgezet onderwijs * bureau Jeugdzorg ’s-Hertogenbosch * bureau Jeugdzorg Vught * stg.Oosterpoort Jeugdhulpverlening * de SOM, Stichting Onderwijsbegeleiding Midden-Brabant * Bureau Jeugdzorg Drenthe * GGz Altrecht * etc.

Theoretische modellen • Het competentiemodel • Het interactionele model • Het sociale informatie verwerkingsmodel • Het transactioneel model - opvoeding - het zelfbeeld • De sociale leertheorie • De zelfbepalingstheorie • De rationeel-emotieve therapie

Gedragsproblemen Kinderen in de leeftijd van 9 - 12 jaar met gedragsproblematiek Onderscheid gedragsproblemen en gedragsstoornissen Oppositioneel gedrag Antisociaal gedrag Agressie-regulatie-problematiek Hyperactief en impulsief gedrag

Kinderen die: • pesten • bedreigen en intimideren • vaak beginnen met vechtpartijen • dreigen met wapens of ze gebruiken (stenen, stokken, mes) • spijbelen • weglopen • driftig zijn of vaak ruzie maken • opstandig zijn • prikkelbaar zijn • anderen de schuld geven • vaak boos en gepikeerd zijn • hyperactief zijn • onrustig zijn • impulsief zijn

Doel en doelstellingen Het doel van de training is de ontstane negatieve spiraal te doorbreken en positieve momenten te benoemen. Het kind wordt aangesproken op zijn/haar competenties in plaats van zijn/haar tekorten. De doelstellingen zijn • vaardigheden aanleren die het kind in staat stellen de ontwikkelingstaken te volbrengen • een bijdrage leveren aan een positief zelfbeeld • doorbreken van de negatieve spiraal en ruimte geven aan positieve momenten waarbij het kind aangesproken wordt op zijn/haar competenties

Onderdelen van de training 8 bijeenkomsten van 3 kwartier met het kind Contact met de ouders: • een kennismakingsgesprek • ”post voor ouders” • een tussentijds evaluatief gesprek • een afsluitend gesprek Terugkoppeling naar de leerkracht van het kind ”Post voor leerkrachten”

Onderdelen van de training aan het kind Paspoort (kennismakingsgesprek) Informatie verzameling: Ik wil je beter leren kennen Opstellen van het contract: Competentie-analyse Trainen van vaardigheden: Aanpakken Afsluiting: Afscheid en evaluatie

• Een cumulatie van probleemgedrag • Medewerking van de ouders • Een terugkoppeling naar de leerkracht • Generalisatie van aangeleerd gedrag naar de klassensituatie • Tijd, plaats en ruimte een directe aanleiding (een concreet incident) Criteria

Het verzamelen van informatie Ik wil je beter leren kennen Werkvormen: De weekkaart De vriendencirkel De levenslijn Eigen-aardig-heden Klussen: Het fototoestel Niet zomaar een vriend Handlezen Feeling en dreaming

Het analyseren van informatie COMPETENTIE-analyse Formuleren van sterke punten Formuleren van werkpunten Contract samenstellen

Plan van aanpak Contract voorleggen Voorbeeldvraag uit het contract: ”Wat zou je graag willen leren in de training?” • Minder snel ruzie maken • Minder snel ’uit mijn dak gaan’ • Me minder snel ’op te fokken’ • Me minder snel druk maken over iets • ’Nee’ zeggen tegen mijn vrienden als ik iets niet wil • Vrienden maken • Voor mijn mening uitkomen

Aanpak Het opstellen van een trainingsplan Gekozen kan worden uit de volgende vaardigheden: • petje af voor… • supercirkel • stel dat… • monsters en griezels • stoplicht • up en down • woede-thermometer • creditcard • Johnny-boy / Anika-girl De bijbehorende klussen: • de gele pet • reclame-spotje • smile? • De ’Yes’-kaart • stop-denk-doe • De ’dapper’-kaart • woede-dimmer • afscheid (voor de 7e bijeenkomst) • ’wapens’

Attitude van de trainer Bouwen aan veiligheid en vertrouwen • Transparant werken • Relabeling/positief herkaderen • Model staan Uitgangspunt: • De positieve intentie van het kind Realiseer je dat je werkt met ‘het meest kostbare’ van ouders Attitude van de trainer

Onderscheid hulpverlener/trainer brede invalshoek gedragstekorten accent op relatie accent op verstandhouding praten = medium nr. 1 doen = medium nr. 1 doel: opvoeding/versterken doel: emancipatie, competentie procesgericht actiegericht brede doelen, lange termijn kleine haalbare doelen, korte termijn

De pilotfase is afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders De pilotfase is afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders over het algemeen positief geëvalueerd de aanbevelingen zijn overgenomen De tweede fase is ook afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders de aanbevelingen zijn overgenomen Onderzoek

fase 3 • Kwalitatief onderzoek • Kwantitatief onderzoek • Twee effectstudies 2005 - 2006 Ontwikkelen onderzoeksmethode ”Evidence-based” Onderzoek