met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
vrije basisschool De Bloesem
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het nieuwe spelen is oud
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Doorstroming en kritieke overgangen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
3-jarigen in het basisonderwijs
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Technische geletterdheid en onderwijs
Mediaopvoeding.
Triathlon voor kinderen? Te zwaar? Te lang? Te veeleisend?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vijf-gelijke-dagen model
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Welkom.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Oplossingsgericht coachen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Het belang en functie van spel
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
1. Drie uitdagingen voor elke basisschool 2. Ontwikkelingsgericht werken met ICT in de kleuterschool: 10 accenten 3. Een kijkwijzer 4. Op het web.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
Enquête.
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Het werken met portfolio
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Visie: rapport en portfolio
IPC Nederland.
Informatieve bijeenkomst
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voelsprieten Informatieavond
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Werken aan wereldwijde verbondenheid in respect, begrip en openheid
De ontwikkeling van het kind !
Transcript van de presentatie:

met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek Studiedag 10 maart 2010 met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek

Lector bewegingsopvoeding Wie ben ik? Leene Leyssen Lector bewegingsopvoeding Lerarenopleiding bachelor kleuteronderwijs KHLeuven Wat heeft een pas afgestudeerde kleuterleidster in huis op het vlak van bewegingszorg voor het jonge kind?

Programma studiedag ontvangst met koffie deel 1 : de expertise van de kleuterleidster inzake motorische ontwikkeling deel 2 : de expertise van de kleuterleidster inzake kindvolgsystemen en methodieken 12.30 middagpauze deel 3 : pannelgesprek deel 4 : mogelijkheden tot ondersteuning door de clb-medewerker (ideeën)

Deel 1 en deel 2 : expertise kleuterleidster Bedoeling deel 1 en 2 : door de BRIL van de kleuterleidster kijken toenadering wereld CLB en wereld KLEUTERLEIDSTER

DEEL 1 : ontwikkelingsplan een referentiekader voor onderwijs en opvoeding dat aansluit bij de specifieke kenmerken van jongste lln een inspiratiebron voor visieontwikkeling scholen concreet instrument om doelstellingen te realiseren

Ontwikkelingsplan : 3 delen Deel 1 : wegwijs voor goed kleuteronderwijs 17 wegwijzers die de richting van goed kleuteronderwijs aangeven Deel 2 : praktische realisatie van goed kleuteronderwijs hoe maken we dit waar? Deel 3 : ontwikkelingsaspecten met ontwikkelingslijnen ruime achterliggende kwaliteiten die een kleuter ontwikkelt

GOED KLEUTERONDERWIJS ondersteunt en beïnvloedt de ontwikkelingsaspecten creëert ervaringskansen in ervaringssituaties om dominante ontwikkelingsaspecten aan te spreken niet vanuit leergebieden maar vanuit ontwikkeling (gelinkt aan de eindtermen en de leerplannen) vanuit positieve ingesteldheid

ONTWIKKELINGSASPECTEN ruime achterliggende kwaliteiten die een kleuter verwerft basiskennis basisvaardigheden basisattitudes elementen van positieve ingesteldheid zijn wereld begrijpen en ermee omgaan 85 ontwikkelingsaspecten rond de TOTALE PERSOON van het KIND Gelinkt met ONTWIKKELINGSDOELEN (zie eindtermen : www.onderwijsvlaanderen.be) en leerplandoelen (VVKBaO)

ONTWIKKELINGSLIJNEN (kader) = de verschillende stapjes die de kleuters kunnen zetten = de mijlpalen in de ontwikkeling - per ontwikkelingsaspect - geeft inspiratie - niet volledig! - meer info in de leerplannen

VOORBEELD Ontwikkelingsaspect 48 lateraliteit en voorkeurslichaams-zijde aanvoelen en hanteren Aanvoelen dat beide lichaamshelften verschillend zijn en afzonderlijk van elkaar kunnen worden gebruikt, een voorkeur voor een lichaamszijde ontwikkelen, de begrippen links en rechts aanvoelen en hanteren,… Als je met twee handen tegelijk werkt : onduidelijke taakverdeling tussen beide handen één hand actief terwijl andere fixeert een vlotte taakverdeling hanteren in het gebruik van linker- en rechterhand. Ervaren dat je twee lichaamshelften hebt aanvoelen dat de ene helft van het lichaam spontaan de voorkeur geniet omdat die ‘handiger’ werkt aanvoelen dat de ene lichaamshelft dominant is ten opzichte van de andere zonder zich daar echt van bewust te zijn zijn voorkeurhand kennen 45) Klein motorisch bewegen 46) Kennismaking met geschreven taal

ERVARINGSSITUATIES

POSITIEVE INGESTELDHEID zich emotioneel goed voelen zich als persoon iets waard voelen (zelfwaardegevoel) zich als persoon present stellen gemotiveerd zijn zich vitaal en gezond voelen plezier beleven tot rust komen zich geborgen voelen zich verbonden voelen interesse hebben voor anderen nieuwsgierig zijn initiatief nemen betrokken bezig zijn speels, onbevangen en creatief omgaan met de wereld

MOTORISCHE ONTWIKKELING BEWEGINGSVORMEN 44. Grootmotorisch bewegen (verplaatsingsvormen, hanteervormen, andere) 45. Klein motorisch bewegen (handen en vingers bewegen, handvaardig zijn, spreken, mimiek, schrijven)

MOTORISCHE ONTWIKKELING MOTORISCH COMPETENT WORDEN 46. Evenwicht bewaren 47. Lichaamsruimte aanvoelen en gebruiken (lichaamsruimte, lichaamsgrenzen, opbouw vh lichaam, lichaamsassen, lichaamshoudingen) 48. Lateraliteit en voorkeurslichaamszijde aanvoelen en hanteren (aanvoelen lichaamshelften en afzonderlijk gebruiken, voorkeurslichaamszijde, links, rechts)

MOTORISCHE ONTWIKKELING 49. dynamisch bewegen (bewegingen afremmen, snel reageren, gedifferentiëerd bewegen, bewegingen timen, energie doseren, tot rust komen) 50. aangepast bewegen in de ruimte (plaats, afstand, bewegingsbanen) 51. aangepast bewegen in de tijd (duur, tempo, tijdsvolgorde, ritme en metrum) 52. fysieke fitheid verwerven (snelheid, uithouding, kracht, spiersoepelheid)

GELINKTE ONTWIKKELINGSDOMEINEN Afhankelijk van de activiteit : Zintuiglijke ontwikkeling Denkontwikkeling Taalontwikkeling Ontwikkeling van de zelfsturing Emotionele ontwikkeling Sociale ontwikkeling Morele ontwikkeling Muzische ontwikkeling

grootmotorisch bewegen kleinmotorisch bewegen evenwicht bewaren PRAKTIJKOPDRACHT Kruis aan op welke dominante motorische ontwikkelingsaspecten volgende danslesje voor kleuters gericht is : grootmotorisch bewegen kleinmotorisch bewegen evenwicht bewaren lichaamsruimte aanvoelen en hanteren lateraliteit en voorkeurslichaamszijde aanvoelen en hanteren dynamisch bewegen aangepast bewegen in de ruimte aangepast bewegen in de tijd fysieke fitheid verwerven

grootmotorisch bewegen kleinmotorisch bewegen evenwicht bewaren MOGELIJKE OPLOSSING grootmotorisch bewegen kleinmotorisch bewegen evenwicht bewaren lichaamsruimte aanvoelen en hanteren lateraliteit en voorkeurslichaamszijde aanvoelen en hanteren dynamisch bewegen aangepast bewegen in de ruimte aangepast bewegen in de tijd fysieke fitheid verwerven

LEERPLAN BEWEGINGSOPVOEDING VVKBAO Geeft concrete richtlijnen en suggesties om de totale persoonlijheidsontwikkelng van kinderen te begeleiden via bewegingsopvoeding - verouderd + ontwikkelingslijnen en veel ideeën Er is een nieuw leerplan in de maak