Waarom kinderen moeten spelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Plaatje vrienden op een bank
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Narcose door middel van een prikje
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
presentatie NPV 10 oktober 2012
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De mayonaisepot en de koffie
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Groep 1/2c speelt verstoppetje Groep 1/2 c speelt verstoppertje Door: groep 1/2c en de juffen.
Ik voel me zo alleen !.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Onderwijs en kinderarbeid
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Presentation Of Learning
Het belang en functie van spel
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Mijn kat..
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
Ingreep met kapje.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Stichting Visible Results
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Basisschool Op De Horst
Pedagogische theorieën
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Mogelijke Jezusbeelden
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Waarom kinderen moeten spelen Heilzaam spel Waarom kinderen moeten spelen Door Helma Brouwers, auteur van het boek “Kiezen voor het jonge kind”

M.J. Langeveld (1905-1989) ‘”Het spel is de meest wezenlijke bezigheid van het veilige kind met een wereld die alles nog kan blijken te zijn.” M.J. Langeveld, 1972 Ontwikkelingspsychologie

Betekenis van die uitspraak Kind-zijn en spelen horen bij elkaar; een kind behoort te spelen. In het spel laten kinderen veel van zichzelf zien. Daartoe moeten ze de volwassenen vertrouwen. De spelwereld is een magische wereld, waarin de wetten van de logica (nog) niet gelden, waarin nog alles mogelijk is

Is dit spelen? of.. ..onderzoeken ..oefenen ..werken?

Wat is spel? Spel kan niet worden opgelegd Er is vrijheid van handelen, maar het kent ook regels Spel kenmerkt zich door doelvrijheid Het spel is van het kind zelf. In het spel is het kind altijd actief Spelen is intrinsiek bevredigend Het kind wil er niets speciaals mee bereiken

Een kind dat speelt heeft zelf de regie! Je kunt er altijd uitstappen Wat je doet is alleen voor jezelf van belang Je bepaalt zelf de uitdagingen “Het spel creëert ruimte en tijd om dingen uit te proberen, om risico’s te nemen zonder te hoeven voldoen aan gangbare criteria voor wat goed of fout is.” Marian Whitehead, 2003

Belangrijke conclusies: Spel verdwijnt zodra er dwang aan te pas komt. Hoe meer vrijheid kinderen krijgen, hoe meer er gespeeld kan worden

Soorten spel Bewegingsspel 2. Spelletjes/ regelspelen 3. Manipulatief spel 4. Rollenspel/ doe-alsof spel

Manipuleren ..al doende merk je wat het wordt… “De mens speelt alleen met datgene wat ook met hem speelt” Buytendijk 1933, Wesen und Sinn des Spiels.

Rollenspel / doe-alsof spel De winkel Het ziekenhuis Kinderen spelen over de hen omringende wereld; over de werkelijkheid zoals zij die tegenkomen en begrijpen

Spelen om te leren, over….. bestellen en bedienen in het restaurant kopen en verkopen in de fotowinkel bouwen op de bouwplaats verplegen in het ziekenhuis Vygotskiaanse opvatting over spel: creëert een zone van naaste ontwikkeling

Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod Tellen Passen Meten Ruimtelijke inzicht Schrijven Lezen Taal Sociale vaardigheden

Spelen om ervaringen te verwerken Intensief beleefde ervaringen; ervaringen die je raken, die je bezig houden Moeilijke/traumatische of onaangename ervaringen Onbegrepen , verwarrende ervaringen Plezierige, aangename ervaringen

Voorbeelden van heilzaam, genezend spel Dibs van Virginia Axline De jongen die een helikopter was van Vivian Gussin Paley

Said en de verdwaalde tijger Said bouwt een nest voor Tijger. Konijn krijgt een holletje in de hoek van de zandtafel. Leerkracht krijgt Konijn, hijzelf houdt Tijger. Tijger en Konijn volgen elkaars spoor.

Vervolg… Dan wil Said er een moeder bij. Hij kiest uit de doos met dieren: Poema (moeder van tijger) Dinosaurus (vader van Tijger), Lieveheersbeestje (moeder van Konijn) en Neushoorn (vader van Konijn) Said pakt Konijn en Tijger en loopt met ze uit de zandtafel, op de kast. “We hebben sporen, we vinden het wel terug”, zegt Tijger.

…en toen… Tijger en Konijn gaan steeds verder van huis. Oei, het wordt donker, nu kunnen ze de sporen niet meer zien! Waar moeten we heen? Ze nemen een zijweg, vallen in een bak, klimmen er weer uit. Ze zijn de weg kwijt! Wat nu?? De leerkracht vraagt of hij hulp nodig heeft. Moeten er dieren bijkomen, misschien? Said denkt. “Moeder gaat huilen”, zegt hij. De leerkracht maakt huilgeluiden.

De ontknoping… “Ik hoor mijn moeder! “ roept Said. “Ik ga moeder zoeken. Nu weet ik de weg.” Ze lopen weer terug. Thuis gekomen kruipen beide dieren bij hun ouders in hun nest. Waarover speelde Said? Said’s moeder heeft hem hard nodig. Ze is overbezorgd. Dat is soms beklemmend. In zijn spel is hij zowel Tijger (bescherming biedend) als Konijn (bescherming nodig) .

Het verhaal van Aya Dit is de toverschelp van Aya. Als Vlinder niet kan slapen, dan neemt Aya de toverschelp mee, en dat helpt. Aya heeft een nieuw broertje. Ze laat zien hoe ze gaan slapen: Moeder, Aya en het kleine broertje bij elkaar in bed.

Grote en kleine vlinder Versie 1: Kleine Vlinder wil niet slapen en gaat naar buiten. Buiten is het gevaarlijk, zegt moeder. Moeder Vlinder gaat ook naar buiten. Ze wordt door alle dieren aangevallen. Ze komt helemaal onder het zand terecht. Het nest van Grote en Kleine Vlinder

Kleine Vlinder gaat naar buiten. Ze wordt bang en Versie 2: Kleine Vlinder gaat naar buiten. Ze wordt bang en gaat snel het huis weer in. Ze maakt het huis dicht met stof en knijpers. Dan komt moeder naar buiten. Ze valt alle dieren aan. Die komen allemaal onder het zand terecht. Moeder Vlinder en Kleine Vlinder gaan binnen eten en drinken. Het huis wordt weer goed dichtgemaakt, met knijpers. De dieren rond het vlindernest

“Een kind heeft honderd talen.. we pakken er 99 af...” Loris Malaguzzi Doordat we niet luisteren naar al die talen en hun symbolen niet kunnen duiden, verdwijnen ze... - verhalen - beeldende taal - speltaal

Spel in de gevarenzone? Spel is van levensbelang, maar het kind doet het voor de lol Spel heeft doel in zichzelf. Het kind stelt zijn eigen doelen. Het spelende kind heeft de vrijheid volgens zijn eigen criteria te handelen In het spel telt alleen de planning van het kind zelf Onderwijs moet doelgericht / opbrengstgericht Kinderen worden beoordeeld: ‘goed zo’, ‘nee dit moet zo’.. Onderwijs moet gepland worden

Rol van opvoeders bij het spel Het spel serieus nemen Begeleiding bieden, binnen of buiten het spel Zelf ook rollen aannemen/meespelen Ruimte bieden voor zelfgekozen activiteiten Spelthema’s aanreiken Spelthema’s die kinderen aanreiken oppakken Bemiddelen bij het samenspelen

Spelvoorwaarden Voldoende speeltijd en voldoende ruimte bieden Materialen bieden voor groot en klein rollenspel Kinderen moeten zich veilig voelen!

Het Toverbos Leert opvoeders luisteren naar de verhalen van kinderen Leert kinderen hun eigen speltaal te ontwikkelen Heel veel succes met Toverbos!! Helma Brouwers: wmtbrouw@dds.nl