Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Stefan van Seters Projectmanager NV REWIN
Hoe ontstond dit initiatief ?
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
VMBO in Beweging Nootdorp, 9 november 2011 Annemieke Maat.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
HoekscheWaardDuurzaam
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Portefeuillehoudersoverleg Wonen 10 november 2010 Cees Stoppelenburg Huisvesting Tijdelijke arbeidsmigranten.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
Kleinschalige Bedrijfshuisvesting; Hoe pakken we het aan? Deskundigenbijeenkomst 3 februari 2008 Martin Hessels & Erwin Ketelaar.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Planstudie Uitbreiding Sluis Eefde
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Informatiebijeenkomst Duurzame Buitenverlichting op Hoendiep Donderdag 24 november 2011 Hanze Plaza Hoendiep.
Beter Benutten-aanpak
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Uitvoeringsplan september 2012.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
een nieuwe LEADER periode
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
Welkom Participantenvergadering 9 mei en 23 mei 2012.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Van marktplaats naar MaaS
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Nationale Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012

Inhoud De Verkeersonderneming Beter Benutten gebieden werkwijze benadering werkgevers benadering klanten benadering markt lopende projecten

De Verkeersonderneming Slim Bereikbaar Jaarplan VO 2010, dec ‘09 Plan van aanpak, feb ‘10 20% spitsreductie = 5.000 vtg, door: gebiedsaanpak werkgevers SpitsScoren / Scooterregeling spitsreductie Vrachtverkeer contractorsaanpak Betrouwbaarheid: 38-95 norm 5% spitsreductie = 2.060 vtg, door: - gebiedsaanpak werkgevers

VO: Facts & figures Opgericht 2008 Samenwerking Rijkswaterstaat, gemeente en stadsregio Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam Sinds 2012 uitvoeringspartner programma Beter Benutten/I&M Bestrijkt de regio Groot Rotterdam met uitlopers naar Delft, Gouda en Drechtsteden Opgave: in 2014 16.000 voertuigen uit de spitsen op knelpunten A13/A20/A16/A15, Algera-corridor en het onderliggend wegennet 170 miljoen euro, waarvan 70 miljoen vraagbeïnvloeding Aanpak gericht op aanbod, gebruik en vraag Gebiedsgericht in samenwerking met lokale spelers (communities, ondernemers, inwoners en hun belangenbehartigers) 4

De Verkeersonderneming Partners Werkwijze Werkpakket

Beter Benutten programma Gezamenlijke aanpak door rijk, regionale overheden en bedrijfsleven. 3 onderdelen maatregelenpakket Rotterdam: - Beïnvloeding van de vraag naar infrastructuur - Verbetering van het aanbod aan infrastructuur - Optimalisatie van het gebruik van de infrastructuur Bestuurlijk trio: - minister Schultz van Haegen - portefeuillehouder Jeannette Baljeu - directievoorzitter Rabobank Rotterdam, Coert Beerman Goede bereikbaarheid in de Rotterdamse regio is van levensbelang voor de economie. De wegen in de Rotterdamse regio, de A20, A15, A13 en A16 staan echter hoog genoteerd in de nationale file top 50. Zo rijden er op de belangrijkste verkeersaders in deze regio in iedere spits duizenden auto’s te veel, waardoor vertragingen en opstoppingen ontstaan. Het aantal voertuigverliesuren in onze regio bedraagt jaarlijks ongeveer 2,8 miljoen. Omgerekend is dat € 42,5 mln. aan maatschappelijke kosten. Het bestuurlijk trio ziet toe op de implementatie van het Beter Benuttenpakket in Rotterdam.

Activiteiten vanaf start Beter Benutten Sinds 24 maart: Doorzetten lopende programma Werk “buiten” Opstellen plannen van aanpak tbv bestuurlijk Trio 1 juli Monitoring en evaluatie voortgang tbv rapportage najaar 2012 Resultatenkrant

Gebieden

Werkwijze Vraagbeïnvloeding Marktwerking Spitsmijdingen op knelpunten

Benadering werkgevers In Haven en stad ca 100 werkgeversbetrokken met ca 100.000 werknemers

stap 1: samen op zoek naar het probleem stap 2: communities bouwen Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem stap 2: communities bouwen stap 3: samen oplossingen bedenken https://www.google.nl/maps/ms?msid=205556994408548802059.0004c967a6be46bef04da&msa=0&ll=51.940667,4.590225&spn=0.114503,0.263672

Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem

Benadering klanten stap 2: communities bouwen, op basis van: gedeeld probleembesef gedeelde urgentie niet denken voor de klant, maar denken met de klant

“op dinsdag en donderdag met de auto en de rest van de week NIET” Benadering klanten stap 3: oplossingen bedenken “op dinsdag en donderdag met de auto en de rest van de week NIET” “te land, ter zee en… door de lucht!” “gewoon dichtlassen” “reserveer vooraf een plekje in de spits”

Benadering klanten “Iedereen doneert € 10,- voor een nieuwe brug!” “beloon carpool met gratis tank benzine!” “keukenboer start Flexkantoor!” “oneven nummers beginnen een uur eerder… met alles!” “verkleed bus als metro!” “fietsenmakers leuren met onze e-bike en scooterregeling!”

(‘het ene voor het andere’) (stap 4:) Benadering markt Private bestedingen Woon-werk Zakelijk Publieke bestedingen Aanleg, B&O wegen Aanleg, B&O spoor € € 1,2 mld € 1 mld Zonder: Parkeerkosten Kantoorruimte € 1,38 per liter Zonder: A4 MD / NWO A15 MaVa A13/16 x3 MIRT 2007 Quid pro quo (‘het ene voor het andere’) Bron: Montefeltro 2010

Kader Business Development Benadering markt Leerpunten projecten 2011/2012 markt aanbieders mobiliteitsdiensten onderontwikkeld markt afnemers mobiliteitsdiensten is ook onderontwikkeld overheidsfinanciering neemt af  van publiek naar privaat behoefte aan een neutrale intermediair tussen vragers en aanbieders van mobiliteitsdiensten  zonder aanjager komt geen van beide partijen in beweging Kader Business Development

Benadering markt Spelregels: We kennen de behoefte in de gebieden. Er volgt een aanbesteding op basis van gebieden en percelen. Resultaat: prestatieverplichting aan spitsmijdingen Bewijslast ‘van spitsrijder naar spitsmijder’ ligt bij dienstverlener Project kent pilotfase van max. 6 maanden en definitieve fase van 3 jaar Een project moet in principe: continueerbaar zijn (sluitende businesscase) opschaalbaar zijn (binnen het initiatief) overdraagbaar zijn (buiten oorspronkelijke initiatief) Publieke bijdrage stopt uiterlijk eind 2014, dan sluitende business case Verhouding publiek-privaat over de hele periode minimaal 50-50%

Lopende projecten (1) Vervoercombinatie Brienenoord Anders omgaan met de leaseauto

Lopende projecten (2) Spitsmijden vrachtverkeer Pendel Botlek Chauffeurs + Pendel Botlek + Contractors

Lopende projecten (3) Spitsmijden vrachtverkeer MKB Gadering E-bike en scooterregeling ‘de klant’

Lopende projecten (4) Korte afstandshuttle Botlek Carpoolstimulering ‘de klant’

Lopende projecten (3) Spitsmijden A15 ‘de klant’ 2009-2012 2013 Én: implementatie oplossingen bedrijven met overeenkomsten

Projectinitiatieven Radiuz (mobiliteitskaart) NS business card particulier Flexkantoor Urban Mobility Webportal

Klinkt goed, maar: het is pionieren, met name communities wet remmende voorsprong is risico (prestatie versus inspanning) aanbestedingsregels staan ‘lekker samen denken met de markt’ in de weg fiscaliteit staat business case voor met name afnemer (individu) in de weg