Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012
Inhoud De Verkeersonderneming Beter Benutten gebieden werkwijze benadering werkgevers benadering klanten benadering markt lopende projecten
De Verkeersonderneming Slim Bereikbaar Jaarplan VO 2010, dec ‘09 Plan van aanpak, feb ‘10 20% spitsreductie = 5.000 vtg, door: gebiedsaanpak werkgevers SpitsScoren / Scooterregeling spitsreductie Vrachtverkeer contractorsaanpak Betrouwbaarheid: 38-95 norm 5% spitsreductie = 2.060 vtg, door: - gebiedsaanpak werkgevers
VO: Facts & figures Opgericht 2008 Samenwerking Rijkswaterstaat, gemeente en stadsregio Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam Sinds 2012 uitvoeringspartner programma Beter Benutten/I&M Bestrijkt de regio Groot Rotterdam met uitlopers naar Delft, Gouda en Drechtsteden Opgave: in 2014 16.000 voertuigen uit de spitsen op knelpunten A13/A20/A16/A15, Algera-corridor en het onderliggend wegennet 170 miljoen euro, waarvan 70 miljoen vraagbeïnvloeding Aanpak gericht op aanbod, gebruik en vraag Gebiedsgericht in samenwerking met lokale spelers (communities, ondernemers, inwoners en hun belangenbehartigers) 4
De Verkeersonderneming Partners Werkwijze Werkpakket
Beter Benutten programma Gezamenlijke aanpak door rijk, regionale overheden en bedrijfsleven. 3 onderdelen maatregelenpakket Rotterdam: - Beïnvloeding van de vraag naar infrastructuur - Verbetering van het aanbod aan infrastructuur - Optimalisatie van het gebruik van de infrastructuur Bestuurlijk trio: - minister Schultz van Haegen - portefeuillehouder Jeannette Baljeu - directievoorzitter Rabobank Rotterdam, Coert Beerman Goede bereikbaarheid in de Rotterdamse regio is van levensbelang voor de economie. De wegen in de Rotterdamse regio, de A20, A15, A13 en A16 staan echter hoog genoteerd in de nationale file top 50. Zo rijden er op de belangrijkste verkeersaders in deze regio in iedere spits duizenden auto’s te veel, waardoor vertragingen en opstoppingen ontstaan. Het aantal voertuigverliesuren in onze regio bedraagt jaarlijks ongeveer 2,8 miljoen. Omgerekend is dat € 42,5 mln. aan maatschappelijke kosten. Het bestuurlijk trio ziet toe op de implementatie van het Beter Benuttenpakket in Rotterdam.
Activiteiten vanaf start Beter Benutten Sinds 24 maart: Doorzetten lopende programma Werk “buiten” Opstellen plannen van aanpak tbv bestuurlijk Trio 1 juli Monitoring en evaluatie voortgang tbv rapportage najaar 2012 Resultatenkrant
Gebieden
Werkwijze Vraagbeïnvloeding Marktwerking Spitsmijdingen op knelpunten
Benadering werkgevers In Haven en stad ca 100 werkgeversbetrokken met ca 100.000 werknemers
stap 1: samen op zoek naar het probleem stap 2: communities bouwen Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem stap 2: communities bouwen stap 3: samen oplossingen bedenken https://www.google.nl/maps/ms?msid=205556994408548802059.0004c967a6be46bef04da&msa=0&ll=51.940667,4.590225&spn=0.114503,0.263672
Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem
Benadering klanten stap 2: communities bouwen, op basis van: gedeeld probleembesef gedeelde urgentie niet denken voor de klant, maar denken met de klant
“op dinsdag en donderdag met de auto en de rest van de week NIET” Benadering klanten stap 3: oplossingen bedenken “op dinsdag en donderdag met de auto en de rest van de week NIET” “te land, ter zee en… door de lucht!” “gewoon dichtlassen” “reserveer vooraf een plekje in de spits”
Benadering klanten “Iedereen doneert € 10,- voor een nieuwe brug!” “beloon carpool met gratis tank benzine!” “keukenboer start Flexkantoor!” “oneven nummers beginnen een uur eerder… met alles!” “verkleed bus als metro!” “fietsenmakers leuren met onze e-bike en scooterregeling!”
(‘het ene voor het andere’) (stap 4:) Benadering markt Private bestedingen Woon-werk Zakelijk Publieke bestedingen Aanleg, B&O wegen Aanleg, B&O spoor € € 1,2 mld € 1 mld Zonder: Parkeerkosten Kantoorruimte € 1,38 per liter Zonder: A4 MD / NWO A15 MaVa A13/16 x3 MIRT 2007 Quid pro quo (‘het ene voor het andere’) Bron: Montefeltro 2010
Kader Business Development Benadering markt Leerpunten projecten 2011/2012 markt aanbieders mobiliteitsdiensten onderontwikkeld markt afnemers mobiliteitsdiensten is ook onderontwikkeld overheidsfinanciering neemt af van publiek naar privaat behoefte aan een neutrale intermediair tussen vragers en aanbieders van mobiliteitsdiensten zonder aanjager komt geen van beide partijen in beweging Kader Business Development
Benadering markt Spelregels: We kennen de behoefte in de gebieden. Er volgt een aanbesteding op basis van gebieden en percelen. Resultaat: prestatieverplichting aan spitsmijdingen Bewijslast ‘van spitsrijder naar spitsmijder’ ligt bij dienstverlener Project kent pilotfase van max. 6 maanden en definitieve fase van 3 jaar Een project moet in principe: continueerbaar zijn (sluitende businesscase) opschaalbaar zijn (binnen het initiatief) overdraagbaar zijn (buiten oorspronkelijke initiatief) Publieke bijdrage stopt uiterlijk eind 2014, dan sluitende business case Verhouding publiek-privaat over de hele periode minimaal 50-50%
Lopende projecten (1) Vervoercombinatie Brienenoord Anders omgaan met de leaseauto
Lopende projecten (2) Spitsmijden vrachtverkeer Pendel Botlek Chauffeurs + Pendel Botlek + Contractors
Lopende projecten (3) Spitsmijden vrachtverkeer MKB Gadering E-bike en scooterregeling ‘de klant’
Lopende projecten (4) Korte afstandshuttle Botlek Carpoolstimulering ‘de klant’
Lopende projecten (3) Spitsmijden A15 ‘de klant’ 2009-2012 2013 Én: implementatie oplossingen bedrijven met overeenkomsten
Projectinitiatieven Radiuz (mobiliteitskaart) NS business card particulier Flexkantoor Urban Mobility Webportal
Klinkt goed, maar: het is pionieren, met name communities wet remmende voorsprong is risico (prestatie versus inspanning) aanbestedingsregels staan ‘lekker samen denken met de markt’ in de weg fiscaliteit staat business case voor met name afnemer (individu) in de weg