ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk
Even Voorstellen Wilmer de Jong – Docent – ICT coördinator – Maarten van Rossem Innoweb
Kan een OLC zonder ICT Ja natuurlijk wel. – OLC geeft “vrijheid van leren” – Ook uit een boek kun je leren Natuurlijk niet – ICT is te nauw verbonden met de lesstof – Biedt flexibiliteit – Vergroot je wereld
Organisatie De Ict afdeling (de weg) De docent (het verkeersbord) De software (de auto) De leerling (de bestuurder)
Boeken – internet Boeken blijven Internet is een welkome / noodzakelijke aanvulling ELO
Uitdagingen ICT moet geen doel op zich worden Voldoende variatie Juiste hoeveelheid aandacht
En wij dan Bijblijven De leerling is de “digital native” wij (nog) niet JIC programma van Kennisnet Help de collega Innoweb
Het OLC spreekt een woordje mee Denk eens aan taal onderwijs Gebruik TTS voor moderne talen Diverse methodes ondersteunen gesproken tekst
De Meerwaarde In OLC meer computers per leerling Multimedia ondersteuning (spraak, video) Op eigen niveau werken Directe “persoonlijke” feedback Tijd en plaats onafhankelijk werken Simulatie
Mogelijkheden Ondersteuning per vak m.b.v de vaksoftware Extra leerhulp (Muiswerk, hoofdwerk etc.) Projecten (werkstukken, boekjes, website) Webquests ICT opdrachten Audioboek (Nederlands, vreemde talen) Instructie (scherm)filmpjes (Youtube en……)
Uitdagende opdrachten ICT biedt uitdagende opdrachten Combinaties van ICT met: – NE – NaSK – GS – meer
In onze praktijk Software op het netwerk De MVR werkruimte – Opdrachten – Feedback – Webhulp Projecten (Keuzeproject, Arnhem-project) RT op taakkaart voor iedereen
De MvR werkruimte Een ELO op maat Inleveren Nakijken Feedback Webhulp
Vragen