Ouders en Kinderen Centraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Leiderschap bij verandering
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Margreet de Ruiter stafverpleegkundige JGZ 0 – 19
Moeders Informeren Moeders
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Edukans 4 april 2017.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Professionaliteitsontwikkeling
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Begeleidingsplannen GGZ
John P. Kotter Harvard Business School
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg nieuwe stijl.
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Informatiebijeenkomst
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
SAmenwerken aan VEiligheid
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Dossier Empowerment.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Experimenten Ambulante Jeugdzorg zonder indicatie Nijmegen en regio Noord-Veluwe Doel Doelgroep Afsprakenkader Werkwijze Overeenkomsten en verschillen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Resultaatgericht Samenwerken
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Ouders en Kinderen Centraal Welkom Voorstellen: Marina van der Wal Marcel Durand Wat gaan we doen de komende 70 minuten?

Programma Doelgroep Project Ouders en Kinderen Centraal Discussie in groepen Terugkoppeling Handreiking Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Dat is dus de bonte verzameling van ouders en kinderen waarmee de JGZ te maken heeft. Hoe kunnen we vanuit de JGZ die ouders en kinderen nu centraal stellen?

Ouders en kinderen Centraal Wat is dat nou eigenlijk? Welke kreten komen er bij jullie naar boven? Wanneer je praat over dat onderwerp, dan komen er vaak heel wat kreten naar boven. Hebben jullie dat ook? Roep eens wat. Noem je naam en jouw functie! Hier het gooi- en smijtwerk !? Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Ouders en Kinderen Centraal Versterken eigen kracht Veranderende behoefte Eigen verantwoordelijkheid Eigen mening Participatie Empowerment We hebben er ook een paar verzameld, die allemaal met het onderwerp te maken hebben. Empowerment is daarbij een belangrijke term en die term wordt in deze context als volgt omschreven. Veranderende werkwijze Klantgericht werken Bejegening Ouders en Kinderen Centraal 15 december 2012

Empowerment Proces waarin ouders ervaren dat zij invloed hebben op besluiten en acties, die de gezondheid en het welbevinden van hun kind(eren) aangaan Stimuleren van initiatief nemen, verantwoordelijkheid kunnen dragen, regie kunnen nemen, gevoel controle te hebben over situaties Als ouders die ervaring (1) hebben en dat gevoel (2) hebben, is de kans erg groot dat zij in hun eigen kracht zitten en veel problemen aankunnen. Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Doel project Antwoord op de vragen: Versterken van de eigen kracht van ouders, hoe doe je dat? Wat is er nodig voor een professional en in een JGZ organisatie om ouders ook te kunnen versterken in hun eigen kracht. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, vandaar dat wij in dit project op zoek zijn gegaan naar antwoord op deze vragen; Wat betekent dat nou voor jou als professional en hoe kun je dat organiseren en borgen in een JGZ-organisatie. Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Aanpak Inventarisatie Out of the Box bijeenkomsten Opstellen handreiking Initiëren pilotgebieden We hebben daarin een aantal stappen gezet: We zijn op zoek gegaan naar initiatieven, waarin het elementen uit ouders centraal een belangrijke rol in de aanpak hebben gespeeld. We zijn met JGZ-professionals en vertegenwoordigers van ouderorganisaties om tafel gegaan en hebben met elkaar besproken wat belangrijke factoren zijn om ouders in hun eigen kracht te versterken en hoe je dit in een organisatie vorm kunt geven. Informatie over mamma weet alles (Marina) We hebben een handreiking opgesteld, met als doel om mensen te informeren, te enthousiasmeren en handvatten te geven om hieraan in de dagelijkse praktijk en in de organisatie vorm en inhoud te geven. De laatste stap die we nog willen zetten is om enkele initiatieven het label van pilot te geven en deze initiatieven te monitoren. Wat levert het nou op en hoe maken we deze initiatieven toegankelijk voor anderen Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Wat is er allemaal al? AKIB (alle kinderen in beeld), Zuidzorg, De Zorgboog KIEN, CJG Rijnmond (Rotterdam) Presentie als basishouding, Zuwe (Woerden) Dialooggerichte consultvoering, GGD Nijmegen (0-4) SPARK, Zeeland (18 maanden consult) Samen Starten, DMOP (0-4) Stevig Ouderschap, (eerste 18 maanden) Methoden: Motivational Interviewing, Oplossingsgericht werken, gesprekstechnieken van Luud Muller Even voor het goede beeld een (niet-limitatief) overzicht van de al bestaande initiatieven, die wij hebben meegenomen in het project. Zuidzorg en De Zorgboog in Zuid-oost Brabant (KIEN): Kwaliteit voor Ieder kind door Effectief en Efficiënt Noodzakelijke JGZ Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Stellingen Het is voor ouders duidelijk wat zij mogen verwachten van de JGZ. Informatie van internet en de mondigheid van ouders en jongeren maken het werk van professional lastiger. Als ik ‘ouders centraal wil stellen’ en vraaggericht wil werken, kom ik in de knel met mijn taakopdracht Een effectief sociaal netwerk is absoluut noodzakelijk voor een ‘goede’ opvoeding Weten ouders wat zij van de JGZ mogen verwachten; weten zij wat zij van een consult mogen verwachten, hoe realiseer je dat/kun je dat realiseren? Vind je dat of juist niet? Waar zit het hem dat dan in? Hoe reageer je daar in de praktijk op Je wilt ouders in een consult echt centraal stellen, maar tegelijkertijd moet je in een beperkte tijd een vragenlijst doornemen, allerlei dingen onderzoeken en mijn DDJGZ invullen. Is dat een probleem of gaat je dat gladjes af? Vind je dat of juist niet? Hoe kom, je erachter of een ouder/jongere dat heeft? Vraag je daar ook expliciet naar? Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Handreiking Inhoud Visie op ouderschap en het versterken van de eigen kracht Versterken van de eigen kracht van ouders, hoe doe je dat? Wat hebben JGZ-organisaties nodig om ouders centraal te stellen De handreiking is binnenkort klaar en kun je dan vinden op onze website www.ncj.nl Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Hoe doe je dat, versterken? Door Te luisteren Emotionele ondersteuning te geven Ouders te bevestigen in hun aanpak Aanvullende suggesties te geven stimuleren dat ouders passende, eigen oplossingen vinden. Als je je dat gerealiseerd hebt en allemaal in jouw hoofd hebt, dan ga je de praktijk in en treed je ouders tegemoet door….. Maar er zijn meer aspecten aan: volgende Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Maar nog meer: Verwachtingen managen Basishouding en bejegening Informatie voorlichting en advies op maat Inspelen op de behoefte van ouders Wat verwacht de ouder van jou en wat verwacht jij van de ouder. Het moet voor de ouder duidelijk zijn wat zij van jou en de JGZ mogen verwachten en wat het hen oplevert; wat is de meerwaarde. Maak dat duidelijk en benoem dat expliciet. Maar voor professionals onderling en buiten de JGZ is het van belang om te weten wat je doet en wat zij dus van jou mogen verwachten. Gelijkwaardig partnerschap; niet meer DE autoriteit. Behoefte aan een professional met respect voor de ervaringsdeskundigheid van de ouder; vertrouwen; niet zozeer probleemoplossend, maar competentie van ouders vergroten om vragen zelf te kunnen beantwoorden. MAAR het blijft mensenwerk, dus het gaat wel eens mis. Wees je ervan bewust. Zorg voor toegang tot informatie, zet ouders op de goede weg en noem websites; verstrek informatie op websites; stem af op de bestaande kennis bij ouders; vraag naar wat ouders zelf al te weten zijn gekomen en label dit positief. Zo laat je zien dat zij zelf verantwoordelijkheid zijn en keuzes maken en daar soms advies bij wensen Stem de zorg en ondersteuning af op de persoonlijke behoeften en specifieke situatie van de ouders. Maar stem als organisatie ook af op de doelgroep en hun behoefte in de wijk, gemeente of anderszins Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

En nog meer Motiveren, stimuleren en steunen Aandacht voor het netwerk en steun Aandacht voor en creëren van goede oudermomenten Stimuleren van een metapositie Motivatie is van groot belang. Het stellen van een opvoedingsvraag is voor veel ouders moeilijker dan een vraag op medisch gebied; zoek naar sterke punten in de thuissituatie Een effectief sociaal netwerk voor ouders is belangrijk: is er een netwerk en zijn de taken goed verdeeld Aandacht geven aan wat goed gaat. Vaak in schril contrast met focus op vragenlijsten en intakes Van ouders wordt verwacht dat ze zelf actief en in staat zijn om te reflecteren wat ze wel en niet kunnen en willen doen; mentaliseren gaat verder: begrijpen dat gedrag wordt aangestuurd door eigen gedachten en gevoelens: Inzicht in hun eigen situatie, gewoontes en rollen; kennis over de ontwikkeling van kinderen; consequenties inzien van gedrag van henzelf als ouder op de kinderen Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Wat is er nodig bij de professional Ouder is een gelijkwaardige partner Vertrouwen en besluitvaardigheid Ervaring dat acties betekenis/ effect hebben Handelen zonder waardeoordeel Ingrijpen en handelen als de ontwikkeling/veiligheid van het kind in gevaar is. De professional beschouwt de ouder/ jongere als gelijkwaardige partner (samen tot kwalitatief product komen) Een professional heeft vertrouwen in eigen kunnen en durft keuzes te maken De professional handelt zonder waardeoordeel en gaat in op de vragen (behoefte) van de ouder/ jongere en focust daarbij op mogelijkheden De professional grijpt in (en handelt) als de ontwikkeling/ veiligheid van het kind in het geding is. Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Wat is er nodig in een JGZ-organisatie Onderschrijven van de visie door alle lagen in de organisatie Het mandaat aan de professional Vertrouwen en ruimte voor de professional Competentiegericht leidinggeven Ouders moeten actief betrokken worden bij de organisatie Financiering/ verantwoording moet passen bij de nieuwe visie Voorwaarden: De Raad van Bestuur, het management (alle lagen in de organisatie moeten de visie onderschrijven) De organisatie geeft de professional het mandaat en neemt de verantwoordelijkheid voor deze professional op zich Professionals moeten het vertrouwen en de ruimte krijgen Organisaties moeten meer competentiegericht leidinggeven Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Hoe doe je dat, versterken? Uitgangspunten (1): Ouders zijn kwetsbaar Ouders zijn eerstverantwoordelijk Ouders zijn ervaringsdeskundig Ouders worden begeleid, maar zijn zelf leidend Als je ouders in hun eigen kracht wil versterken, kun je dat alleen wanneer je uitgaat van een aantal uitgangspunten Kwetsbaar: ouders willen altijd het beste voor hun kind en professionals zijn ervan doordrongen dat in een professionele context praten over ouderschap, ouders kwetsbaar maakt. Eerstverantwoordelijk: voor de opvoeding en het aanpakken van mogelijke problemen. Bepalen zelf in eerste instantie welke waarden en normen zij aan hun kind willen overdragen. De professional handelt met respect voor de eigen (des)kundigheid van ouders en hun visie op opvoeden. Ervaringsdeskundig: ouders bezit diepte kennis over hun kind, de professional bezit breedte kennis t.a.v. de ontwikkeling van kinderen. Zij zijn dus afhankelijk van elkaar om samen tot een goede ondersteuning/zorg voor het kind te komen Begeleiding, maar leidend: vragen van ouders vormen het uitgangspunt; professionals sluiten bij de manier waarop ouders zelf hun situatie beleven Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Hoe doe je dat, versterken? Uitgangspunten (2): Ouders hebben eigen kracht en competenties Ouders respecteren Rechten van het Kind Ouders mogen onzeker zijn Professionals reflecteren op hun werkwijze Eigen kracht: professionals gaan uit van de eigen kracht en competenties van ouders; streeft naar een open, gelijkwaardige relatie. Professionals handelen zonder waardeoordeel, gaat in op de vragen en focust op de mogelijkheden Rechten van het Kind: veiligheid van het kind wordt in alle gevallen gerespecteerd Onzeker: het is vanzelfsprekend om vragen te hebben over het opvoeden of daar onzeker over te zijn; problemen in de opvoeding zijn normaal; steun daarbij is universeel en hoort bij het ouderschap Reflectie: professionals reflecteren regelmatig op de mate waarin zij gericht zijn op empowerment en het centraal stellen van ouders. Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Veranderingsstadia van Kotter Urgentiebesef vestigen De leidende coalitie vormen Een visie en strategie ontwikkelen  De veranderingsvisie communiceren  Een breed draagvlak voor de verandering creëren  Korte-termijnsuccessen genereren  Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen  Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur  Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017

Vraagstellingen – Dilemma’s Wat is nodig om nieuw aangeleerd gedrag bij professionals te borgen? Hoe doe je dat? Hoe kun je ouders meer verantwoordelijkheid geven en tegelijkertijd je signaleringstaak adequaat blijven uitvoeren? Wat is daar voor nodig? Hoe en waar kun je ouders nu gebruiken (betrekken) bij de organisatie om de eigen kracht van de organisatie te versterken? Ouders en Kinderen Centraal 4 april 2017