ICT op Schepen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cloud Computing Seminar 28 juni Automatisering Systeembeheer Bekabelde netwerken Draadloze netwerken ICT beveiliging Zakelijk internet Online back-up.
Advertisements

Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Clubmiddag 16 april 2013 Ruud Vloeimans 2013 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands Cloud Computing.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Samen leren werken in de cloud
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Een korte blik op het E-depot
Mailoplossingen voor het onderwijs
Rijkswaterstaat Ben Spiering HOG Docentendag 5 november 2013
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
17 april 2008 WAB*info De digitale bron van de Nederlandse waterbodems Gaston Lamaitre Data-ICT-Dienst, Delft Uitvoerders: Atlis (hoofdaannemer), CSO (functioneel.
Rijkswaterstaat 114 april 2009 MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Resultaten Eboard Heineken Zaal.
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Goed geGISt is het halve werk!
“Specialistische” zorg
Rijkswaterstaat 114 april 2009 MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Resultaten Eboard Podium 3.
Governance van de informatievoorziening
Innovatie Radar Installatiebranche
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Utrecht, 11 juni
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Uitvoering Kaderrichtlijn Water
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Flood Information and Warning System THE RIGHT INFORMATION at the right place at the right time to take the right decisions.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Jasper Koolhaas Huub Schuurmans Marten Vijn.... en anderen.... Stichting Wireless Leiden AD 2002.
Minicollege Service Oriented Architecture
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
ROC’s kiezen voor Wageningen, 16 januari 2007.
en hoe speelt ESRI daarop in Martin Engels (Docent & Account Manager)
3D topografie voor milieumodellen Urbis / Urban Strategy.
3D Topografie bij Rijkswaterstaat Paul van Asperen (RWS-AGI) Louise de Jong (RWS-AGI) Edward Verbree (TU Delft) Jeroen van Winden (ESRI NL) GIN studiedag.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Programma van Eisen Mobiele Data Terminals (MDT)
14 april 2009 Hoogwaterbeschermings programma MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Peter Meesen Contractmanager Programmabureau HWBP Rijkswaterstaat.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Kantelen Kantel, kantelde, gekanteld Utrecht Dr. Piet Vreeswijk.
Governance van de informatievoorziening
Workshop Actueel Hoogtebestand Nederland
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Introductie Systems Engineering
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
BGT bij Rijkswaterstaat
Toekomstige veranderingen:
Ketensamenwerking Wat zijn de grootste knelpunten om integraal te kunnen werken? Waar zijn informatieproducten nodig? Welke informatie heeft je “buurman”
Kantelen Kantel, kantelde, gekanteld
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
Thema-avond Chemours en DuPont
Atlas Leefomgeving: Social Office
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
bij kwaliteit en outcome
Kluwer The end of Publishing
KWO in Brabant 11 december 2006 Jaap v.d. Velden.
Cloud Oplossingen Bastiaan Ludeking Consultant M
Samenwerking waterbeheerders
“Omgeving in beweging”
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Een lerende en adaptieve organisatie
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

ICT op Schepen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten mr. Sybren van Dam Data-ICT-Dienst 14 april 2009

Rijkswaterstaat De toonaangevende, publieksgerichte en duurzame uitvoeringsorganisatie van de overheid! Onze dienst werkt mee aan de verankering van de vier pijlers van Rijkswaterstaat. 2 ICT op Schepen 14 april 2009 2

De Data-ICT-Dienst Als professionals regisseren en faciliteren wij de realisatie, instandhouding en ontwikkeling van de informatievoorziening voor Rijkswaterstaat. Dat zien wij als onze missie. Wij vormen met onze 700 professionals één van de Landelijk Diensten van Rijkswaterstaat. 3 ICT op Schepen 14 april 2009

Beleid: geel op het water Taken uitgangspunt Risico bepaalt aanwezigheid Alle wettelijke taken gelijktijdig vanaf 1 vaartuig 7 x 24 H 1 keer zien / 2 dagen Incidenteel in de nacht M 1-2 keer zien / week Elk schip is ingericht om de wettelijke taken uit te voeren. Sommige schepen (Meetschepen en Betonners) hebben extra middelen aan boord om ook deze taken uit te voeren. Afhankelijk van de bemanning kunnen de taken worden uitgevoerd (Meetleider; Mobile verkeersleider; BOA) L Uniformering processen (UPP) Publieksgericht werken! ICT op Schepen 14 april 2009

Schepen van Rijkswaterstaat Kerndoelen: Veilig werken Snel werken Duurzaam werken Te realiseren door middel van de volgende activiteiten: Vaarweg markeren Patrouilleren Meten Vanuit de kerndoelen van RWS zijn de volgende kerndoelen voor de RWS-schepen gedefinieerd. Toe te spitsen op drie punten Vanuit RWS zijn er 3 hoofd taken gedefinieerd. De schepen worden voorzien van de juiste middelen om deze hoofdtaken uit te kunnen voeren. ICT op Schepen 14 april 2009

UMTS KA: Scheeps- Applicaties: Vaarplan Update Vaarplan Reis Reis Mail Intranet Internet Office Scheeps- Applicaties: VIS+/DJ Infraweb ENC HAVIK Vaarplan Update Vaarplan Reis Reis Dynamisch Lading Shares Lading Hull/casco Hull/Casco Exchange … … Integraal Toezicht (Gevaarlijke) stoffen (Gevaarlijke) stoffen Statisch SAP Boeien Boeien Areaal Internet … Areaal Infra web … Radar AIS overlay Intranet Omgeving Radar overlay VIS+ Radar VC/VP AIS ENC-GIS Robuuste hardware Lokale data opslag Aan boord wordt op het lokale Scheeps-KA-Werkstation informatie opgeslagen in databases. Deze databases bevatten die informatie die: Relevant is voor de geografische positie van het schip Nodig is om alle wettelijke taken door het schip uit te kunnen voeren (ongeacht het type schip) Blauwe gedeelte zit op het schip Lichtblauw is reeds gerealiseerd Donkerblauw is de uitdaging Groene gedeelte is in het rekencentrum op de wal Lichtgroen is reeds gerealiseerd Donkergroen is de uitdaging UMTS (TLO -> Tunneld Locatie Ontsluiting) is de mobiele dataverbinding die op het schip robuust is ingericht. Dit is de hoeksteen van ICT op Schepen. De dekkingsgraad in NL is het issue waar de uitdaging ligt. RWS- netwerk Scheeps- netwerk QPS Meetsysteem UMTS Fase 3 Internet ICT op Schepen 14 april 2009

Uitdagingen Hoe zorgen we voor: relevante, lokaal beschikbare informatie; goede, robuuste verbinding; heldere presentatie aan de gebruiker. Op het schip moet de juiste informatie lokaal beschikbaar zijn op de Scheeps-KA-Werkstations. Deze moet geografisch relevant zijn en voldoende snel te kunnen benaderen. (databases en synchroniseren van de databases) voldoende capaciteit qua bandbreedte en bereik om de benodigde relevante (gegeven de opvraag en de plaatsbepaling van het vaartuig), dynamische en actuele informatie zonder al te veel vertraging te kunnen benaderen (Providers moeten NL zo veel als mogelijk dekkend maken) een wijze van presentatie van al deze informatie die de aandacht van de schipper zo min mogelijk bezig houdt zodat hij zich kan richten op de primaire (wettelijke) taken als eerder beschreven (What You See Is What You Get -> Wat je vanuit de brug op het water ziet (schepen + gegevens, water + diept/stroming, boeien+ligging/betekenis, ribben+onderhoud/schade etc) moet ook op het beeldscherm zichtbaar (kunnen) zijn. En wel zo dat de gebruiker zelf de informatie(laag) kan bepalen. ICT op Schepen 14 april 2009

Vragen? ICTopSchepen@rws.nl ICT op Schepen 14 april 2009