Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen Weerbewust bouwen Een onderzoek naar weerkritische activiteiten en mogelijke maatregelen Peter Hazendonk 10-06-2011 Eindcolloquium
Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Inhoud: Inleiding; Probleemverkenning; Model; Onderzoeksresultaten; Conclusies. Welkom Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Afstudeercommissie Voorzitter: Prof.ir. C.S. Kleinman; Hoofdbegeleider: ir. M.M.J. Vissers; Medebegeleider: dr. ir. E.W.Vastert. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Studieloopbaan Activiteiten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Studieloopbaan 1998-2004: CSG De Heemgaard, Apeldoorn: VWO; 2004-2007: TU/e, Bachelor Bouwkunde; 2007-heden: TU/e, Master Uitvoeringstechniek. Activiteiten 2008-2009: Bestuur CSV Ichthus Eindhoven; 2008-2009: Commissie SUPport support Ghana; 2009: Commissie Studiereis SUPport Rusland; 2010-2011: Commissie SUPport support Kameroen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Bouwen in extreme omstandigheden Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwen in extreme omstandigheden Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Nederland kent kwakkelweer Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Nederland kent kwakkelweer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verlet prognotiseren Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verlet in Nederland Werkbare dagen: 228 dagen/jaar Waarvan verlet: 42 dagen/jaar Percentage verletdagen: 19% Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Weersonafhankelijk Bouwen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Ontbreken planmatige benadering weer Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weersonafhankelijk Bouwen
Negatieve gevolgen van verlet Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Negatieve gevolgen van verlet Kosten; Vertraging op planning; Niet-optimale planning; Slechtere arbeidsomstandigheden; Slechtere kwaliteit. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Probleemstelling In de Nederlandse bouwsector wordt verlet geaccepteerd, zonder te onderzoeken of er rendabele maatregelen te nemen zijn, waardoor onnodige kosten worden gemaakt. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies KOMAT themadag: Weersonafhankelijk bouwen In kaart brengen: Weerkritische activiteiten/risico’s; Mogelijke maatregelen. Drie studenten uitgenodigd voor KOMAT themadag over weersonafhankelijk bouwen. Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Conclusies model Beperkte inhoud; Niet wetenschappelijk onderbouwd; Wel interesse vanuit bedrijven. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. Doelgroep model: Primair: werkvoorbereiders; Secundair: uitvoerders, architecten. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Onderzoeksresultaten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Onderzoeksresultaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Weerbewust bouwen Weer; Bouwen. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerbewust bouwen Weer; Bouwen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwactiviteiten STABU-codering Uitgebreide lijst bouwactiviteiten; Helder geordend; Bekend bij werkvoorbereider. 22 METSELWERK 22.00 ALGEMEEN 22.10 FUNCTIONELE OMSCHRIJVINGEN 22.21 VERWIJDEREN AFWERKINGEN 22.22 AANSLUITINGEN EN AANHELEN 22.23 INJECTEREN 22.24 REINIGEN METSELWERK 22.31 BAKSTEEN MET MORTEL 22.32 KALKZANDSTEEN MET MORTEL 22.33 BETONSTEEN MET MORTEL Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerscomponenten Vorst; Neerslag; Wind; Mist; Bliksem; Relatieve vochtigheid; Licht (afwezigheid zonlicht); UV-straling. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Weerkritische activiteiten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerkritische activiteiten Regelgeving; Bouwpraktijk. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Regelgeving CAO; UAV; Specifieke regelgeving. CAO voor de bouwnijverheid 2009-2010, Artikel 20a, lid 2. De werknemer heeft tijdens vorst bij buitenwerkzaamheden, waarbij hij direct aan de buitenlucht is blootgesteld, het zelfstandig recht zijn werkzaamheden te staken, indien sprake is van één of meer van de navolgende omstandigheden: Een gevoelstemperatuur van -6 °C of lager. Hierbij geldt niet de voorwaarde dat er sprake moet zijn van vorst; Rijwegen dan wel looppaden niet in begaanbare staat verkeren; Geen winter-/ doorwerkkleding ter beschikking is gesteld; Er een sneeuwdek op het werkobject/ de werkplek ligt dat niet met eenvoudige middelen is te verwijderen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Bouwpraktijk Arbeid; Materiaal; Materieel; Combinatie. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Vorstkritische activiteiten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Vorstkritische activiteiten Arbeid: onderkoeling; Materiaal: met name vloeistoffen; Materieel: gladheid klimmaterieel; Combinatie: bevroren ondergrond. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Neerslagkritische activiteiten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Neerslagkritische activiteiten Arbeid: discomfort; Materiaal: rot en roest; Materieel: kortsluiting; Combinatie: begaanbaarheid. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Windkritische activiteiten Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Windkritische activiteiten Arbeid: valgevaar; Materiaal: wegwaaien licht materiaal; Materieel: omwaaien; Combinatie: hijsen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Kritische grenswaarde Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kritische grenswaarde Regelgeving: harde grens; ‘Praktijkervaring’: indicatieve grens. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Kosten van verlet + Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kosten van verlet Loonkosten; Algemene bouwplaatskosten; Rentekosten; Boetebeding; ____________________________________ Verletkosten. + Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Kans overschrijden grens Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Kans overschrijden grens Weersverwachting; Weerstatistieken. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Landelijke verschillen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Landelijke verschillen Temperatuur Neerslag Wind Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Weerstations in Nederland Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Weerstations in Nederland CAO voor de bouwnijverheid 2009-2010, Artikel 20a, lid 3. De gevoelstemperatuur volgens de 10 uurmeting van het KNMI-weerstation in het postcodegebied waarin het bouwproject, waar de werknemer werkzaam is, zich bevindt, is daarbij bepalend. Een lijst met deze weerstations per postcodegebied is opgenomen in bijlage 19 van deze cao. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Stadseffect: Temperatuur; Wind; Neerslag. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Locale verschillen Hoogte: Wind; Temperatuur. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Berekening weerstatistieken Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Berekening weerstatistieken Percentage van tijd dat grens overschreden wordt: Gemiddeld; Maximaal; Minimaal. 26 weerstations; Alle weerkritische grenzen; Gegevens vanaf 1971. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Maatregelen en hulpmiddelen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Maatregelen en hulpmiddelen Maatregel = activiteit Hulpmiddel = product Maatregel Aanleggen tijdelijke bouwweg Hulpmiddel Stelconplaten / stalen rijplaten Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Beschikbare maatregelen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beschikbare maatregelen Ruim 100 maatregelen; Ruim 125 hulpmiddelen. Eventueel: geen geschikte maatregel aanwezig… Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Checklist nieuwe maatregelen Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Checklist nieuwe maatregelen Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model. Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Resultaten Veel gegevens; Niet volledig; Genoeg informatie voor model. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Ontwerp Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Processchema Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Resultaat: Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Verletverkenner Voorzet beheersmodel Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Verletverkenner Voorzet beheersmodel Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Beperkingen verletverkenner Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Beperkingen verletverkenner Gebruik weerstatistieken; Uitgangspositie: geen maatregelen; Tijd en kosten niet optellen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Doelstelling Het ontwikkelen van een model op basis waarvan onderbouwde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot het nemen van preventieve maatregelen bij onwerkbaar weer. “De verletverkenner kan een belangrijk instrument zijn voor de werkvoorbereider om in het voortraject bewust te worden van de weersinvloeden”. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten; Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Aanbevelingen Volledig programmeren; Opnemen meer weerscomponenten; Updaten kostengegevens; Aanvullen van weerstatistieken; Nieuwe knelpunten en maatregelen opnemen. Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
? Belangstelling bedrijfsleven Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Belangstelling bedrijfsleven Overleg over publicatie via Bouwend Nederland ? Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen
Bedankt voor uw aandacht! Inleiding – Probleemverkenning – Model – Onderzoeksresultaten – Conclusies Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw aandacht! Waarom Bouwkunde en UT: pragmatisch Peter Hazendonk Weerbewust bouwen