ICT-rijk leren … ? Mediawijs?. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Integraal onderwijs met ict
Onderzoekscompetenties en VOET-en
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
BattleBots The school battle.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Probleem gestuurd onderwijs
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Het Nederlandse onderwijs:
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Bestrijd een vooroordeel
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
zelfsturend portfolio-onderwijs:
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
1 Cultureel zelfportret
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Kwesties rond ict verbonden
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
OFC28 mediawijsheid les 3.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Welkom…...
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Welkom.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Lezen: doe het goed voor
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Bijeenkomst September 2015
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Coachtraining DOEN?! DAG 2
“Context-concept in je eigen lessen”
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op Innovaties
Transcript van de presentatie:

ICT-rijk leren … ? Mediawijs?

WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…

PLANNEN (NAAST DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING EN TECHNIEK UITZOEKEN) 1.APOLLO11; •LEEROMGEVING VOOR WERK (WO) VAN KINDEREN;  OMGEVING KIEZEN 2.JULES VERNE; •COÖPERATIEF WERKEN AAN WO  TABLET ALS HULP 3.PIETERSKERKHOF: •INTEGREREN MEDIAWIJSHEID/WO,  DEVICES KIEZEN 4.DE CIRKEL •.. 5.MEANDER •.. 6.DR BOS •..

NIEUWE MAATSCHAPPIJ 21 ST CENT SKILLS; … MAAK IETS … BEDENK IETS … WERK SAMEN BINNEN DIGITALE CONTEXT

Hoe = Onderzoeken Ontwerpen Publiceren WO Ict-rijke leeromgeving Wat = kerndoelen GOED ONDERWIJS: ICT-RIJK EN MEDIAWIJS DUS …

DRIE LIJNEN 1.DIDACTIEK: KOMEN TOT GOED ONDERWIJS: ICT-RIJK EN MEDIAWIJS 2.TECHNIEK EN DESKUNDIGHEID DIE DAARBIJ HOORT 3.COLLEGA’S EN VERBREDING

WAT ZIJN DE CONCRETE VRAGEN DIE LEIDEN TOT GOED ONDERWIJS: ICT-RIJK EN MEDIAWIJS •Hoe kom je tot een ‘eenheid’? In combinatie met de leerlijnen en kerndoelen/ methode? •Wat is een goede ict-rijke start? En vervolg? •Hoe kom ik tot goede onderzoeksvragen bij kinderen? •Hoe kom ik tot een goede ict-rijke presentatie? •Hoe weet ik wat ze geleerd hebben (doelen leerlijnen) ?

EN VERVOLGENS •WELKE TECHNIEK HEB IK DAARBIJ NODIG? •SOFTWARE EN HARDWARE •WELKE DESKUNDIGHEID VEREIST DAT VOOR MIJ EN DE COLLEGA’S? •EN HOE DOE IK DAT DAN?

Proces van goed onderwijs: WO - ICT-rijk en mediawijs ActiviteitTijdWat Start Introductie van het onderwerp (breed) Een les Een (kleine) Week Doelen vertellen Verkennen, motiveren, voorkennis, Lesjes geven! enthousiasmeren Onderzoeksvragen Ontwerpvoorstel Eind startweek Een / twee bijeenkomsten Vragen klusteren Kinderen kiezen, Sturen Bespreken waar ontwerp aan moet voldoen UitvoerenEen (kleine) weekFocus bepalen Grenzen, Testen, Verdiepen, Aanpassen, Regelmatig presenteren, critique, verbeteren EindpresentatieEnkele dagenAfronden, Voorbereiden presentatie Organisatie presentatie Evaluatie van het geheel Bespreken met de collega’s Bijeenkomst (per bouw)Reflectie en voorbereiden volgende cyclus

DOORLOOP WatResultaat eind vd stapICT toepassing stap11 en 2. Intro thema, verwonderen, lesgeven! Voorkennis, uitdagen, Ideeën opperen, Discussie Het thema en de begrenzing hiervan is duidelijk voor de kinderen Bubble us, MindmeisterBubble us, Mindmeister, Answergarden Filmpjes stap21.Onderzoeksvragen opzetten, groeperen 2. Opzetten van het onderzoek Onderzoeksvragen Verdeeld over (groepen) kinderen Start onderzoek, plan van aanpak Linoit, Socrative, … stap31.Leerlingen werken aan het onderzoek. 2. Ontwerpvoorstel met eisen Product specificatie, criteria passend bij onderzoek Google, wiki, blogwiki blog Wordle, stap4Vervolg Testen, bijstellen, critique, reflectie Onderzoek Doelen verfijnen id stap5Verslag Presenteren Presentatie, Lessons learned, reflectie Prezi, Glogster,Glogster Powerpoint,.. stap6Portfolio aanleggen Afstemmen met doelen Extra losse lessen Portfolio / rapportage / observatie Reflectie voorbereiden

HOE KOM JE TOT EEN THEMA, PROBLEEM, EENHEID? •INSPIRATIE: Gebruik je methode, elkaar, de kinderen •IPC Nederland, OGO, projecten KennisnetIPC Nederland •Thema heen en weer koppelen aan leerlijn en doelen

HOE KUN JE BEGINNEN? HOE PRIKKEL JE VOORKENNIS?

HOE KOM JE TOT EEN GOEDE ONDERZOEKSVRAAG (BIJ KINDEREN)

BEGIN MET VERWONDERING!

ONTWIKKEL ‘DENKTAAL’ IN DE KLAS

EEN KIST, WEBSITE OF DOOS VOOR VERWONDEREN EN VRAGEN

WAT IS VOLGENS JOU EEN GOEDE ONDERZOEKSVRAAG?

HULPLIJNEN o ‘HOE‘- VRAGEN o ‘WAT GEBEURT ER ALS’- VRAGEN o ‘STEL JE VOOR DAT’-VRAGEN o ‘IS HET ZO DAT’-VRAGEN

HOE WEET IK WAT ZE GELEERD HEBBEN (DOELEN LEERLIJNEN). •ONDERZOEK LATEN DOEN, BEGELEIDEN EN OBSERVEREN •PRESENTATIE CRITERIA •REGISTREREN, PORTFOLIO, ADMINISTRATIE. :

 Kies een eenheid? Koppel aan leerlijn (zie wiki) en doelen (taxonomie)  Bedenk een start? Probeer uit: ict-toepassing.  Bedenk hoe je kinderen organiseert rond vragenstellen, onderzoek. Didactiek, werkwijze. ICT  Maak de cyclus compleet om uit te voeren.  Probeer het zelf uit, onderling, voor collega’s …  Wat heb je /je collega nodig? ICT, didactisch repertoire  Conclusies voor techniek? Aan de slag; bereid of bedenk een cyclus voor voor jezelf en/of collega’s

TERUGKOPPELING (DIRECT TE GEBRUIKEN VOOR 26 NOVEMBER)

VOLGENDE KEER •INTRO ELLEKE •UITWISSELEN MET ICT-ONDERWIJS-SPECIALISTEN •VERDER WERKEN AAN ONZE PLANNEN

Elleke Verwaijen EN WEET JE NOG? … VRAGEN ZIJN ALTIJD WELKOM!