Impulse 3.0 Een nieuwe route naar de oude doelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
OUDERINFORMATIEAVOND
De historie & de toekomst
Presentatie Procedure naar het VO
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Informatieavond.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Presentatie schoolsysteem
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
Welkom bij de Mavo- Havo afdeling
Opleidingsmogelijkheden
De profielkeuze 31 oktober 2012
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Nieuw Nederlands 4e editie
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
3 vwo-gymnasium OUDERAVOND 15 september 2015 WELKOM.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
 Om te bepalen of een leerling bij de eindtoets de reguliere toets maakt of de niveautoets (zelfde toets andere vraagstelling)  Verplicht voor kinderen.
Pakkketkeuze 3e klas havo
De nieuwe onderbouw.
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
informatie avond groep 7 en 8 En nu?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Informatie voor ouders groep 8 over:
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatie voor ouders groep 8 over:
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Informatie voor ouders groep 8 over:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Impulse 3.0 Een nieuwe route naar de oude doelen

VMBO- T, Havo en VWO Samen leven, Samen leren - Samen bepalen we hoe we met elkaar willen omgaan. - Basis van gelijkwaardigheid. -We leren in de breedste zin van het woord. Eigen leerproces - Ontwikkelen van competenties en talenten - De leerling bepaalt samen met zijn coach zijn eigen route -Leerlingen maken een individueel leerplan !mpulse in de Maatschappij -Leerlingen worden uitgedaagd om ervaring en kennis op te doen in de samenleving. -We halen de maatschappij in de school. (workshops, gastcolleges, presentaties) -extern deskundigen in de rol van beoordelaar Ouders Leerlingen!mpulse

!mpulse 1.0 • !mpulse was “samen op weg op een bijzondere expeditie” • Onderbouw succesvol, natuurlijk leren en bijleren, maar kinderen in een hele bijzondere stand waar je als school en als ouder trots op bent. • Bovenbouw te optimistisch ingeschat • Problemen werden zichtbaar in

1.0: oplossingen • Bovenbouw de rest van dat jaar in ruimtes van de Dyk, daarna “structureel” ondergebracht bij regulier onderwijs Montessori • Personeelsbestand aangepast • Financiën op orde • Onderbouw moest weer op kracht komen op Archipelweg • Daarna verhuizing voorzien naar Montessori

!mpulse 2.0 • Twijfel bij team over toekomst op Montessori: verhuisplannen uitgesteld, onderzoek ingesteld. • Voorziene onderbouw T1+2, HV1+2+3 – financieel niet haalbaar, – banen worden te klein. • In Zelfstandige onderbouw T 1 t/m 4, HV 1+2+3, weer op kracht gekomen • Dit scenario wel levensvatbaar, maar kwetsbaar

!mpulse 2.0 wenselijk? • Symbiose vorm in bovenbouw niet ideaal – grote cultuurverschillen • “rouw” bij leerlingen • Negatieve beelden over kwaliteit bij M-docenten – Negatieve beelden bij ll over kwaliteit !mpulse – Niet bevestigd door examenresultaten! – Uitslag onderzoek: was elders niet anders gegaan. Het kan wel verbeteren door gewenning en beter anticiperen, maar onwenselijk moment in schoolcarrière voor overstap cultuur • Ons antwoord: niet wenselijk!

!mpulse 3.0 • Hoe dan wel? • De expeditie gaat verder, – Soms neem je de verkeerde afslag – Moet je weer terug – Maar je blijft erop broeden – Heel PJ vindt !mpulse de moeite waard – En dan toch: een nieuwe route • Niet vervallen in oude fout: te grote beloftes

!mpulse 3.0 THV van begin tot eind De nieuwe route moet aan de volgende eisen voldoen: • kwaliteit: voor !mpulse geborgd en voor andere PJ-scholen een impuls • behoud !mpulse cultuur in een doorlopende leer en ontwikkelweg • betaalbaar en uitvoerbaar in werk- en leefbare banen

!mpulse 3.0 De sleutel van de oplossing vonden we doordat iemand helemaal buiten ons om de vraag stelde: “Is het wel zo logisch dat in ons onderwijs degene die begeleidt, ook altijd degene is die beoordeelt?” • Een nieuw idee, maar het past alsof het er altijd al geweest is • Het staat eigenlijk al in onze beginselen:

VMBO- T, Havo en VWO Samen leven, Samen leren - Samen bepalen we hoe we met elkaar willen omgaan. - Basis van gelijkwaardigheid. -We leren in de breedste zin van het woord. Eigen leerproces - Ontwikkelen van competenties en talenten - De leerling bepaalt samen met zijn coach zijn eigen route -Leerlingen maken een individueel leerplan !mpulse in de Maatschappij -Leerlingen worden uitgedaagd om ervaring en kennis op te doen in de samenleving. -We halen de maatschappij in de school. (workshops, gastcolleges, presentaties) -extern deskundigen in de rol van beoordelaar Ouders Leerlingen!mpulse

Impulse 3.0: De externe deskundige structureel in ons !mpulse onderwijs: • Examinatoren: – docenten van de reguliere scholen van PJ, die goed zijn in de inhoud en het niveau van de vakken in Tweede Fase en Theoretische Leerweg, die gewend zijn dit te toetsen en te beoordelen (summatief). – leveren de leerlijn: • toegankelijk maken van ondersteuning bij vakinhoud, via ELO, videolessen cq instructiefilmpjes en planners. – overleg met vaktutor en input formatieve beoordeling – beoordelen • SE’s op de wijze waarop dat in het eigen PTA is opgenomen • Centraal Examen

!mpulse 3.0 De interne begeleiders van !mpulse: de vaktutoren en de coaches • Vaktutoren: – docenten die doordrongen zijn van de !mpulse cultuur en die de leerlingen prima kunnen begeleiden bij de inhoud van de vakken in de bovenbouw van T en Tweede Fase – Zij hebben alle aandacht voor het leerproces van de leerling en zijn samen met hen op weg naar het diploma!

kwaliteit: voor !mpulse geborgd en voor andere PJ-scholen een impuls • Voor !mpulse zelf : doorlopende leerlijn • Voor de overige scholen van PJ – Samenwerking binnen PJ – Vreemde ogen “dwingen”: de eisen aan toetsen voor externe leerlingen zijn hoog – Leren werken met formatief beoordelen – Extra stimulans voor eigen leerlijn – Inzetbaar binnen de eigen school bij ziekte of onvervulbare vacatures

In januari 2012 Definitieve GO/NO GO • We hebben gedacht en gerekend, intern in !mpulse en extern met mensen van de andere scholen van PJ: wij willen ervoor gaan! • !Raad en CMT hebben groen licht gegeven • Maar er moet nog veel worden uitgewerkt en geregeld • !mpulse 3.0 moet een goede start krijgen • Huisvesting onderdeel van PJ breed verhaal: maar eerst het “wat” en dan het “waar”!

Voor de huidige klas 1 en 2 • Dat zou dus betekenen dat uw kinderen de expeditie met ons weer kunnen aangaan tot het eind van hun schoolcarriere en niet halverwege hoeven te verkassen! • Maar eerst aan u de vraag: • Wilt u deze route met ons gaan, zoals we dat gewend zijn met !mpulse ouders? – Critical friends? – betrokken medereizigers?