Door Roel Bruintjes.  Voorstellen.  Wat kom je halen rondje  Inleidend Bijbelstuk  Wie is de ex-gedetineerde?  Wie is de helper?  Houding van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Lesprogramma Scholen over Football Maties Schoolvoetbal 28 april 2014 Beverhoeve 8 Leusden tel:
Opgewekt.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
GOD is liefde.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
De startende diaken 1 1.
Je hoofd veilig op Zijn schoot.
Gods verborgen glans.
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
doorzettingsvermogen”
Evangelie der genade Vragen :
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
Loverboys.
De Kamer van Tobias. De kamer van Tobias is een lichte, vrolijke kamer…
Goed vs Fout  Leven vs Dood
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Ludo Daems.
Het is precies 19:06.
De visie is Jezus One for all.
Psalm 25.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Godsdienst 1.
Godsdienst 1 1.
Godsdienst 1 1.
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Twee wegen Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de.
Onze Vader in de hemel.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Op de Berg van God “Ik zal je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weg haal,
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
“Geef en je zal gegeven worden.”
Aan de slag met de BETERapp
Mijn verjaardag..
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
WELKOM IN DE CHRISTUS TRIUMFATORKERK
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 6 december 2014 “De Heer antwoordde: ‘Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester die de Heer zal aanstellen.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Zingen Vers 1 'k Hef mijn ziel in vast vertrouwen
Godsdienst. Jij ben dom. Zie je schoenen eens! Welk merk?
Hoe gaat het verder na Bethel?
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Aanvaarding en tolerantie
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rauw en troosten.
Eenzaamheid Wat is het en is er iets aan te doen?.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Thema voorbereid met jongeren. Licht van de wereld U scheen in mijn duisternis, nu mag ik zien wie u bent. Liefde die maakt dat ik U wil kennen Heer’,
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lucas 10 : Er kwam een wetsleraar naar Jezus toe. Hij wilde Jezus iets verkeerds laten zeggen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om het eeuwige.
Jezus ging naar de woestijn. Hij was daar 40 dagen en 40 nachten,
Perspectief voor (ex)gedetineerden
Transcript van de presentatie:

Door Roel Bruintjes

 Voorstellen.  Wat kom je halen rondje  Inleidend Bijbelstuk  Wie is de ex-gedetineerde?  Wie is de helper?  Houding van de helper  Vragen en gesprek.  Koffie

WWie ben je? WWat is je raakvlak met deze doelgroep? WWat zou je deze avond willen meenemen? ▪O▪Onderbreek mij gerust voor vragen of opmerkingen tijdens dit praatje.

 Lucas 10: De barmhartige Samaritaan.  Inzoomen op: ▪ De man langs de weg ▪ De helper

 Hoe is de man daar gekomen?  Slechte jeugd (slechte voorbeelden) ▪ Mishandeling, verkrachting, geweld. ▪ Gebrek ontwikkeling sociale vaardigheden  Afwezigheid vader  Opgroeien op de straat  Opgegroeid in een ander land  Gewenning met geweld, drugs, mensen gebruiken  Geen rem op lusten  Gedwongen door context/moment.

 Wat is zijn status?  Alleen  Financieel uitgekleed  Tijd van gevangnisstraf gehad  Gewond door verleden  Wantrouwend naar de wereld  Getekend door strafblad  Afgezonderd van de samenleving (letterlijk langs de weg)  Wanhopig over de toekomst  Weinig motivatie tot ander gedrag (hoe?)  Vaak verslaafd aan drugs of alcohol  Soms getekend door diagnoses

 Wat heeft hij nodig?  Luisterend oor  Financiële hulp  Netwerk waar hij op kan bouwen  Kansen in de arbeidsmarkt  Positieve zingeving  Mensen die te vertrouwen zijn  Voorbeelden

 Wie helpt?  De bewogen ‘toevallige’ voorbijganger  De naaste die medelijden heeft  Degene die niet alleen kijkt en beschouwt, maar tot actie komt

 Wat doet hij?  Verzorgd de wonden  Begeleid hem terug in de samenleving: ▪ met onderdak helpen, verhaal laten doen, sociale vaardigheden bevorderen, goede relaties opbouwen, positieve zingeving stimuleren, zelfredzaamheid in de samenleving bevorderen  Blijft bij hem tijdens de nacht ( de moeilijkste tijd)  Niet perse geven aan, maar zeker wel geven om ▪ 2 denarie (genoeg voor twee dagen) : afgebakerde gepaste hulp. Verwijst hem vervolgens, wanneer hij weer verder gaat.  Hoop: ’ik kom terug en houd je in de gaten en help je zo nodig weer’.

 Bespreek 10 minuten in tweetallen wat een reden voor jou zou kunnen zijn waardoor je in de gevangenis beland (denk aan verkeerde situatie of geen rem op je lusten).   hoop dat dit bescheidenheid geeft.

 Begrip: ▪ Mensen hebben een verhaal, veroordeel niet. ▪ Overlevers: gericht op veiligheid, onderkomen, eten. Moeite om daadwerkelijk bezig te gaan met gedragsveranderingen

 Niet uit de hoogte. Naast en naasteliefde  Genadig. Mensen hebben 2/3/30/100ste kans nodig.  Denk aan verhaal van de verloren zoon voor inspiratie tot een houding.