Wiskunde en het nieuwe leren scenario5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Reflectie-portfolio beoordelen
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Hogere denkvaardigheden
‘t Schrijverke Zoetermeer
Presentatie schoolsysteem
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Een “Beter Bèta School”?
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Valsiner Rescorla Wagner Gagné Petersen Dewey Steiner Montessori Thorndike Vygotski Piaget Parkhurst
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
wiskunde in vernieuwd vmbo
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Een nieuw spel voor het RekenWeb
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rekenen en Rekenproblemen
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Scenario 5 tweedaagse ikhv novo2 Driebergen 28 en 29 november 2005.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
8 november 2012.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Aan de slag met competenties beoordelen
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Informatieavond groep 8
De kubus van CSPE succesfactoren!
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
met studievaardigheden
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Naar het voortgezet onderwijs
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Curriculumontwerp AVO
Twickel College Borne Havo/atheneum
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut

Wat willen jullie weten? Individueel: formuleer één vraag en noteer die Vergelijk met je buurvrouw/man en specificeer je vraag Even centraal inventariseren

wat gaan we doen? Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/

Nieuwe onderbouw van 300 naar 58 kerndoelen meer samenhang docententeams en leergebieden geen verplichte lessentabel experimenten met leermiddelen vernieuwing stimuleren vier scenarios

Uitspraken docenten

Het nieuwe leren..... wat is dat eigenlijk?

Opdracht formuleer een aantal (minstens 3) kenmerken van het nieuwe leren (als het lukt betrek het dan op wiskunde) vergelijk met buurman/vrouw en kies er drie inventarisatie

Nieuwe leren in VO Het ‘oude’ nieuwe leren Het nieuwe nieuwe leren montessori; dalton; middenschool; ....... Het nieuwe nieuwe leren Slash21 Unic, Vathorst, Amadeus, Corlaer, Quest, Nieuwste school, IJburg, ...... Iederwijs Het nieuwste nieuwe leren domeinen; projecten; vakintegratie; blokken; .....

Scenario 5

Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 Twee voorbeelden http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/

5 scholen Vathorst college, Amersfoort Unic, Utrecht Amadeus Lyceum, Utrecht (Leidse Rijn) Quest (Hilversum) Corlaer college (Nijkerk) Werkplaats Kees Boekeschool (Bilthoven) Nieuwste school (Tilburg)

Rol FI scholen: Vraag over vormgeving wiskunde in ‘nieuwe leren’ omgeving FI: principes RME overeind houden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/

Opdracht Wat voor concrete vragen hebben –volgens jou- de ‘nieuwe leren’ scholen over hun wiskundeonderwijs? Eerst even alleen Dan in 2-tallen Dan samen

Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 Twee voorbeelden http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/

scenario5 materiaal FI WisSci

materialen

Computerspellen

Algebraleerlijn

Thema opdrachten Vijf voor leerjaar 1/2 Bollenstructuur centrale vraag opdracht, product, eisen deelonderwerpen bronnen

Feedback

Ervaringen

Vathorst

Vathorst College Amersfoort Kunst en Cultuurschool Gestart schooljaar ‘05/’06, vwo/havo/vmbo-t Scenario 4+ elementen van nieuwe leren Per jaar 6 thema’s: historische tijdvakken

Wiskunde op Vathorst wiskunde passend bij thema’s ontworpen in samenwerking met FI vanaf klas 2 meer samenhang wiskunde-science (als het lukt)

Ontwerpproces Welke wiskunde kan je in thema’s doen? Hoe zorg je voor voldoende diepgang en oefening? Welke wiskunde kan je niet in thema’s doen?

De matrix

Methodecheck

Waar zit de wiskunde? In de themaopdracht bijv. schaaltekening van ME huis Aan de themaopdracht bijv. als keuzeonderdeel bijv. als wiskundige achtergrond bijv. in de bronnen Los van de themaopdracht (vaardighedenlijn)

Deze jaarplanning doornemen: alle elemneten: schoolthema-aantal weken-titel wiskundeopdracht verder ingaan op: relatie opdrachten met thema’s bijvoorbeeld sterk bij Gouden Eeuw en VOC opdrachten niet aanwezig bij thema Interbellum – daar zit stuk algebra soms combinatie bijv bij Belle Epoque naast Eiffel en metro ook los ‘negatieve getallen’

Vaardighedenlijn vooral algebra (methodecheck) los van thema: ‘als er ruimte is’ eigen ‘samengesteld’ materiaal ICT toets

Nog een voorbeeld T14

Praktijk voortdurend bijstellen organisatie nu: vaste lesblokken instructie- of reflectieles 2 á 3 opdrachten per periode

Aandachtspunten relatie themaopdracht (eindprestatie) en deelprestaties en wiskunde nog zwak hogere leerjaren: meer wiskunde los van thema differentiatie naar niveau beoordeling aandacht voor reflectie op wiskunde kan beter

Conclusies wiskunde in thematisch onderwijs kan samenwerken vanaf begin is van belang niet alle wiskunde in/aan thema’s hét nieuwe leren bestaat niet er zijn scholen met een duidelijke visie scholen zijn en blijven in ontwikkeling

laatste vraag Zou je op het Vathorst of een andere ‘nieuwe leren’ school solliciteren? Waarom wel? Waarom niet?