Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut
Wat willen jullie weten? Individueel: formuleer één vraag en noteer die Vergelijk met je buurvrouw/man en specificeer je vraag Even centraal inventariseren
wat gaan we doen? Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/
Nieuwe onderbouw van 300 naar 58 kerndoelen meer samenhang docententeams en leergebieden geen verplichte lessentabel experimenten met leermiddelen vernieuwing stimuleren vier scenarios
Uitspraken docenten
Het nieuwe leren..... wat is dat eigenlijk?
Opdracht formuleer een aantal (minstens 3) kenmerken van het nieuwe leren (als het lukt betrek het dan op wiskunde) vergelijk met buurman/vrouw en kies er drie inventarisatie
Nieuwe leren in VO Het ‘oude’ nieuwe leren Het nieuwe nieuwe leren montessori; dalton; middenschool; ....... Het nieuwe nieuwe leren Slash21 Unic, Vathorst, Amadeus, Corlaer, Quest, Nieuwste school, IJburg, ...... Iederwijs Het nieuwste nieuwe leren domeinen; projecten; vakintegratie; blokken; .....
Scenario 5
Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 Twee voorbeelden http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/
5 scholen Vathorst college, Amersfoort Unic, Utrecht Amadeus Lyceum, Utrecht (Leidse Rijn) Quest (Hilversum) Corlaer college (Nijkerk) Werkplaats Kees Boekeschool (Bilthoven) Nieuwste school (Tilburg)
Rol FI scholen: Vraag over vormgeving wiskunde in ‘nieuwe leren’ omgeving FI: principes RME overeind houden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/
Opdracht Wat voor concrete vragen hebben –volgens jou- de ‘nieuwe leren’ scholen over hun wiskundeonderwijs? Eerst even alleen Dan in 2-tallen Dan samen
Hoe zat het ook al weer? Het nieuwe leren Scenario 5 Twee voorbeelden http://www.onderbouwvo.nl/ Het nieuwe leren Wat is dat eigenlijk? Scenario 5 http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/Scenario5 Twee voorbeelden http://www.fi.uu.nl/nl/vo/scenario5/materiaal/
scenario5 materiaal FI WisSci
materialen
Computerspellen
Algebraleerlijn
Thema opdrachten Vijf voor leerjaar 1/2 Bollenstructuur centrale vraag opdracht, product, eisen deelonderwerpen bronnen
Feedback
Ervaringen
Vathorst
Vathorst College Amersfoort Kunst en Cultuurschool Gestart schooljaar ‘05/’06, vwo/havo/vmbo-t Scenario 4+ elementen van nieuwe leren Per jaar 6 thema’s: historische tijdvakken
Wiskunde op Vathorst wiskunde passend bij thema’s ontworpen in samenwerking met FI vanaf klas 2 meer samenhang wiskunde-science (als het lukt)
Ontwerpproces Welke wiskunde kan je in thema’s doen? Hoe zorg je voor voldoende diepgang en oefening? Welke wiskunde kan je niet in thema’s doen?
De matrix
Methodecheck
Waar zit de wiskunde? In de themaopdracht bijv. schaaltekening van ME huis Aan de themaopdracht bijv. als keuzeonderdeel bijv. als wiskundige achtergrond bijv. in de bronnen Los van de themaopdracht (vaardighedenlijn)
Deze jaarplanning doornemen: alle elemneten: schoolthema-aantal weken-titel wiskundeopdracht verder ingaan op: relatie opdrachten met thema’s bijvoorbeeld sterk bij Gouden Eeuw en VOC opdrachten niet aanwezig bij thema Interbellum – daar zit stuk algebra soms combinatie bijv bij Belle Epoque naast Eiffel en metro ook los ‘negatieve getallen’
Vaardighedenlijn vooral algebra (methodecheck) los van thema: ‘als er ruimte is’ eigen ‘samengesteld’ materiaal ICT toets
Nog een voorbeeld T14
Praktijk voortdurend bijstellen organisatie nu: vaste lesblokken instructie- of reflectieles 2 á 3 opdrachten per periode
Aandachtspunten relatie themaopdracht (eindprestatie) en deelprestaties en wiskunde nog zwak hogere leerjaren: meer wiskunde los van thema differentiatie naar niveau beoordeling aandacht voor reflectie op wiskunde kan beter
Conclusies wiskunde in thematisch onderwijs kan samenwerken vanaf begin is van belang niet alle wiskunde in/aan thema’s hét nieuwe leren bestaat niet er zijn scholen met een duidelijke visie scholen zijn en blijven in ontwikkeling
laatste vraag Zou je op het Vathorst of een andere ‘nieuwe leren’ school solliciteren? Waarom wel? Waarom niet?