welkom bij de 4e bijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Een digitaal verhaal maken
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Uiterlijke structuur aanbrengen
BattleBots The school battle.
Werkvormen als vanzelf
Hogescholen in Dialoog
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Webpagina ’ s maken ITV 10 maart Onderwerpen Ontwerp en inhoud Navigatie HTML: de basis Webpagina’s in Word.
concept en indelingsprincipe
In stappen naar de innerlijke structuur
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Korte introductie tot het principe
Aan de slag met de BETERapp
moderniseren van het curriculum.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Workshop evalueren Dcp
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Leerstijlen KOLB SJM.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Psychomotorische taxonomie
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Activeren (voor)kennis
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

welkom bij de 4e bijeenkomst programma: digitale didactiek oefening veranderkundige overweging voorbeelden van: welkom bij de 4e bijeenkomst

digitale didactiek “een ultieme waarheid bestaat niet” wat werkt en wat niet? “een ultieme waarheid bestaat niet”

onderwerpen factoren van invloed soorten activiteit navigatie en didactiek media gebruik indeling in schermen beeldscherm teksten (Hendriks) vragen als werkvorm oefening

factoren van invloed op didactiek doelgroep: cognitieve vaardigheden voorkeur in leerstijl mate van meta cognitie onderwerp: mate van beheersing mate van bekwaamheid

factoren van invloed op didactiek doelgroep: cognitieve vaardigheden (in hoeverre is de lerende in staat om te leren?) voorkeur in leerstijl (wat is de cultuur van de lerende en zijn organisatie?) mate van meta cognitie (in hoeverre is de lerende in staat zijn eigen leerproces te sturen?)

factoren van invloed op didactiek onderwerp: mate van beheersing (weten, benoemen, herkennen, begrijpen, toepassen, evalueren etc) mate van bekwaamheid (doen, uitvoeren, construeren, toepassen, samenvoegen etc in relatie tot foutmarge) in relatie met aanwezige voorkennis of aanwezige vaardigheden

absorberen doen verbinding Lees, kijk en luister oefen, experimenteer, ontdek Verbinden met eerder geleerde (verwerken) Presentaties en demo Lezen van teksten, kijken naar beelden Luister naar verhalen van … Virtuele excursie Oefenen Ontdekken Experimenteren Spelend leren Evaluatie van huidig werk Job aids Onderzoek Story telling Het (feitelijke) werk anders doen

over opknippen van informatie You can’t just “chop things up and expect them to make sense.” M. David Merrill

didactiek die werkt absorberen wat ga ik leren? waarom moet ik dat weten? hoe doorloop ik deze module? introductie hapklaar brokje, stap voor stap leg uit – beantwoord vraag – maak één punt/statement leg relatie met volgende stap leg relatie met vorige stap etc item item item geef overzicht maak weer één geheel leg onderlinge verbanden, geef samenhang (toets) leg relatie met werkpraktijk (oefenen en toepassen in praktijk) samenvatting

didactiek die werkt absorberen introductie item deeltoets item deeltoets item deeltoets samenvatting toets

didactiek die werkt absorberen en doen introductie item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets samenvatting oefening toets

didactiek die werkt absorberen, doen en verbinden introductie item deeloefening deeltoets integrale oefening eindtoets item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets samenvatting

werkzame ordening chronologisch praktisch van eenvoudig naar moeilijk van klein naar groot denk vanuit de lerende!

beeldscherm & indeling

beeldscherm & indeling

Wat is een logische (scherm) indeling? een kleine oefening..

Logische indeling

Onlogische indeling

navigatie navigatie links in scherm hoofdthema’s boven in scherm volg de logica van gebruikers navigatie links in scherm hoofdthema’s boven in scherm ‘volgende’ en ‘vorige’ knop rechtsonder stop knop rechtsboven (Windows effect)

denk in alternatieven welke symbolen kunnen onderstaande knoppen vervangen? stelling: In noodgeval mag ik de maximum snelheid overschrijden vraag: Mag ik in noodgeval de maximum snelheid overschrijden? eens oneens Ja Nee

vragen als werkvorm vragen kunnen meerdere functies in zich hebben formatief (waar sta ik nu?) summatief (beheers ik het gewenste niveau?) verwerking (begrijp ik de leerstof?)

vraag typen (mogelijkheden) waar / onwaar kies een antwoord kies meerdere antwoorden vul in matching list (maak paren) volgorde vraag (zet in juiste volgorde) verklaar (geef uitleg, beschrijf oplossing) performance (beschrijf stappen in procedure) meer weten?: https://www.questionmark.com/perception/help/nl/v4/manuals/am/concepts/ques/el/typ.htm

voorbeelden http://www.hancompetens.nl/course/

Structuur is leidend voor navigatie Navigatie komt voort uit structuur van de module een sterk lineair pad rechtvaardigt ‘next’ button onderwerp 1 onderwerp 2 onderwerp 3 onderwerp 4 [strongly recommended path through the course]

Structuur is leidend voor navigatie

Inhoud is leidend voor navigatie [Dig-and-decide activities]

scenario is leidend voor navigatie [guided research activity]

Het kruimelpad (breadcrumb) als hulpmiddel tijdens de navigatie E-learning start / Leiderschap / Functioneringsgesprek / Gespreksfasen / Feedback ontvangen 4 Voeren van een functioneringsgesprek Wat doen we met feedback? Ik vind dat u weinig belang- stelling heeft voor mijn persoonlijke situatie. Hoe reageer je op deze uitspraak? Ik negeer dit, dan is het ook weer snel over. Ik geef aan dat werk en privé strikt gescheiden moet blijven Ik vraag naar een toelichting. Ik toon begrip en introduceer het volgende gesprekspunt. Keshia

soorten media Krachtig als leer- vorm video animatie voice over geluid afbeelding muziek tekst moeilijkheid om didactisch te ontwikkelen

Three principles Ruth Clark (2002) The Multimedia Principle: Adding Graphics to Text Can Improve Learning The Contiguity Principle: Placing Text Near Graphics Improves Learning The Modality Principle: Explaining Graphics with Audio Improves Learning

de zes principes Richard Mayer (creëer effectieve e-learning) the multimedia principle the contiguity principle the modality principle the redundancy principle the coherence principle the personalization principle

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the multimedia principle het toevoegen van afbeeldingen bij tekst vergroot het leren

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the contiguity principle geplaatste tekst dichtbij een afbeeldingen vergroot het leren

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the modality principle het uitleggen/toelichten van afbeeldingen door audio vergroot het leren

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the redundancy principle het uitleggen/toelichten van afbeeldingen door audio en daarbij tekst bevorderd het leren niet (overbodig en storend)

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the coherence principle gebruik geen tekst, geluid en visuele aspecten tegelijkertijd als er geen samenhang is (doseer, geen Las Vegas, meer is niet altijd beter)

de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the personalization principle een (gesproken) toelichting door een ‘agent’ of ‘helper’ vergroot het leren

een voorbeeld van TinQwise http://durfhettedoen.sense.info/#/introductie voorbeelden van vormgeving door TinQwise http://www.tinqwise.nl/werk#11 voorbeelden van Bright Alley http://www.brightalley.nl/brightalleyweb/#url=Onl ine_leren/Serious games.aspx

Beeldscherm en lezen

Beeldscherm lezen enkele feiten; beeldscherm leest minder prettig dan papier (er is wel een sterke kanteling in doelgroepen) beeldschem lezers; zijn ongeduldig, lezen scannend, zijn visueel ingesteld, willen weten waar ze zijn, willen interactiviteit. bron: schrijven voor het beeldscherm, Willem Hendrikx

Mnstr Prsdnt Rtt Beeldscherm lezers zijn gelukkig niet zo kritisch tijdens het lezen… Mnstr Prsdnt Rtt

Beeldscherm lezers lezen teksten toch wel… kuntuweleenbeetjeinspiratie gebruikenbijhetbedenken vandejuistetekstopuwbeeldscherm?hieronderhebbenwijeen aantalvoorbeeldenopeenrij gezetomuopwegtehelpen..

tenzij de lezer in de war raakt geel blauw rood groen zwart wit xxxx

get the picture

get the picture

get the picture

get the picture

schrijven voor het beeldscherm hanteer topische zinnen (kern zin) Een topische zin bevat altijd een uitspraak over het onderwerp Het eten van groente hoort bij een gezonde leefstijl Bij het coachen is luisteren belangrijker dan praten Oudere medewerkers hebben een lager ziekteverzuim handige link: http://www.josvdlans.nl/journalist/lezingen/2005-04%20SCHRIJFCOLLEGE%20TILBURG.pdf

voorbeelden van nu.nl (nieuws)

werk in informatie lagen

werk in informatie lagen

werk in informatie lagen

tijd voor een oefening situatie: medewerkers van een klant balie in een ziekenhuis maken afspraken met patiënten deze medewerkers moeten leren meer open vragen te stellen i.p.v. gesloten vragen

voorbeeld van een gesprek Medewerker: goedemorgen, komt u voor een consult? bij dokter Janssen? Kunt u volgende week? kunt op maandagmiddag? Patiënt: nee, ik wil graag een afspraak maken nee, bij dokter de Vries nee, ik moet over 6 weken terugkomen nee, wel op woensdag en donderdag

leerdoelen de medewerker kan het verschil tussen een open vraag en gesloten vraag benoemen de medewerker kan uitleggen waarom open vragen effectiever zijn in contact met patiënten de medewerker kan open vragen stellen aan patiënten

opdracht: werk een digitale werkvorm uit denk aan: oriëntatie op het onderwerp (waar gaat het over, wat ga ik leren?) presentatie van de inhoud (inzicht, samenhang, feitelijke inhoud, hoe toe te passen) oefenen met de leerstof (aan de slag met de inhoud, verwerven en verwerken) evalueren van het geleerde (kan ik het? heb ik effectief geleerd?)

werkwijze bedenk wat werkt werk als groep je idee uit presenteer je oplossing

samengevat er is geen ultieme waarheid didactiek komt voort uit: doelgroep leerdoelen Randvoorwaarden (beschikbare mogelijkheden in leerinterventies, hoeveelheid tijd & €uro’s)

10 werkzame tips Zorg voor interactiviteit Beperk hoeveelheid tekst (werk in lagen) Gebruik informele schrijfstijl Plaats inhoud altijd binnen context Benut multimedia optimaal Hanteer toetsende vragen Wees consequent in (soort en vorm v.d.) uitleg Look & feel past bij onderwerp en gebruiker Interface is logisch voor gebruiker Eenduidige navigatie (& kruimelpad)

bron voorbeelden via site: www.horton.com/eld William Horton, E-learning by design 2012 Pfeiffer ISBN: 978-0-470-90002-4 voorbeelden via site: www.horton.com/eld