welkom bij de 4e bijeenkomst programma: digitale didactiek oefening veranderkundige overweging voorbeelden van: welkom bij de 4e bijeenkomst
digitale didactiek “een ultieme waarheid bestaat niet” wat werkt en wat niet? “een ultieme waarheid bestaat niet”
onderwerpen factoren van invloed soorten activiteit navigatie en didactiek media gebruik indeling in schermen beeldscherm teksten (Hendriks) vragen als werkvorm oefening
factoren van invloed op didactiek doelgroep: cognitieve vaardigheden voorkeur in leerstijl mate van meta cognitie onderwerp: mate van beheersing mate van bekwaamheid
factoren van invloed op didactiek doelgroep: cognitieve vaardigheden (in hoeverre is de lerende in staat om te leren?) voorkeur in leerstijl (wat is de cultuur van de lerende en zijn organisatie?) mate van meta cognitie (in hoeverre is de lerende in staat zijn eigen leerproces te sturen?)
factoren van invloed op didactiek onderwerp: mate van beheersing (weten, benoemen, herkennen, begrijpen, toepassen, evalueren etc) mate van bekwaamheid (doen, uitvoeren, construeren, toepassen, samenvoegen etc in relatie tot foutmarge) in relatie met aanwezige voorkennis of aanwezige vaardigheden
absorberen doen verbinding Lees, kijk en luister oefen, experimenteer, ontdek Verbinden met eerder geleerde (verwerken) Presentaties en demo Lezen van teksten, kijken naar beelden Luister naar verhalen van … Virtuele excursie Oefenen Ontdekken Experimenteren Spelend leren Evaluatie van huidig werk Job aids Onderzoek Story telling Het (feitelijke) werk anders doen
over opknippen van informatie You can’t just “chop things up and expect them to make sense.” M. David Merrill
didactiek die werkt absorberen wat ga ik leren? waarom moet ik dat weten? hoe doorloop ik deze module? introductie hapklaar brokje, stap voor stap leg uit – beantwoord vraag – maak één punt/statement leg relatie met volgende stap leg relatie met vorige stap etc item item item geef overzicht maak weer één geheel leg onderlinge verbanden, geef samenhang (toets) leg relatie met werkpraktijk (oefenen en toepassen in praktijk) samenvatting
didactiek die werkt absorberen introductie item deeltoets item deeltoets item deeltoets samenvatting toets
didactiek die werkt absorberen en doen introductie item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets samenvatting oefening toets
didactiek die werkt absorberen, doen en verbinden introductie item deeloefening deeltoets integrale oefening eindtoets item deeloefening deeltoets item deeloefening deeltoets samenvatting
werkzame ordening chronologisch praktisch van eenvoudig naar moeilijk van klein naar groot denk vanuit de lerende!
beeldscherm & indeling
beeldscherm & indeling
Wat is een logische (scherm) indeling? een kleine oefening..
Logische indeling
Onlogische indeling
navigatie navigatie links in scherm hoofdthema’s boven in scherm volg de logica van gebruikers navigatie links in scherm hoofdthema’s boven in scherm ‘volgende’ en ‘vorige’ knop rechtsonder stop knop rechtsboven (Windows effect)
denk in alternatieven welke symbolen kunnen onderstaande knoppen vervangen? stelling: In noodgeval mag ik de maximum snelheid overschrijden vraag: Mag ik in noodgeval de maximum snelheid overschrijden? eens oneens Ja Nee
vragen als werkvorm vragen kunnen meerdere functies in zich hebben formatief (waar sta ik nu?) summatief (beheers ik het gewenste niveau?) verwerking (begrijp ik de leerstof?)
vraag typen (mogelijkheden) waar / onwaar kies een antwoord kies meerdere antwoorden vul in matching list (maak paren) volgorde vraag (zet in juiste volgorde) verklaar (geef uitleg, beschrijf oplossing) performance (beschrijf stappen in procedure) meer weten?: https://www.questionmark.com/perception/help/nl/v4/manuals/am/concepts/ques/el/typ.htm
voorbeelden http://www.hancompetens.nl/course/
Structuur is leidend voor navigatie Navigatie komt voort uit structuur van de module een sterk lineair pad rechtvaardigt ‘next’ button onderwerp 1 onderwerp 2 onderwerp 3 onderwerp 4 [strongly recommended path through the course]
Structuur is leidend voor navigatie
Inhoud is leidend voor navigatie [Dig-and-decide activities]
scenario is leidend voor navigatie [guided research activity]
Het kruimelpad (breadcrumb) als hulpmiddel tijdens de navigatie E-learning start / Leiderschap / Functioneringsgesprek / Gespreksfasen / Feedback ontvangen 4 Voeren van een functioneringsgesprek Wat doen we met feedback? Ik vind dat u weinig belang- stelling heeft voor mijn persoonlijke situatie. Hoe reageer je op deze uitspraak? Ik negeer dit, dan is het ook weer snel over. Ik geef aan dat werk en privé strikt gescheiden moet blijven Ik vraag naar een toelichting. Ik toon begrip en introduceer het volgende gesprekspunt. Keshia
soorten media Krachtig als leer- vorm video animatie voice over geluid afbeelding muziek tekst moeilijkheid om didactisch te ontwikkelen
Three principles Ruth Clark (2002) The Multimedia Principle: Adding Graphics to Text Can Improve Learning The Contiguity Principle: Placing Text Near Graphics Improves Learning The Modality Principle: Explaining Graphics with Audio Improves Learning
de zes principes Richard Mayer (creëer effectieve e-learning) the multimedia principle the contiguity principle the modality principle the redundancy principle the coherence principle the personalization principle
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the multimedia principle het toevoegen van afbeeldingen bij tekst vergroot het leren
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the contiguity principle geplaatste tekst dichtbij een afbeeldingen vergroot het leren
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the modality principle het uitleggen/toelichten van afbeeldingen door audio vergroot het leren
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the redundancy principle het uitleggen/toelichten van afbeeldingen door audio en daarbij tekst bevorderd het leren niet (overbodig en storend)
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the coherence principle gebruik geen tekst, geluid en visuele aspecten tegelijkertijd als er geen samenhang is (doseer, geen Las Vegas, meer is niet altijd beter)
de zes principes van R. Mayer (creëer effectieve e-learning) the personalization principle een (gesproken) toelichting door een ‘agent’ of ‘helper’ vergroot het leren
een voorbeeld van TinQwise http://durfhettedoen.sense.info/#/introductie voorbeelden van vormgeving door TinQwise http://www.tinqwise.nl/werk#11 voorbeelden van Bright Alley http://www.brightalley.nl/brightalleyweb/#url=Onl ine_leren/Serious games.aspx
Beeldscherm en lezen
Beeldscherm lezen enkele feiten; beeldscherm leest minder prettig dan papier (er is wel een sterke kanteling in doelgroepen) beeldschem lezers; zijn ongeduldig, lezen scannend, zijn visueel ingesteld, willen weten waar ze zijn, willen interactiviteit. bron: schrijven voor het beeldscherm, Willem Hendrikx
Mnstr Prsdnt Rtt Beeldscherm lezers zijn gelukkig niet zo kritisch tijdens het lezen… Mnstr Prsdnt Rtt
Beeldscherm lezers lezen teksten toch wel… kuntuweleenbeetjeinspiratie gebruikenbijhetbedenken vandejuistetekstopuwbeeldscherm?hieronderhebbenwijeen aantalvoorbeeldenopeenrij gezetomuopwegtehelpen..
tenzij de lezer in de war raakt geel blauw rood groen zwart wit xxxx
get the picture
get the picture
get the picture
get the picture
schrijven voor het beeldscherm hanteer topische zinnen (kern zin) Een topische zin bevat altijd een uitspraak over het onderwerp Het eten van groente hoort bij een gezonde leefstijl Bij het coachen is luisteren belangrijker dan praten Oudere medewerkers hebben een lager ziekteverzuim handige link: http://www.josvdlans.nl/journalist/lezingen/2005-04%20SCHRIJFCOLLEGE%20TILBURG.pdf
voorbeelden van nu.nl (nieuws)
werk in informatie lagen
werk in informatie lagen
werk in informatie lagen
tijd voor een oefening situatie: medewerkers van een klant balie in een ziekenhuis maken afspraken met patiënten deze medewerkers moeten leren meer open vragen te stellen i.p.v. gesloten vragen
voorbeeld van een gesprek Medewerker: goedemorgen, komt u voor een consult? bij dokter Janssen? Kunt u volgende week? kunt op maandagmiddag? Patiënt: nee, ik wil graag een afspraak maken nee, bij dokter de Vries nee, ik moet over 6 weken terugkomen nee, wel op woensdag en donderdag
leerdoelen de medewerker kan het verschil tussen een open vraag en gesloten vraag benoemen de medewerker kan uitleggen waarom open vragen effectiever zijn in contact met patiënten de medewerker kan open vragen stellen aan patiënten
opdracht: werk een digitale werkvorm uit denk aan: oriëntatie op het onderwerp (waar gaat het over, wat ga ik leren?) presentatie van de inhoud (inzicht, samenhang, feitelijke inhoud, hoe toe te passen) oefenen met de leerstof (aan de slag met de inhoud, verwerven en verwerken) evalueren van het geleerde (kan ik het? heb ik effectief geleerd?)
werkwijze bedenk wat werkt werk als groep je idee uit presenteer je oplossing
samengevat er is geen ultieme waarheid didactiek komt voort uit: doelgroep leerdoelen Randvoorwaarden (beschikbare mogelijkheden in leerinterventies, hoeveelheid tijd & €uro’s)
10 werkzame tips Zorg voor interactiviteit Beperk hoeveelheid tekst (werk in lagen) Gebruik informele schrijfstijl Plaats inhoud altijd binnen context Benut multimedia optimaal Hanteer toetsende vragen Wees consequent in (soort en vorm v.d.) uitleg Look & feel past bij onderwerp en gebruiker Interface is logisch voor gebruiker Eenduidige navigatie (& kruimelpad)
bron voorbeelden via site: www.horton.com/eld William Horton, E-learning by design 2012 Pfeiffer ISBN: 978-0-470-90002-4 voorbeelden via site: www.horton.com/eld