Driemaal Taal Sessies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Doorstroming en kritieke overgangen
BLOGGEN Op School.
De Van Damschool in ontwikkeling
3-jarigen in het basisonderwijs
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Door: Mirjam Blumenthal
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Het belang en functie van spel
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Voorlichtingsavond groep 3
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
Aanpak problematisch gedrag
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Schatkist Ouderavond.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalstimulering bij baby’s en peuters
(Voor)lezen is leuk!.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Het belang van voorlezen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Schoolopbouwwerk Menen
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Het liefst een korte omschrijving en plaatje
Contact door aanraking
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Naam onderwijsinstelling Datum
Het 24 spel.
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Transcript van de presentatie:

Driemaal Taal Sessies

Uitgangspunt De manier waarop ouders met hun kind omgaan V.A.T-principes (Boek : Praten doe je met z’n tweeën. Een praktische handleiding voor ouders van kinderen met een vertraagde taalverwerving. Jan Pepper en Elaine Weitzman) Gebaseerd op het boek van Hanen.

Doel Informatie verstrekken aan ouders over : Taalontwikkeling Taalaanbod Taalstimulering

V.A.T-principes Volgen van het kind (in aandacht en spel) Aanpassen aan het kind Toevoegen van taal

Eerste sessie Kennismaking De verwachtingen van ouders bevragen Bespreken van V.A.T-principes aan de hand van een stellingenspel video

Tweede sessie Het taalaanbod bij het spelen en alledaagse activiteiten Ervaringen uitwisselen Gedefinieerd en ongedefinieerd speelgoed Video: VAT spelen Voor- en nadelen van televisie en computer

Derde sessie Voorlezen Ervaringen uitwisselen Wijzen op belang van verhaaltjes/liedjes/rijmpjes Welke boeken? Wanneer voorlezen? Voorleestips (VAT) Evaluatiemoment