PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

TTO in de Tweede Fase.
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Cursistprofielen Laaggeletterdheid
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Basisvorming.
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Werkveldtraining 26 september 2013
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Taalportfolio in Action
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Fronter als e-portfolio
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
het organiseren van interactie
Taalontwikkeling in mbo
Ex Examenprofiel als maatvoering
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Werkgroep Examinering
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
De stand van het land Landelijke dag EVC Marja van den Dungen 27 november 2007.
Ondersteuningsaanbod Kenniscentrum EVC
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Visie: rapport en portfolio
Een blik op de Kwalificatiedossiers
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Het Leren Organiseren Logistiek van het nieuwe onderwijs
Centraal examen en Instellingsexamens
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 13 november 2013 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
Curriculum gespreksvaardigheid
Diplome Etudes Langue Française
Wat is het Europees raamwerk?
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Zelfregulatie op Cartesius2
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers

PROGRAMMA Achtergronden Functies van het portfolio NT2 Opzet van het portfolio NT2 Het raamwerk NT2: Een nieuwe standaard Rapporterende functie De stand van zaken

De aanleidingen De WEB: een instellingsexamen NT2 naast het Staatsexamen NT2 De WIN: rendement meten

Uitvoerders Bve Raad Cinop Citogroep en Bureau ICE ROC Amsterdam e.o., ROC Horizon College, ROC Landstede Harderwijk, ROC Midden Brabant

Functies van het portfolio NT2 Rapportage - Internationaal erkend instrument om eigen talenkennis te laten zien Pedagogisch: - Bevordering zelfstandigheid door zelfevaluatie en reflectie - Buitenschoolse taalverwerving - Maatwerk

Het portfolio NT2: kenmerken Gebaseerd op European Framework Internationaal herkenbaar Eigendom van de cursist Alle taalleerervaringen

Het portfolio NT2: opzet Paspoort - overzicht huidige talenkennis eigenaar Biografie - eigenaar documenteert wat hij tot nu toe heeft geleerd en plant leeractiviteiten Dossier - bewijsstukken: video en audio, papieren producten, digitale producten..

Paspoort Alle talen NT2 ‘gelegitimeerd’ door het ROC

Biografie Taalleerervaringen binnen en buiten de school Reflectie op doelen en voortgang Checklists

Dossier Bewijzen, zoals: schrijfproducten spreekproducten lees- en luisterteksten beoordelingen stage verklaringen werkgevers, leerkrachten uitslagen gestandaardiseerde toetsen

Het CEF als standaard voor maatwerk (1) 6 niveaus: A1 en A2: beginnend gebruiker B1 en B2: onafhankelijk gebruiker C1 en C2: vaardig gebruiker 5 deelvaardigheden (lezen, luisteren, gesprekken, spreken en schrijven)

Het CEF als standaard voor maatwerk (2) Drie dimensies: Wat? Waar? Hoe goed

Het CEF en het onderwijs MVT Geschatte leerlast in het VWO: A1: 60 a 100 uur A2: 120 a 240 uur B1: 240 a 400 uur “Voor een taal als Frans is B1 voor de beste vwo-leerlingen een uitstekend resultaat’ (Stoks en De Jong in Levende Talen, 1999)

Raamwerk NT2 Voor docenten A1 tot en met C1 Subvaardigheden en descriptoren Voorbeelden Tekstkenmerken

Checklists Voor deelnemers A1 tot en met C1 Voorbeeldsituaties op maat Reflectie op behoeftes en doelen Zelfbeoordeling

Toetsen en beoordelen: ontwikkelingen Behoefte aan gestandaardiseerde, indirecte NT2-toetsen neemt af. Behoefte aan ‘assessment op maat’ en diagnostiek nemen toe. Portfolio-assessment

Assessment binnen de portfoliomethodiek (1) Zelfbeoordeling Beoordelen en begeleiden hand in hand: onderscheid summatief, formatief en diagnostisch vervaagt Taalcompetentieprofielen in plaats van niveaus

Assessment binnen de portfoliomethodiek (2) Taalontwikkeling is een continu proces en het CEF is een continue schaal Beschrijven i.p.v. veroordelen Concrete beschrijvingen Competentiegericht Verantwoordelijkheid van de cursist

Kwaliteitsborging: de lat moet hoog Veel bewijzen en veel beoordelaars Kwaliteitszorgverslag (o.a. OER en onderwijsovereenkomst) Beroepsvereniging van assessoren? Toezicht: Inspectie, evt. KCE.. Centraal examen?

Stand van zaken OCenW en Instellingsexamen NT2 Justitie en Inburgering Gemeentes en contracten ROC’s Nieuwe kabinetsplannen..

Materialen downloaden www.cinop.nl/portfoliont2

Introductie Portfolio NT2 Pettelaarpark 1 5200BP ‘s-Hertogenbosch Postbus 1585 www.cinop.nl Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar 073-6 800 800 Akerkhoff@cinop.nl Atoorenaar@cinop.nll Introductie Portfolio NT2