PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
PROGRAMMA Achtergronden Functies van het portfolio NT2 Opzet van het portfolio NT2 Het raamwerk NT2: Een nieuwe standaard Rapporterende functie De stand van zaken
De aanleidingen De WEB: een instellingsexamen NT2 naast het Staatsexamen NT2 De WIN: rendement meten
Uitvoerders Bve Raad Cinop Citogroep en Bureau ICE ROC Amsterdam e.o., ROC Horizon College, ROC Landstede Harderwijk, ROC Midden Brabant
Functies van het portfolio NT2 Rapportage - Internationaal erkend instrument om eigen talenkennis te laten zien Pedagogisch: - Bevordering zelfstandigheid door zelfevaluatie en reflectie - Buitenschoolse taalverwerving - Maatwerk
Het portfolio NT2: kenmerken Gebaseerd op European Framework Internationaal herkenbaar Eigendom van de cursist Alle taalleerervaringen
Het portfolio NT2: opzet Paspoort - overzicht huidige talenkennis eigenaar Biografie - eigenaar documenteert wat hij tot nu toe heeft geleerd en plant leeractiviteiten Dossier - bewijsstukken: video en audio, papieren producten, digitale producten..
Paspoort Alle talen NT2 ‘gelegitimeerd’ door het ROC
Biografie Taalleerervaringen binnen en buiten de school Reflectie op doelen en voortgang Checklists
Dossier Bewijzen, zoals: schrijfproducten spreekproducten lees- en luisterteksten beoordelingen stage verklaringen werkgevers, leerkrachten uitslagen gestandaardiseerde toetsen
Het CEF als standaard voor maatwerk (1) 6 niveaus: A1 en A2: beginnend gebruiker B1 en B2: onafhankelijk gebruiker C1 en C2: vaardig gebruiker 5 deelvaardigheden (lezen, luisteren, gesprekken, spreken en schrijven)
Het CEF als standaard voor maatwerk (2) Drie dimensies: Wat? Waar? Hoe goed
Het CEF en het onderwijs MVT Geschatte leerlast in het VWO: A1: 60 a 100 uur A2: 120 a 240 uur B1: 240 a 400 uur “Voor een taal als Frans is B1 voor de beste vwo-leerlingen een uitstekend resultaat’ (Stoks en De Jong in Levende Talen, 1999)
Raamwerk NT2 Voor docenten A1 tot en met C1 Subvaardigheden en descriptoren Voorbeelden Tekstkenmerken
Checklists Voor deelnemers A1 tot en met C1 Voorbeeldsituaties op maat Reflectie op behoeftes en doelen Zelfbeoordeling
Toetsen en beoordelen: ontwikkelingen Behoefte aan gestandaardiseerde, indirecte NT2-toetsen neemt af. Behoefte aan ‘assessment op maat’ en diagnostiek nemen toe. Portfolio-assessment
Assessment binnen de portfoliomethodiek (1) Zelfbeoordeling Beoordelen en begeleiden hand in hand: onderscheid summatief, formatief en diagnostisch vervaagt Taalcompetentieprofielen in plaats van niveaus
Assessment binnen de portfoliomethodiek (2) Taalontwikkeling is een continu proces en het CEF is een continue schaal Beschrijven i.p.v. veroordelen Concrete beschrijvingen Competentiegericht Verantwoordelijkheid van de cursist
Kwaliteitsborging: de lat moet hoog Veel bewijzen en veel beoordelaars Kwaliteitszorgverslag (o.a. OER en onderwijsovereenkomst) Beroepsvereniging van assessoren? Toezicht: Inspectie, evt. KCE.. Centraal examen?
Stand van zaken OCenW en Instellingsexamen NT2 Justitie en Inburgering Gemeentes en contracten ROC’s Nieuwe kabinetsplannen..
Materialen downloaden www.cinop.nl/portfoliont2
Introductie Portfolio NT2 Pettelaarpark 1 5200BP ‘s-Hertogenbosch Postbus 1585 www.cinop.nl Anne Kerkhoff en Anne Toorenaar 073-6 800 800 Akerkhoff@cinop.nl Atoorenaar@cinop.nll Introductie Portfolio NT2