De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Verstehende of interpretatieve benadering
Leren kijken naar de eigen onderwijspraktijk
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Herstel, het aanspreken van je eigen kracht
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Nardi Steverink.
Dynamische Systeem Groep
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leraar, school en opleiding
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Human Dynamics.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Het effect van Engelse slogans in advertenties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Zelf materiaal ontwikkelen
Auditing Instrument for
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Competentiegericht leren vmbo
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
TRENDS 2014 Hafida
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Thema Roos van Leary in de klas
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Communicatie en interactie
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Profielproduct De kracht van verwachtingen
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven Jan van Tartwijk - jtartwijk@iclon.leidenuniv.nl

Kijken naar docent in de klas Inhoudelijk perspectief Wat wordt behandeld? Etc (Canon) Vakdidactisch perspectief Hoe wordt inhoud behandeld? (Begrip) Pedagogisch perspectief O.a Welke ‘waarden’ …… Interpersoonlijk perspectief Wat zijn de gevolgen van gedrag van de leraar voor relatie met leerlingen?

Een interpersoonlijk perspectief Een systeem benadering van communicatie Ontwikkeld in de context van de gezinstherapie Alcoholist wordt behandeld en komt terug …. Toegepast in de klas “Raddraaier” wordt verwijderd …… Watzlawick, Beavin & Jackson (1967)

Sociaal system Coherent, stabiel complex van relaties Resistent tegen verandering Feedback mechanismen De “raddraaier” Posities/rollen verschillen per systeem Simon: Familie, klas, voetbalteam Leerlingen Zelfde klas + verschillende leraren = verschillend leerlingengedrag Verschillend gedrag binnen/buiten de groep Watzlawick, Beavin & Jackson (1967)

Ontwikkeling sociaal systeem Drie niveaus Van gedrag Inhoud Interpersoonlijke boodschap Naar interactie Interpersoonlijke boodschappen uitwisselen Wederzijdse beïnvloeding van gedrag “Onderhandelen” over positie in systeem Naar relatie Na een tijdje patronen Gedrag gestuurd door beeld positie van de ander Circulaire processen in uitwisseling interpersoonlijke boodschappen Resistent tegen verandering

3 Niveaus van communicatie Video Zelf Perceptie en Perceptie van de leerlingen Zelf Perceptie and Perceptie van de leraar Gedrag Gedrag Perceptie Gedrag Perceptie Gedrag Interactie Perceptie Gedrag Perceptie Gedrag Perceptie Gedrag Relatie Perceptie Gedrag Perceptie Gedrag Perceptie Gedrag Perceptie

Gedrag

Interpersoonlijke betekenis van gedrag: 2 dimensies Boven Aardrijkskunde1 Invoed Aardrijkskunde2 Maatschappij-leer Frans Nabijheid Tegen Samen Geschiedenis Nonverbal Space Body Face Eye contact Voice Engels Créton & Wubbels, 1984 Leary, 1957 Duits Onder

Nonverbaal gedrag van leraren Wubbels, den Brok, Brekelmans& van Tartwijk, 2006 Van Tartwijk, 1993

Literature Ball, S. J. (1988). Initial encounters in the classroom and the process of establishment. In P. Woods (Ed.), Pupil strategies: Explorations in the sociology of the school (pp. 143-162). London: Croom Helms Ltd. Berliner, D. C. (1994). Expertise: The wonder of exemplary performances. In J. N. Mangieri & C. Collins Block (Eds.), Creating powerful thinking in teachers and students (pp. 161-186). Forth Worth, TX: Holt, Rinehart & Winston. Brekelmans, M. (1989). Interpersonal teacher behaviour in the classroom, in Dutch: Interpersoonlijk gedrag van docenten in de klas. Utrecht: W. C. C. Brekelmans, M., Wubbels, T., & van Tartwijk, J. (2005). Teacher-student relationships across the career. International Journal of Educational Research, 32(1-2), 55-71. den Brok, P. (2001). Teaching and student outcomes. Utrecht University, Utrecht. Tracey, T. T. (1994). An examination of the complementarity of interpersonal behavior. Journal of personality and social psychology, 67(5), 864-878. van Tartwijk, J. (1993). The interpersonal significance of nonverbal behaviour in the classroom (in Dutch: De interpersoonlijke betekenis van nonverbaal gedrag van docenten in de klas). Utrecht: WCC. van Tartwijk, J., den Brok, P., Veldman, I., & Wubbels, T. (in press). Teachers’ prcatical knowledge about classroom management strategies in multicultural classrooms in the Netherlands. Teaching and Teacher Education Watzlawick, P., Beavin, J. H., & Jackson, D. D. (1967). The pragmatics of human communication. New York: Norton. Watzlawick, P., Beavin, J. H., & Jackson, D. D. (1970). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Wubbels, T., Brekelmans, M., den Brok, P., & van Tartwijk, J. (2006). An interpersonal perspective on classroom management in secondary classrooms in the Netherlands. In C. Evertson & C. Weinstein (Eds.), International handbook on classroom management (pp. 1161-1191). New York: Lawrence Erlbaum Associates. Wubbels, T., Creton, H., & Holvast, A. (1988). Undesirable classroom situations: A systems communication perspective. Interchange, 19(2), 25-40.