De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker"— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker

2 Vandaag: Doel: Kennis nemen van theorie van communicatie en interactie. Je kent ook modellen voor communicatie en interactie. Hoe werkt communicatie? -> communicatiemodel Hoe werkt communicatie niet? -> communicatieverstoringen Hoe werkt communicatie (niet) in de school? ->toepassen voor schoolcontext In begin al verstoringen vermijden -> communicatieregels Actie-reactie in de klas Roos van Leary

3 Voorkennis Voorkennis
Remmerswaal: H 4.1 t/m 4.7: 65-77, H 4.11: 85-87, H 5.5 t/m 5.8.3, H6, H8.1 t/m 8.4, H9.1 t/m 9.4. Groepen en verschillende interventies in deze groepen Groepsvorming Communicatie, roos van Leary Feedback in groepen Rollen in groepen Geerligs, T. & Veen, T. van der, ( 2007) Lesgeven en zelfstandig leren. Assen: Koninklijke Van Gorcum. H4 Pedagogisch milieu

4 Hoe werkt communicatie?

5 Communicatiemodel Hoe zou een communicatiemodel er uit zien? Schets deze. Vergelijk met de buurman/buurvrouw

6 Verschillende modellen communicatie
Bronnen: (boven) (links)

7 ≠ Communicatiemodel ontvanger zender boodschap intentie interpretatie
feedback ontvanger interpretatie zender intentie boodschap

8 Verschillende kanten van een boodschap
Het is groen! Rijdt jij of rij ik?

9 Vier kanten aan de boodschap
Expressie: Informatie over zender Appèl: Invloed, die zender op ontvanger wil uitoefenen Wat wil de zender bereiken? Relatie: Informatie hoe zender to. Ontvanger staat. Wat vindt de zender van de ontvanger Inhoud: De “feiten”

10 Communicatiemodel: Vier kanten van een boodschap
Inhoud/zaak bood- schap zender ontvanger Het stoplicht is groen. Je hebt mijn hulp nodig. Geef gas! Ik heb haast. appèl expressie relatie

11 Om verder te lezen… Friedemann Schulz von Thun (2008). Hoe bedoelt u? een psychologische analyse van menselijke communicatie. Noordhoff Uitgevers B.V.

12 Communicatieverstoringen in de klas
Interactie tussen docent en leerlingen Interactie tussen de leerlingen Interactie tussen docent en ouders Feedback geven aan leerlingen Feedback ontvangen van leerlingen Instructie geven Etc.

13 Expressie Ik-boodschap Standpunt verduidelijken: wat en waarom
Niet beschuldigen Rekening houden met gevoelens van de ander Non-verbaal gedrag

14 Appèl Appelerend element duidelijk Ik-boodschap
Zoals mogelijk keuzevrijheid

15 Relatie Veilige situatie scheppen Oogcontact
Actief luisteren: verteller aanmoedigen Doorvragen Controleren of het goed begrepen wordt Parafraseren: af en toe samenvatten (inhoudelijk en gevoelsreflectie) Emoties onder controle houden Niet bang zijn voor stiltes Metacommunicatie

16 Demonstratie --> Wat zegt deze demonstratie over de leerlingen in de klas? Waar moet je op letten tijdens instructie?

17 Communicatie en het geven van instructie
Duidelijk taal-/woordgebruik Gestructureerd: geen stappen overslaan Misconcepties/misverstand ophalen Om feedback vragen: hebben leerlingen het begrepen? Monitoring: zijn leerlingen op de goede pad? Feedback geven Communicatie tussen docent en leerlingen belangrijk! Luisteren, samenvatten, vragen stellen, concretiseren

18 Feedback Verbaal of non-verbaal Bewust of onbewust
Spontaan of op verzoek Formeel of informeel

19 Feedbackregels Concreet gedrag beschrijven
Niet persoonlijk maar op gedrag gericht Ik-boodschap Op korte afstand Focus op mogelijke verbeteringen Constructieve kritiek Niet altijd negatief Goede dosering: niet te veel op een keer Sandwich-methode Vraag om feedback/reactie

20 De Roos van Leary

21 Model voor interpersoonlijk leraarsgedrag
B i n v l o e d variabelen zijn onafhankelijk uit onderzoek gebleken nabijheid T S O Model voor interpersoonlijk leraarsgedrag

22 Twee thermometers na deze slide: Tonen video fa / mij
inventariseren van invloed en nabijheid

23 2 fragmenten: Mate van nabijheid: 1 2 3 4 5 Docent toont boven- gedrag
Mate van invloed: Docent toont onder- gedrag 1 2 3 4 5 Docent toont boven- gedrag Remmerswaal heeft het liever over naast en tegenover, minder normatief. Mate van nabijheid: De docent toont tegen-gedrag 1 2 3 4 5 De docent toon samen-gedrag

24 Boven Onder Tegen Samen verdere onderverdeling levert 8 octanten
SB Helpend vriendelijk OS ruimtegevend/latend OT Onzeker TO Ontevreden TB Corrigerend Samen BS Leidend BT Streng SO Begrijpend verdere onderverdeling levert 8 octanten Binnen deze octanten worden vragen gesteld Van rechts-boven naar rechts onder boven-samen, samen-boven, samen-onder, ...

25 Een meetresultaat afhankelijk van de scores per octant worden deze plaatjes geproduceerd.

26 Ontwikkeling Invloed

27 Ontwikkeling Nabijheid

28 Bron bij Roos van Leary verhaal:
Den Brok, P., Brekelmans, M. & Wubbels, Th. (2004). Interpersonal teacher behaviour and student outcomes. School effectiveness and School Improvement, 15 (3/4),

29 Even herhalen Doel: Kennis nemen van theorie van communicatie en interactie. Je kent ook modellen voor communicatie en interactie. Docent: "Je hebt het niet goed gedaan, je hebt een onvoldoende voor je toets" Leerling zegt niets en kijkt boos. Docent: "Zeker weer teveel zitten gamen de afgelopen dagen” Leerling: "Bemoei u met uw eigen zaken" Docent: "Ga de klas maar uit, het is ook altijd hetzelfde met jou.” Verklaar het gedrag van de leerling nav. modellen van het college. Schrijf op.

30 Evaluatie TIP: Wat miste je nog?
TOP: wat was meest interessante aan college?


Download ppt "Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker"

Verwante presentaties


Ads door Google