De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Profielproduct De kracht van verwachtingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Profielproduct De kracht van verwachtingen"— Transcript van de presentatie:

1 Profielproduct De kracht van verwachtingen
Cherish Pinas

2 Aanleiding van de opdracht
Tevredenheidsonderzoek op De Meergronden. Heterogene Unit: Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun leren en resultaten. Teamleider: Docenten kunnen de leerlingen hierbij helpen. Wat zegt de wetenschappelijke literatuur hierover? Tevredenheidsonderzoek naar het functioneren van de docenten van de verschillende units; De Heterogene Unit heeft de laagste score behaald; Eén van de oorzaken: de docenten zijn van mening dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun leren en uiteindelijke resultaten; De teamleider, mr. Goores, is het hier niet mee eens  ook de docenten zijn hiervoor verantwoordelijk; Echter, hij mist de wetenschappelijk bewezen resultaten en argumenten om zijn standpunt kracht bij te zetten; Daarom literatuuronderzoek naar wat de wetenschappelijke literatuur zegt over de kracht van verwachtingen van docenten en wat voor effect dit heeft op de prestaties van leerlingen in de klas. Doel: het kunnen geven van praktische adviezen aan de docenten van de Heterogene Unit om de prestaties van hun leerlingen te verhogen.

3 Centrale onderzoeksvraag
Door het analyseren van de kracht van de verwachtingen van docenten tijdens hun lessen en het effect ervan op de inzet van de leerlingen, kunnen er aanbevelingen gedaan worden aan de docenten van de Heterogene Unit van De Meergronden om hun beleid eventueel aan te passen. - Om de centrale onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden - is deze opgesplitst in 3 deelvragen

4 Beantwoording deelvraag 1
Deelvraag 1: Welke docenthandelingen kunnen leiden tot een hogere inzet bij leerlingen? Literatuuronderzoek Praktijkobservaties die de theorie ondersteunen Indicatoren Bij de beantwoording van deze deelvraag is er gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksmethode, - omdat er wetenschappelijke teksten worden geanalyseerd op zoek naar praktijkobservaties die de theorie die bekend is over de kracht van verwachtingen van docenten en het effect ervan op leerlingen ondersteunen. - Hieruit zijn indicatoren gehaald die gebruikt zijn om deelvraag 2 mee te beantwoorden.

5 Beantwoording deelvraag 2
Deelvraag 2: Welke van deze docentenhandelingen voeren de docenten van de Heterogene Unit op dit moment wel/niet uit? Vragenlijst bestaande uit 33 vragen 4 vragenclusters 17 van de 26 leden van de unit Deze deelvraag is beantwoord d.m.v. een kwantitatieve onderzoeksmethode namelijk een vragenlijst die de docenten is voorgelegd Deze vragenlijst bestaat uit 4 vragenclusters (literaire bronnen) Nadat deze clusters zijn geanalyseerd is naar voren gekomen dat zij homogeen zijn, en een helder beeld geven van wat er wordt gemeten. 17 van de 26 leden van de unit hebben de vragen ingevuld, oftewel 65% De vragen zijn anoniem online ingevuld

6 Beantwoording deelvraag 3
Deelvraag 3: Wat voor aanbevelingen kunnen er gedaan worden op basis van de resultaten van de voorgaande deelvragen aan de docenten van de Heterogene Unit? - Deze vraag kan beantwoord worden door de antwoorden van de docenten op de vragenclusters; - te vergelijken met en herleiden naar de indicatoren die gevonden zijn tijdens het literatuuronderzoek. - De meest opvallende resultaten per vragencluster zal ik nu bespreken.

7 Vragencluster 1 en conclusies
Bron Antwoord docenten Leerlingen: onbewust van de verwachtingen van docenten, of deze verschillen van die van hun ouders Docenten: onduidelijk en inconsistent Docenten: onbekend met de verwachtingen van collega’s Zij zijn zich bewust van hun eigen verwachtingen en die van de ouders van de leerlingen Echter: 11 van de 17 weten niet wat hun collega’s van de leerlingen verwachten Resultaat: verwarring en lagere prestaties bij de leerlingen

8 Vragencluster 2 en conclusies
Bron Antwoorden docenten 1: specifiek gedrag en verwachtingen 2: specifieke behandeling 3: signaal 4: geen actief verzet leidt tot weerspiegeling in prestaties 5: weerspiegeling leidt tot conformeren aan originele verwachtingen Contradictie Eigen handelen kan prestaties verhogen Echter: docenten zien geen verband tussen hun eigen verwachtingen en het gedrag en de prestaties van leerlingen Deze bron is vrij gedateerd, namelijk uit 1976 Echter, er is een reden hiervoor: - Er worden een vijftal docentenverwachtingen opgesomd die leiden tot zelfvervullende profetieën; - over hoe leerlingen zullen presteren in de les volgens docenten

9 Vragencluster 3 en conclusies
Bron Antwoorden docenten Positief leerklimaat Warm sociaal-emotioneel klimaat Pedagogische overtuigingen en handelingen Punt 1 en 2 worden al verwezenlijkt Punt 3 grijpt terug op de vijf docentverwachtingen die leiden tot selffulfilling prophecies

10 Vragencluster 4 en conclusies
Bron Antwoorden docenten Interpersoonlijke stijl van de docent Perceptie van de leerlingen 3 niveaus: Boodschapniveau Interactieniveau Patroonniveau Het gedrag van leerlingen op een situatie is geen verlengstuk van hun karakter Toch reageren de leerlingen anders dan de docenten geanticipeerd hadden Reden: impact non-verbale communicatie onderschat

11 Aanbevelingen Verwachtingen van alle docenten naar de leerlingen toe in de klas moeten op één lijn zijn Pas op voor selffulfilling prophecies Ga door met het creëren van een positief leerklimaat en warm sociaal-emotioneel klimaat Stel pedagogische overtuigingen bij Houdt rekening met de impact van interpersoonlijke boodschappen Pedagogische overtuigingen: Het aanbieden van leerstof dat net boven het niveau van leerlingen is; groepsopdrachten; En het stellen van hogere orde vragen

12 Literatuurlijst Jong, R. J. de, Tartwijk, J. van, Verloop, N., Veldman, I., Wubbels, T. (2012). Teachers’ Expectations of Teacher-Student Interaction: Complementary and Distinctive Expectancy Patterns. Teaching and Teacher Education, Vol. 28, No. 7, Lane, K. L., Wehby, J. H., Cooley, C. (2006). Teacher Expectations of Students’ Classroom Behavior across the Grade Span: Which Social Skills are Necessary for Success? Exceptional Children, Vol. 72, No. 2, Mitchell, M. M. (1976). Teacher Attitudes. The High School Journal, Vol. 59, No. 7, Rubie-Davies, C. M. (2007). Classroom interactions: Exploring the practices of high- and low-expectation teachers. The British Journal of Psychology, Vol. 77, No. 2, Tartwijk, J. van, Brekelmans, M., Wubbels, T. (1998). Students’ Perception of Teacher’s Interpersonal Style. Teaching and Teacher Education, Vol. 14, No. 6, Tavakol, M., Dennick, R. (2011). Making Sense of Crohnbach’s Alpha. International Journal of Medical Education, Vol. 2,


Download ppt "Profielproduct De kracht van verwachtingen"

Verwante presentaties


Ads door Google