Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Study into the Implementation of the Guideline for the Multidisciplinary treatment of Anxiety disorders SIGMA Maarten van Dijk (ADAPT - expertise.
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
Evalueren is een verzamelnaam van:
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
HAN Faculteit Educatie.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Leiderschap en zelfbedrog:
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Een theoretische verkenning
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Hoe bereid je lessen voor?
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Solliciteren: wat wil ik?
Netwerkleren in het onderwijs
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Koppeling visie en praktijk
Welkom bij DAIly NURSE.
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over de professionalisering van leraren. Liesje Reynders Ruud de Moor Centrum

Doel van de studie Hoe kunnen leraren gestimuleerd worden om zich bewust te worden van professionaliseringsbehoeften en deel te nemen aan professionele ontwikkelingsactiviteiten? De focus van analyse is de individuele leraar

Model op drie niveaus Eerste niveau: Hoe worden leraren bewust van een potentieel ondermaatse prestatie? Tweede niveau:Welke factoren beïnvloeden de formulering van een professionaliseringsbehoefte? Derde niveau: Waarom nemen leraren deel aan een professionaliseringsactiviteit?

Waargenomenprestatie mismatch Eerste niveau Interventies Individueel Demografische variabelen Core Self Evaluation Goal Orientation Big Five Team Organisatie Eigenlijke prestatie Waargenomenprestatie mismatch Gewenste prestatie

Tweede niveau Individueel Professionaliserings- behoefte Team Interventies Individueel Demografische variabelen Core Self Evaluation Goal Orientation Big Five Team Organisatie Waargenomen prestatie mismatch Professionaliserings- behoefte

Derde niveau Uitkomst- opvattingen en hun evaluatie B Uitkomst- opvattingen en hun evaluatie Houding tov deelname Intentie om deel te nemen Deelname Norm-opvattingen en motivatie om te voldoen Subjectieve norm Waargenomen gedragscontrole

Individuele variabelen Demografische variabelen Leeftijd, geslacht, ervaring, etc. Core Self Evaluation De algemene deler van Self Efficacy, Self Esteem, Neuroticisme en Locus of Control Doel oriëntatie Mensen worden onderverdeeld in leerders en presteerders die op hun beurt approach of avoidance gericht zijn Big Five

Interventies Geen Dwingend bijv. directeur Ondersteunend bijv. collega

Vragenlijsten Vragenlijsten voor de individuele variabelen Pilot Core self evaluation gevalideerd door De Pater (2007) Doel Orientatie gevalideerd door Van Yperen (2006) Big Five van 100 items wordt verkort naar ongeveer 25 items obv de resultaten bij meer dan 1000 leraren Pilot Dit najaar worden bovenstaande lijsten bij minimum 50 leraren afgenomen om te verzekeren dat ze inhoudelijk bij het onderwijs passen en de gepaste verdeling opleveren.

Video Kenmerken De leraar kan controleren wat er fout loopt De situatie is herkenbaar Etc. Een aantal mensen scoren de geselecteerde video’s op een de kenmerken zodat uiteindelijk een keuze voor 1 video gemaakt kan worden. 5 condities (interventies) Geen interventie Dwingende interventie die je vertelt wat er niet goed ging Ondersteunende interventie die aangeeft wat er niet goed ging Ondersteunende interventie die aangeeft wat er niet goed ging en dwingend zegt wat je moet gaan doen Ondersteunende interventie die aangeeft wat er niet goed ging en ondersteunend zegt wat je moet gaan doen

Experiment niveau 1 en 2 Vragenlijsten invullen Video bekijken in 1 van de 5 condities Vragenlijst In welke mate was er een probleem met … Wie was verantwoordelijk voor dit probleem? In hoeverre zou x,y,z een oplossing zijn voor probleem a, b, c In welke mate herkent u zich in deze situatie? In hoeverre bent u bereid deel te nemen aan trainingen, cursussen, workshops etc.

Gebaseerd op een veel voorkomend probleem Experiment niveau 3 Gebaseerd op een veel voorkomend probleem Oproep doen Vragenlijsten invullen (individuele variabelen) Vragen over de niveau 1 en 2 (dichter bij de praktijk) Vragen hoe de leraar dit probleem kan oplossen De leraar een aantal oplossingen voorstellen De kenmerken van niveau 3 meten (bvb. normatieve opvattingen en houding t.o.v. deelname) Na een jaar nagaan of de leraar actie heeft ondernomen

Bedankt voor jullie aandacht!!!