Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Organisatiestructuren
WELKOM H3B 11 MAART STUDIEWIJZER NOG MAAR 4 LESSEN TE GAAN EN EEN LAATSTE PROEFWERK! WeekLes Week 10: 5 maartT/m opdr. 31 Week 11: maartT/m.
Welkom H3b 5 maart 2013.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 2: Loondienst of zelfstandig
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Van de juridisch dienstverlener
Doelen Soorten vormgeving.
Starten voor het onderwijs Juni 2014, info beperkt geldig tot
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Stichting en Vereniging
Leren in een werkende omgeving
Woningstichting realiseert en initieert Verkenning zonder voorwaarden vooraf –Samenhang ouderinitiatief –Samenhang bewoners –Ideeën, wensen, eisen en vragen.
H2 Organisatiestructuur
De vier verschillende ondernemingsvormen op een rij
Personeel en organisatie
Personeelsmanagement
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Informatica afsluiting
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
C ONTEXT VAN DE ORGANISATIE Organisatie en beheer 2 e bijeenkomst.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Pascal van Schajik med/schpa
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Werken in een arbeidsorganisatie
ORGANISATIE= EEN SAMENWERKINGSVERBAND VAN MENSEN, GERICHT OP HET BEREIKEN VAN EEN OF MEERDERE DOELSTELLINGEN 10 RECHTSVORMEN (RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE.
College 1 Uitleg OWE en studiewijzer Theorie: H10.1 t/m 5 Opgave 10.1 en opgave
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Bedrijfseconomie voor het besturen van organisaties (Heezen) Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen (rechtsvormen) © 2008 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen. Inhoud 1 Een onderneming starten 2 Ondernemingsvormen 3 Verzekeringen 4 Rechtssysteem in Nederland 5 Overeenkomsten en.
Adviesraad Sociaal Domein
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Voorlichting, advies en instructie
Financiële planning (deel 1)
Welkom Havo/vwo 3..
Belasting en wetgeving
Beste ath 4..
Voorlichting: Management & Organisatie
Begeleiden Les 5.
De teamleider is een duizendpoot
Differentiatie en Specialisatie
Werken in een arbeidsorganisatie
Financiering van de onderneming
Hoofdstuk 5 Hoe en met wie ga ik ondernemen?
WELKOM BIJ BEDRIJFSECONOMIE
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers

De arbeidsorganisatie Als je dit college hebt gevolgd, kun je, weet je:  Het begrip organisatie omschrijven en enkele soorten organisaties benoemen  Doelen en werkwijzen van een organisatie benoemen  De sociale kaart van een organisatie uitleggen  Een organisatiestructuur herkennen  Een organigram lezen

Wat is organiseren?  Een doel nastreven  ……………………………….  Activiteiten uitvoeren om dat doel te bereiken  ……………………………….  Met behulp van mensen en middelen  ……………………………….

Kenmerken van een arbeidsorganisatie  Gemeenschappelijk doel  Samenwerkings- verband  Gebruik van mensen en middelen  Betaalde arbeid  Werk vereist deskundigheid

Indelen arbeidsorganisaties naar organisatiedoelen  Winst nastreven - Profit  Geen winst nastreven - Non-profit - Not for profit  Privébezit  Staatseigendom  Handelsonderneming (inkoop-verkoop) …………………….  Productiebedrijf (fabricage) …………………….  Dienstverlener …………………….

Indelen arbeidsorganisaties naar rechtsvorm  Eenmanszaak …………………….  Vennootschap onder firma (VOF) …………………….  Besloten vennootschap …………………….  Naamloze vennootschap …………………….  Vereniging …………………….  Stichting …………………….

Doelomschrijvingen FoutiefGoedSmart FabriekProducten maken Met producten voorzien in de behoefte van de klant ……. VerpleeghuisVerzorgen en behandelen Zo lang mogelijk handhaven van de zelfredzaamheid van de klant ……. SchoolLes geven Goed opgeleide beroepsbeoefenaren opleiden ……. JeugdcentrumActiviteiten organiseren Jeugd begeleiden naar een sociale rol in de maatschappij …….

Doelomschrijvingen  Hoofddoelen (bestaansgrond van de organisatie)  …………………..  Subdoelen (doelen die naast het hoofddoel worden nagestreefd)  ……………………

Organiseren Je kunt alleen van organiseren spreken bij inzet van  Mensen  Middelen  Activiteiten - hoofdactiviteiten - deelactiviteiten

Hoofdactiviteit en deelactiviteit  Primaire proces - school: les geven - ………………… - ………………… - ………………… - ………………… - ………………… - …………………  Secundaire proces - school: studiebegeleiding stagebegeleiding administratie voeren - …………………. - …………………. -…………………..

Sociale kaart Externe organisaties waarmee wordt samengewerkt  Micro (regionale omgeving)  Meso (landelijke invloed)  Macro (branche-breed)

Sociale kaart Externe organisaties waarmee wordt samengewerkt  Micro (regionale omgeving)  Meso (landelijke invloed)  Macro (branche-breed)  ……………………

Soorten organisatiestructuren  Lijnorganisatie  Lijnstaforganisatie  Matrixorganisatie

Lijnorganisatie

Lijnstaforganisatie

Matrixorganisatie DirectieInkoopVerkoopAdministr. Productie Project A XXX Project B XXXXX Project C XXX Project D XX Project E XXX

Bevoegdheden  Hiërarchische bevoegdheid (rangorde: van hoog naar laag (van boven naar beneden)) ………………………….. …………………………..  Adviserende bevoegdheid (staffunctie) ………………………….. …………………………..