De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Sterren College MAVO, GL, B/K, LWOO Ontwerp definitieve versie Datum: 17 mei 2016

2 De ontwerpgroep heeft rekening gehouden met:
De strategische positionering van de school De aansluiting vmbo-mbo De aansluiting bij de kansen op de regionale arbeidsmarkt

3 Diploma’s BBL/KBL leerlingen van het Sterren College behalen één van de volgende diploma’s: Bouwen, Wonen & Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij & Recreatie

4 STERREN COLLEGE Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 4.2 De beroepsgerichte vakken worden aangeboden in beroepswerelden. Deze beroepswerelden: zijn voor de leerling herkenbaar en concreet. zijn een realistische oriëntatie op de wereld van werk en beroep. bieden goede aansluiting op het mbo. VERDIEPEN 4.1 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 3.1 2.4 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

5 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerlingen maken een start met het beroepsgerichte programma in periode 2.3. De eerste module wordt uitgesmeerd over 2 perioden, namelijk 2.3 en 2.4. Alle leerlingen oriënteren zich breed aan de hand van de verschillende profielmodulen. Ze volgen drie verschillende profielmodules van de 5 profielen gedurende periode 2.3 t/m 3.2. Het keuzemoment voor deze profielmodules vindt plaats in periode 2.2. Leerlingen kiezen twee profielmodules, profielmodule ‘commercieel’ van profiel E&O is verplicht. Omdat het Sterren College de 21ste eeuwse vaardigheden hoog in het vaandel heeft, volgen alle leerlingen verplicht profielmodule ‘commercieel’. PROFILEREN 4.3 4.2 VERDIEPEN 4.1 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

6 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Nadat leerlingen in periode 2.3 t/m 3.2 drie profielmodules gevolgd hebben (verkennen), kiezen zij definitief voor een profiel (verdiepen). Vanaf periode 3.3 volgen leerlingen de overige 3 profielmodulen van het gekozen profiel. De 2 profielmodulen uit de andere profielen die de leerling gevolgd heeft, worden nu keuzevakken. PROFILEREN 4.3 4.2 VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering Groene vormgeving en verkoop Logistiek Mens en omgeving Recreatie 3.4 Design en decoratie Tussen productie en verkoop Secretarieel Mens en activiteit Bakkerij 3.3 Bouwproces en -voorbereiding Groene productie Administratie Mens en zorg Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

7 STERREN COLLEGE Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking Werk in tuin en landschap Bloemwerk Presentatie en styling Schoonheids- behandeling haar en gezicht Sport en bewegen De bijzondere keuken 4.2 Meubelmaken Het houden van dieren Ondernemen (Re)creatieve activiteiten Brood- en banket- specialisatie Metselen* specialisatie Gastheer- VERDIEPEN 4.1 In de overige twee perioden volgen de leerlingen nog 2 keuzevakken. Leerlingen volgen in zowel periode 4.2 als 4.3 twee keuzevakken binnen het profiel waarin zij hun diploma behalen. 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 3.1 2.4 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

8 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking Werk in tuin en landschap Bloemwerk Presentatie en styling Schoonheids- behandeling haar en gezicht Sport en bewegen De bijzondere keuken 4.2 Meubelmaken Het houden van dieren Ondernemen (Re)creatieve activiteiten Brood- en banket- specialisatie Metselen* specialisatie Gastheer- VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering Groene vormgeving en verkoop Logistiek Mens en omgeving Recreatie 3.4 Design en decoratie Tussen productie en verkoop Secretarieel Mens en activiteit Bakkerij 3.3 Bouwproces en -voorbereiding Groene productie Administratie Mens en zorg Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

9 Onderbouw Per uitstroomvariant worden 2 kleine projecten georganiseerd die de leerlingen in periode 2.1 en 2.2 uitvoeren. Dit geeft hen de mogelijkheid in periode 2.3 een bewuste keuze te maken voor het laten vallen van 2 uitstroomvarianten en te kiezen voor route A, B of C. In totaal zijn er 10 kleine projecten ontwikkeld die als carrousel worden aangeboden.

10 Keuze voor routes Leerlingen hebben in periode 3.3 zelf invloed op hoe hun leerroute er uit ziet als ze hun profiel met bijbehorende keuzevakken kiezen. Hoe kan een volledige leerroute van een leerling eruit zien? Hier volgende enkele voorbeelden.

11 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
Leerling A: is van de ‘dingen’ maken DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking 4.2 Meubelmaken VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering 3.4 Design en decoratie 3.3 Bouwproces en -voorbereiding VERKENNEN 3.2 Commercieel 3.1 Vergroening stedelijke omgeving 2.4 Hout en meubel- verbindingen 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

12 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
Leerling B: wil iets met mensen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Sport en bewegen 4.2 (Re)creatieve activiteiten VERDIEPEN 4.1 Mens en omgeving 3.4 Mens en activiteit 3.3 Mens en zorg VERKENNEN 3.2 Keuken 3.1 Mens en gezondheid 2.4 Commercieel 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

13 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
Leerling C: wil iets met recreatie en voeding DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 De bijzondere keuken 4.2 Brood- en banket- specialisatie VERDIEPEN 4.1 Recreatie 3.4 Bakkerij 3.3 Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Keuken 3.1 Mens en gezondheid 2.4 Commercieel 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

14 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
Leerling D: wil iets met ondernemen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Presentatie en styling 4.2 Ondernemen VERDIEPEN 4.1 Magazijn 3.4 Secretarieel 3.3 Administratie VERKENNEN 3.2 Mens en gezondheid 3.1 Commercieel 2.4 Vergroening stedelijke omgeving 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

15 Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie
Leerling E: wil iets met milieubewust ondernemen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Bloemwerk 4.2 Het houden van dieren VERDIEPEN 4.1 Groene vormgeving en verkoop 3.4 Tussen productie en verkoop 3.3 Groene productie VERKENNEN 3.2 Commercieel 3.1 Vergroening stedelijke omgeving 2.4 Hout en meubel- verbindingen 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw


Download ppt "Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google